26

Re: mascarpone taartvulling

bedankt voor de beschrijving danny!

ik heb vroeger al dikwijls tiramisu gemaakt maar nu ik dit recept lees, besef ik dat het toch al wel erg lang geleden is.

ik vrees dat dit te vloeibaar gaat zijn, denk je niet?  ik ga het misschien toch houden op mascarpone met suiker en amaretto.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

27

Catherine,

je kan misschien toch het recept van Danny proberen en er een schepje gelatine doorroeren (voor de zekerheid) en de vulling een dagje eerder klaarmaken. 

zelf werk ik graag met biscuit deeg (lekker licht en luchtig) en besprekeling ik dit rijkelijk met alcohool (limocello, grand marnier, amaretto, ...) misschien kan je voor de smaak van timarisu nog te versterken, de cake met koffielikeur besprenkelen.

veel succes!
katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

28

goed idee, ik was ook al aan het denken dat er toch ergens iets van koffiesmaak zou bijmoeten.  het zal een geëxperimenteer worden!! ben benieuwd naar het resultaat.

29

Misschien een domme vraag... maarre.. waar haal je marcarpone?
En mag je dat wel hebben als je zwanger bent?

30 Laatst bewerkt door Nathalie (12-09-2006 20:22)

in de supermarkt( AH, C1000,...) Bij mijn weten mag je het gewoon eten in de zwangerschap. Alleen schimmelkazen zijn dan uit den bozen!! en nog wel andere rauwe etenswaren.

Heb dit recept bij mijn laatste 2 taarten gebruikt. Iedereen was vol lof. Weer eens wat anders dan slagroom en aardbeien/kersen. Ikzelf vond het zalig. Heeft iemand nog wat tips voor lekkere varianten??? :-)

31

ik ga volgende week deze variant proberen: mascarpone gezoet met suiker (en eventueel nog wat limoensap in, daar ben ik nog over aan't twijfelen)en geplette speculaas in. dan een laag lemon curd en daarop de mascarpone.

32

Catherine,
Dat lijkt me een lekkere combinatie!
Ben benieuwd hoe het limoensap met de mascarpone gaat reageren.
Ik ga het eens uitproberen met een beetje mascarpone in een potje en dan een paar dagen laten staan.

Eventueel een paar kleine "zestes" van de limoen tussen?

33

Hoeraa, heb mascarpone gevonden bij de Appie. :D
Nu nog iets lekkers van maken.
Ik heb frambozen gevonden in het vriesvak van Albert Heyn en wilde het ook nog mengen met slagroom. Of zou dit dan te nat worden?? Iemand ervaring?
Of alleen mascarpone met slagroom zou dat iets zijn?

Ik wil de taart ook maar in gedeeltes gaan maken.
Kan ik de gevulde taart invriezen ofzoiets?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

34

ik weet niet wat mascarpone met room gaat geven, uiteindelijk zit er al heel veel room in mascarpone h

35

Hoi Minke,

In mascarpone kun je van alles mengen.
Vanillesuiker, allerlei soorten jam, verse vruchten enz...
(behalve citroen, kiwi, ananas en verse vijg)

Room moet je er in alle geval NIET meer bijvoegen. Zoals Catherine al schreef: er zit al room genoeg in.

Voor de rest is het experimenteren met smaakcombinaties. (die in principe eindeloos zijn)

36

Dus ook geen slagROOM?
Maakt het dat te vet dan?

Bedankt voor de tip! Ik ga het eens proberen met frambozen en vanillesuiker denk ik.

37

Iedereen praat hier zo makkelijk over frambozen...
Waar kopen jullie die ??? Hier bij de C1000 hebben ze ze heel af en toe maar verder zou ik niet weten waar . En de verse van het land zijn er al lang af toch ?

Of gebruiken jullie ingevroren of ingeblikte ?

38

Je kan wel slagroom door de mascarpone doen, in mascarpone zit heel veel vet inderdaad, iets van 85% ofzo, maar slagroom is minder vet, alleen wel luchtiger als je het geklopt hebt. Ik doe weleens wat slagroom door de mascarpone, net zoals met roomkaas/mon chou, het wordt er echt anders door.
Frambozen koop je op de markt natuurlijk, als het de juiste tijd is ;)
Bij de Albert Heijn in de vriezer verkopen ze doosjes (redelijk groot), en volgens mij bij de super de boer ook, maar dat weet ik niet zeker.

Mijn website: Presentaart

39

Dus, Mascha, slagroom erdoor geeft zo'n beetje hetzelfde effect als slagroom door monchou? Want dat ken ik wel van de monchoutaart die ik altijd maak. Dat smaakt heerlijk!
Ik zag vandaag op de markt nog frambozen, Nicole! Maar idd bij Albert Heyn in de vriezer liggen ze ook. Ook ligt daar 'zomerfruit', maar frambozen lijken mij lekkerder.

40

catherine schreef:

ik ga volgende week deze variant proberen: mascarpone gezoet met suiker (en eventueel nog wat limoensap in, daar ben ik nog over aan't twijfelen)en geplette speculaas in. dan een laag lemon curd en daarop de mascarpone.

Catherine,

heb je deze variatie al gemaakt? Hoe smaakte het? Wil voor pakjesavond iets apparts maken en dit leek me wel lekker.

41

ik heb het idd geprobeerd met de schoolbord-taart, maar was vergeten suiker door de mascarpone te doen.  de reactie van de juffen was dat sommigen het iets te zuur smaken vonden, maar dat anderen dat juist zo lekker vonden, dus mensen die geen zoetebek zijn zeg maar.

ik heb ondertussen een recept van citroen creme, dat een goed alternatief is voor de lemon curd :

sap van 12 citroenen
300gr suiker
600gr boter

alles koken

dan 10 eieren en 300gr suiker warm en koud kloppen (kan ook gewoon koud kloppen hoor)

dan deze 2 samenvoegen en terug koken tot max 82 graden. en dan laten afkoelen natuurlijk.

voor citroenlovers is dit echt SUPERLEKKER!

42

catherine schreef:

ik heb ondertussen een recept van citroen creme, dat een goed alternatief is voor de lemon curd :

sap van 12 citroenen
300gr suiker
600gr boter

alles koken

dan 10 eieren en 300gr suiker warm en koud kloppen (kan ook gewoon koud kloppen hoor)

dan deze 2 samenvoegen en terug koken tot max 82 graden. en dan laten afkoelen natuurlijk.

voor citroenlovers is dit echt SUPERLEKKER!

Klinkt super lekker!!  ga het zeker is uitproberen, of minstens op mijn lijstje schrijven ...

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

43

Dat is echt een prut recept voor tiramisu vulling danny en ik ben weer €10 lichter =( ik heb nu een soort zoete mascarpone soep staan. Het smaakt naar slagroom (best lekker) maar lijkt in de verste verten niet op tiramisu grrrr...