1 Laatst bewerkt door wendy (16-09-2006 19:22)

Onderwerp: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Ik zit met een dilemma. De poesjes taart ging vanmiddag heel erg "zweten", toen hij uit de koelkast kwam. (ik mis mijn oude koelkast die het zo slecht deed dat de taarten geen last hadden van het tempratuur verschil.)
De poezen taart werd wel weer wat droger toen hij een tijdje stond.

Nu heb ik de bert en ernie taart in de koelkast staan en toen ik hem er even uithaalde om aan Ruud te laten zien, gebeurde meteen hetzelfde. :(
Nu moet ik hem nog afmaken vanavond en hoop dat hij toch wat droogt ondertussen.
Zou ik hem nou vannacht toch weer in de koelkast zetten? Ik wil eigenlijk geen kletsnatte taart meegeven morgen.
Of zou ik hem uit de koelkast op een element zetten. Ik ben zoooo bang dat hij dan toch te warm word en mijn botercreme te zacht en dat mijn zijkanten eraf glijden. De zijkanten bestaat namenlijk uit losse stukken.
Er zit botercreme extra onder en tussen, doe ik zo vaak, nooit last mee tot nu toe.

Help, iemand advies. Hoe doen andere met opdrachten dat nu? Inge? Ria? Evelien? Wie dan ook? HELP.

2

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Waarschijnlijk is dit een natuurlijk verschijnsel.
Er zet zich onmiddellijk condensatie vast op te taart als je ze uit de ijskast haalt vanwege het grote temperatuurverscil. (denk ik hoor)

Ik zou het volgende doen:

Taart terug in de ijskast (als de condensatie van deze keer opgedrogd is)
Ijskast op N° 2 of 3 zetten (op een schaal van 9)

Ze drie uur voor aflevering uit de ijskast halen.

Succes !

3

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Hoi Wendy,

Ik zou de taart in de koelkast laten en inderdaad zo warm mogelijk (ik heb hem op 1) zetten. Voor je vanavond naar bed gaat eruit halen en op een plek zetten waar een raam open kan. Het blijft vannacht niet zo warm (ik heb bijv. de bijkeuken waar ik hem laat staan, daar staat ook een klein raampje open) en dan kan hij vannacht rustig acclimatiseren. Morgen is de condens dan weer weg als het goed is en omdat hij dan heel langzaam meegaat met de dagtemperatuur zal het niet weer gebeuren.

Enne, de oude koelkast is niet meer terug te halen??? ;)

Groetjes en sterkte!! Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Nee, was het maar was Inge. ;)
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga toch altijd laat naar bed dus dan haal ik hem er dan wel uit. Anders moet ik er wel heel erg vroeg uit morgen ochtend om hem er drie uur van tevoren uit te halen. :)

Nou, morgen laat ik horen hoe het afliep.

5

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

ik zet ze inderdaad nu overdag in een (extra) koelkast op stand 1 maar dan gaan ze alsnog zweten als ze eruit komen. 's Nachts zet ik ze op zolder voor het open raam want daar is het heel koel.

Wat dat betreft moet het maar snel wat koeler worden dan hebben we daar geen last meer van.

succes!!!

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

6

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Suiker (en vooral poedersuiker) trekt enorm vocht aan.
Dat is ook de reden dat HET recept voor royal icing, pasting ice en mexican paste niet bestaat.
Alle maten zijn "ongeveer" en zijn afhankelijk van de klimatologische omstandigheden en vooral van de vochtigheidsgraad in de lucht waarin je het produkt gebruikt.

Daarom ook dat de (dezelfde) marsepein en fondant de ene kaar zal scheuren en de andere keer niet als je een taart bekleedt.

De enorme condensatie op je taart heeft ongetwijfeld te maken met de vochtigheidsgraad in de lucht !

7

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Ja ik hoorde laatst ook iets van een suikerklontje in de taartdoos doen, daar trekt het vocht dan in. Ik heb het zelf nog niet getest. Weet iemand of dit echt helpt????
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

8

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Hoi Anette,

Op zich geen slecht idee. Als ik er echter dieper over nadenk: je taart is natuurlijk een veel groter "suikerklontje".... hahaha

Maar inderdaad, het vocht dat in de suikerklontje(s) gaat, kan niet meer in je taart kruipen. Slecht kan het in alle geval niet zijn.

9

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

het verhaal van het suikerklontje klinkt logisch.....

ik heb namelijk in mijn kaasdoos (tupperware) in een tandenborstelhoudertje (zo een waar alleen de kop van de tandenborstel in kan) twee suikerklontjes inzitten zodat het condensvocht wat in de taartdoos komt niet op de kaas gaat zitten (en deze dus niet gaat schimmelen). De suikerklontje ontrekken dus het vocht heel goed.
Zou dus ook bij een taartdoos zo kunnen werken.

10

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Haha...komt het suikerklontje toch weer bovendrijven :-)
Daar was ik mee gekomen omdat in het TV programma "hoe schoon is jouw huis" de twee dames zeiden dat je , als je ergens last had van vocht je gewoon suikerklontjes kon gebruiken ...
Ging helemaal niet over taarten natuurlijk maar ik bedacht me toen wel dat het misschien bij de taarten wel iets zou kunnen helpen ..
Heb het zelf nog niet geprobeerd ...

Groetjes Nicole

11 Laatst bewerkt door wendy (17-09-2006 07:25)

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

ik heb het wel geprobeerd, doe het zelfs vaak maar of het nou werkt? ;) Volgens mij niet maar ja, baat het niet dan schaat het niet denk ik maar. :D

Maar goed, update 1...... De taart is weer opgedroogd. Heeft toch nog ruim 3 uur geduurd en dan nog alleen omdat Ruud bedacht dat een koele wind wellicht kon helpen. Helpt mij ook als ik zweet. ;) :D Dus de ventilator zachtjes aangezet en jawel, hij droogde vlot op.

12

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Update 2..... Ik had de taart op een dienblad op een groot koelelement gezet in de bijkeuken met het raam op de knip. Nu is de luchtvochtigheid dus schijnbaar zelfs te hoog voor een koelelement want de onderkant, met name de witte steentjes rand is weer kleddernat. :(
De rest ziet er gelukkig nog prima uit. :D
Nu dus de ventilator maar weer aan en als hij droogt bert en ernie er weer op. Ik hou jullie op de hoogte. ;) :)

13

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Hoi Wendy,

Met de barbietaarten heb ik dat ook, zodra er een koelelement onder zit, dan gaat de rok zweten. Is de vulling zo erg dat je de taart niet gewoon zo kan neerzetten, zonder koelelement ??? Anders misschien het koelelement in een theedoek, zodat hij nog een heel klein beetje koelt........

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

14

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Ja, ik ben denk ik sinds het instort geval van nijntje een beetje te voorzichtig geworden. (hihi, noem het maar gerust paniekerig. ;) :D )
De vulling was gewoon botercreme exra en jam dus niets aan de hand. Nou, nu het afkoelt gaan de taarten weer gewoon de bijkeuken weer in zonder koeling. Deed ik in het begin ook en toen ging het ook nooit mis. Vertrouwen hebben dus maar. :D
Wietske, wat smeren jij en Annette nou direkt onder je fondant/marsepein?

iig update 3..... Hij is net opgehaald en was redelijk droog. Met moeite hem in de doos weten te krijgen zonder de witte steentjes te slopen. Maar het is dus gelukt. De vader van de tweeling vond hem helemaal leuk dus dat was iig top. :D

15 Laatst bewerkt door wietske (17-09-2006 09:36)

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Wij gebruiken de botercrememix uit de webshop. Alleen het water wat op de verpakking staat houden we niet aan. We doen er minder water in en trouwens we gebruiken ook altijd gewone suiker i.p.v. suikerbakkerspoeder, is toch minder zoet.

Dit smeren we dus aan de buitenkant en we vullen de taart dan met de botercrememix gemengd met banketbakkersroom met manderijntjes.

En waarom bewaar je de taart niet in de doos, het karton neemt dan ook veel vocht op. Wij doen de taart zodra die klaar is gelijk in een doos en zo de koelkast (stand 1) in.

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

16

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

ik gebruik de botercreme mix van planet cake omdat ik vind dat die veel steviger is dan die van de webshop en er gaat ook volgens mij wat minder water in.

Ik stop de taarten ook meteen in de doos en dan met doos en al in de koelkast alleen met de barbietaarten is dat wat moeilijk.

Maar ik moet zeggen dat de taarten die ik vanmorgen uit de koelkast heb gehaald niet zo gingen zweten (waarschijnlijk omdat het een stuk koeler nu is dan bv gisteren)

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

17 Laatst bewerkt door wendy (17-09-2006 09:56)

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Dan de mix dus maar weer eens uitproberen.
Ook ik doe ze normaal in een doos hoor maar bij de poezen ging dat toch vreselijk zweten. De bert en ernie taart had ik zonder doos want die was vrij hoog met dat muurtje erachter. Daar heb ik vanmorgen een doos voor omgebouwd.

18

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Als banketbakker van heerlijk en heerlijk plaatsen wij taarten met marsepein eromheen eerst in de nulkast en dan in de koelkast om de overgang van koel naar warmer zogelijdelijk mogelijk te maken.
Want een taart kan niet van 4 gr naar 20 gr in een keer wat je ook nog kunt doen is hem inspuiten met cacaoboter.
veel sucses. voor meer vragen kijk www.het-oude-westen.nl

19

Re: Help, taart gaat zweten, wat te doen?

Ik denk dat je taart door het koelelement een stuk kouder was dan de buitenlucht en dan krijg je juist condens op je taart.... Dus als je de taart op temperatuur wilt laten komen: beter zonder koelelement de volgende keer!

Het vocht komt dus niet uit je taart, maar uit de lucht. Net als bij condens op de ramen of bv. iets dat uit de vriezer komt en ligt te ontdooien op het aanrecht. De warme lucht komt tegen het koude product, koelt af en kan daardoor minder water vasthouden, de rest vormt druppels tegen het koude ding. (Dit is ook hoe regen ontstaat: koude en warme lucht die gaan mengen en het water uit de warme lucht vormt dan druppels: regen...:))

Groetjes Evelien