1

Onderwerp: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Ik moet onverwachts een klein taartje voor een vriendin maken, ik gebruik een springvorm van 16 cm doorsnee. Ik ga de biscuitmix van Evelien gebruiken. Heeft iemand enig idee wat mijn verhoudingen moeten zijn? Bij het schema op felicitaartjes.nl gaat het niet lager dan 18 cm....

2

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Vanuit gaande dat je voor een vorm van 24 cm 5 eieren nodig hebt, heb je voor een vorm van 16 cm 3,3 eieren nodig. Dit heb ik dan berekend. Ik zou eigenlijk 4 eieren nemen en als het teveel is, kan je dat weggooien (of er wat anders mee doen...).

3

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Ik ben geen wiskundige maar volgens mij klopt die manier van berekenen niet helemaal ;-)
In de buitenste rand (cm) van een groter bakblik gaat namelijk meer beslag dan in de buitenste rand van een kleiner blik dus volgens mij kun je het dan niet zo maar ecen op elkaar delen en moet je eerst de inhoud van het blik berekenen.

Ik heb geen idee (meer) hoe je dat doet maar ik zou gewoon op safe spelen en beslag maken voor een vorm van 18 cm ...mocht je veel over hebben dan kun je misschien nog een kleiner vormpje vullen en die erbij zetten...altijd handig om een proeftaartje (smaaktaartje) te maken.

4

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Nou, ik heb nergens iets kunnen vinden, dus ik het gewoon het 1 ei : 30 gram suiker : 30 gram bloem aangehouden. Hopelijk mislukt ie nu niet grandioos. Het was wel genoeg om het vormpje er voor bijna 2/3 mee te vullen. Wat denken jullie, zal het eetbaar zijn?

5

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Nou, wel mislukt dus :( De bovenkant was keihard, en niet bruin, ook al had ik me keurig aan de baktijden gehouden, en de binnenkant was praktisch hol en nog helemaal niet gaar...Ik baal verschrikkelijk! Gelukkig wist mijn vriendin niet dat ik een taartje mee wilde nemen, dus ik hou er nu weer even mee op. Ben nu weer zo gefrustreerd! Ik kom gewoon niet eens aan decoreren toe: elke keer gaat het mis met het taart bakken!

6

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Waarom koop je niet de ix uit de webshop of van Soezie en bak dan een taart zonder dat je 'm direct nodig hebt en doe de taart dan in de diepvried.
Zo kun je die gebruiken als je er een nodig hebt....ik doe dat ook zo en vind het een heel prettig gevoel dat ik weet dat er een gelukte cake in de diepvries zit !

Succes...niet stoppen hoor..het gaat vast lukken !!!

Groetjes Nicole

7

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Hoi Nicole,
Normaal gebruik ik ook de mix van de webshop, maar die bleek op te zijn. En ook daarmee gaat het vaker fout dan goed, zeker als ik met andere taartvormen werk dan de 'standaard' maten.
Ik wilde toen ik erachter kwam dat mijn mix op was, even naar de Boerenbond rijden voor Soezie-mix; bleken ze die alleen bij het filiaal aan de andere kant van de stad te hebben. Aangezien ik geen auto heb moest ik ruim 40 minuten fietsen, om daar aan te komen en te horen dat de biscuit-mix pas weer dinsdag binnen komt...BAAL! Maargoed, je hebt gelijk, ik houd de moed erin :)

8

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

ik heb in het begin ook flink wat taarten in de prullenbak gegooid. Ik heb nu de mix van soezie op voorraad, en als ik het laatste pak aanbreek dan ga ik nieuwe halen. En ik maak notities van wat ik bak, hoe lang in de oven etc.  en hoe het lukt. Daar heb je nu niks aan, maar ik wilde je even laten weten dat dit -bij mij althans - onderdeel is van de "learning curve". Iedere keer als ik iets nieuws probeer, gaat het eerst mis :)

groetjes,
gina

9

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

hoh roos!! ik zou in tranen zijn uitgebarsten denk ik!  ik zorg tegenwoordig ook altijd dat ik alles op voorraad heb, alhoewel het toch nog eens voorkomt dat er ineens iets op is.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

10 Laatst bewerkt door annette (17-09-2006 19:23)

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Goh wat balen voor je, Roos, dat je taarten steeds mislukken.
Wat je voortaan kan doen als je een andere maat bakblik heb dan in ons schema (felicitaartjes), dan kan je met je maatbeker kijken hoeveel liter water er in je bakblik gaat. In ons schema staan nl. ook de liters die er in gaan (tot de rand aan toe) met daaronder de hoeveelheid mix die je nodig hebt,  en dan kan je zo uitrekenen hoeveel jij dan nodig heb voor jouw bakblik. Snappie??
Ik hoop dat het volgende keer goed gaat, gewoon volhouden hoor!
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

11

Re: SPOED: voor taartje van 16 cm: hoeveel mix?

Tjee Annet, wat slim!

groeten Annemieke
Cake It