1

Onderwerp: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

ik heb de margrietuitsteker van de webshop gekocht (7 cm). nu heb ik begrepen dat het goed is om tragant door de fondant te doen voor margrieten. hoeveel tragant moet ik dan gebruiken? een mespuntje per bloem? theelepeltje?
ik heb de regalice fondant van de webshop.

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

2

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

Ik heb pas toen ik het kocht gehoord 1 theelepel per 250 gram. Zelf heb ik het nog niet gebruikt.

3

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

dankjewel!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

4

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

mijn margrieten van vorige week zijn vreselijk mislukt, ze zagen er uit alsof ze al dagen geen water hadden gekregen :D

blijkbaar moet je de tragant er onder mengen en minstens 5 uur laten rusten, en moet je, na het uitsteken ze ook nog eens ondersteboven laten drogen.

ik ga nog wel eens een poging wagen.

heb je het boek? daar staat duidelijk in wat je moet doen ivm het vormen van de blaadjes en de bloem.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

Je kunt je bloemen ook laten drogen in een schilderspalet. Wel een plastic folietje eronder anders zit ie vast. Dan krijgt je bloem een mooie vorm :)
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

6

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

Ik heb van die kleine schaaltjes van het plastic kinderservies van de Ikea (vroeger waren ze rond, nu verkopen ze vierkante), daar passen ze perfect in, precies de goede vorm! Maar ook de soepkommen zijn er goed voor...

groetjes Evelien

7

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

Hoi Pinkie,

Op het bakje van de tragantgom staat hoeveel erin moet. Inderdaad 2 theelepels (afgestreken!) in 500 gram, dus naar verhouding kun je dat minderen. Ik maak ook altijd maar kleine beetjes en doe dus bijv. een half theelepeltje in ruim 1 ons. Je moet het inderdaad even laten liggen om in te werken. Het advies is inderdaad een paar uur, maar ik heb het zelf na een uur wel eens gebruikt en dat ging op zich prima. Je kunt het altijd even proberen en als het nog niet stevig genoeg is nog even terugleggen.

Tip voor de uitsteker: rol je fondant goed dun uit, zet steker erop en haal heen en weer. Dan til je de hele uitsteker op en haal je de kartelrandjes weg door er met je vinger langs te strijken. Zet uitsteker weer neer en druk dan het patroontje erin. Door hem daarna weer op te tillen en de knop nogmaals in te drukken komt de bloem naar buiten. Als hij er niet uitvalt, voorzichtig blaadje voor blaadje los trekken, vaak valt hij er na een paar blaadjes alsnog uit.

Drogen inderdaag met folie in de kom, ik heb er al eens een uit een kommetje moeten bikken en daar blijft de bloem niet echt heel van :(

Groetjes en veel succes! Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

ik heb de margrieten gemaakt met de aanbevolen hoeveelheid tragant en na het mixen twee uurtjes laten rusten. ik heb ze gisteravond gemaakt en toen ik vanmorgen het schilderspaletje op pakte braken alle blaadjes! ik was helemaal teleurgesteld, want ze waren heel mooi geworden. waarom is mijn fondant niet sterk genoeg?!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

9 Laatst bewerkt door annette (31-07-2006 20:06)

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

Ahhhh wat zonde! :( :( Misschien moet je ze toch iets langer laten uitharden. Ik laat ze meestal 2 of 3 dagen uitharden...
Hopelijk gaat de volgende poging wel lukken...
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

10

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

Hoi Pinkie,

H

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

11

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

ik heb net de margrieten opnieuw gemaakt met jullie adviezen: dikker fondant en ik ga ze nu 2 nachten laten drogen. hopen dat het nu goed komt! ze zijn zó mooi!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

12

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

ik wil vandaag proberen de lily bridel set uitstekers te maken...
Moet ik dan de hoeveelheid tragantgom aanhouden op het bakje?
en dan dus 2-3 dagen wachten met eruit halen??
pff das geduld hebben en inderdaad als het dus mislukt heb je pech :(
ik wil voor vrijdag een taart maken voor opa met bloemetjes erop!
dus wilde die maar eens gaan uitproberen..
dus dan kan ik nu wel gaan beginnen haha...
dus de fondant niet te dun sowieso??

13

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

mijn 2de poging om margrieten te maken is weer mislukt :(

maar ik geef niet op :)

ik wacht tot ik rolfondant heb om nog eens te proberen want bloemenpasta weet ik niet waar te kopen (weet ook niet wat het is, heb hier eens een recept gezien maar zie het niet zitten om het te gaan maken) gebruikt er iemand bloemenpasta voor nog andere dingen??

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

14 Laatst bewerkt door pinkie (03-08-2006 07:19)

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

mijn margrieten zijn gelukt! er braken 2 blaadjes af tijdens het decoreren (van 6 margrieten, dus dat viel wel mee) en die heb ik er weer aan gezet met een beetje icing. nog een tip: om ze vast te zetten op je taart, vooral waar die niet horizontaal is, kun je ze vastprikken met een speld. Je lijmt ze dan vast met icing, een speld erdoor, en als het droog is de speld er natuurlijk weer uithalen., Ging perfect bij mij en ik had niet geweten hoe ik het anders voor elkaar had moeten krijgen.
voor resultaat zie bij show off: tiffany blauw taartje

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

15 Laatst bewerkt door Piechempie (04-09-2006 13:57)

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

Pinkie, je margrieten zien er mooi uit hoor! Dat geeft moed... want
hellup..., mijn gerbera's (uit margrietuitsteker) zijn ook mislukt.
De eerste keer was het te rafelig. Ik had de fondant ook niet dun genoeg uitgerold.
De 2e keer heb ik netjes de onderkant eerst gladgestreken en toen zag het er super uit. Snik, en nu wil ik ze net oppakken, breken er 3 blaadjes af. Te kort gewacht denk ik!!!
Pfff, dus ook ik ga een 3e poging wagen... Ik denk dat de gouden tip nog steeds is: minimaal 2 nachten laten drogen! Succes...

16

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

piechempie, ik zit er soms ook op te vloeken, maar poedersuiker is de oplossing, beetje op de uitsteker zo komt hij beter los, ik laat ze nu drogen in een klein aperitiefschaaltje en het duurt idd wel wat voor ze er uit kunnen.

niet opgeven! :)

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

17

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

heb ergens een tip gelezen om te voorkomen dat fondant gaat barsten vertonen. Of het helpt tegen breken weet ik niet.
Ik geef de tip voor wat hij waard is, ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Doe enkele (twee à drie) druppels azijn door je fondant. Door de enorme zoetheid van de fondant, verandert dat niets aan de smaak en het zou dus helpen tegen barsten. (of ze hier ook "breken" mee bedoelen, weet ik niet)

18

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

ik vraag me trouwens af of je dat niet proeft, ik vind een klein beetje olijfolie in je fondant (alternatief recept) ook verschrikkelijk vies en dat is ook maar een klein beetje in verhouding

Mijn website: Presentaart

19

Re: hoeveel tragantgom in fondant? (ga margrieten maken)

mascha schreef:

ik vraag me trouwens af of je dat niet proeft, ik vind een klein beetje olijfolie in je fondant (alternatief recept) ook verschrikkelijk vies en dat is ook maar een klein beetje in verhouding


je kan misschien frambozenazijn nemen ;-)

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!