1

Onderwerp: vraagje over chocolade ganache

Op een of andere manier heb ik een probleem met chcolade ganache. het is altijd heerlijk daar niet van (ben dol op chocolade!), maar de substantie is bij mij altijd anders dan die van het plaatje.

De ganache die ik produceer, zijn meer vloeibare substanties die dan uiteindelijk hard worden.
Maar eigenlijk zie ik vaak op plaatjes dat het een substantie is waarmee je kunt spuiten.
Zo heb ik het ganache recept van het boek van de goddelijke huisvrouw, een ganache recept uit een boek Ik wil chocola! en ook van internet het een en ander afgeplukt.

Ik had nl. chocolade cupcakejes gemaakt met een peanut butter vulling (klinkt veel beter dan gewoon pindakaas ;-) ). Daarboven kon dan een lekker torentje gespoten worden van chocolade ganache. Buiten het feit dat het lekker is, zie je dan ook niet meer dat de bovenkant van het cakeje eraf is geweest. Een leuke foto erbij van een mooi gespoten toren. Maar ik kreeg alleen maar 'drap'! Het was heerlijk, maar niet helemaal wat ik mij ervan heb voorsteld.

Wat doe ik fout? Moet ik de slagroom (die er vaak doorgaat) nu eerst opkloppen en dan pas doorroeren of mis ik gewoon een ander substantieel ingrediënt?

Nou ja, beetje vaag verhaal, ik hoop dat er toch iemand is die het herkent en een oplossing voor/bij heeft.

Groetjes
Fleur

2

Re: vraagje over chocolade ganache

Wat ik doe is de slagroom kloppen en beetje bij beetje de gesmolten chocolade erdoor heen scheppen. Dat gaat bij mij altijd goed zo.

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

3

Re: vraagje over chocolade ganache

moet je niet gewoon wachten tot hij wat opstijft?

niet volledig hard laten worden maar toch half uurtje in de koelkast zodat hij iets vaster is, en dan ermee spuiten??

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Re: vraagje over chocolade ganache

ik maak vaak ganache

en ik doe het zo:

ik breng de slagroom aan de kook , nou ja als het begint te bubbelen aan de zijkantjes van het vuur nemen en de stukjes chocolade er door doen.

roeren en goed laten afkoelen, in de koelkast

laatst werd mijn ganache ook iets dunner maar na een tijdje in de koelkast was alles weer goed, ik heb begrepen dat dit komt door de soort chocolade die je gebruikt.

Als de ganache afgejoeld en steviger is nogmaals roeren voor je het spuit

cateren is ook gebakjes maken :)

5

Re: vraagje over chocolade ganache

ik zag ook recepten waar ze het niet laten koken, maar al lang voordat ik deze site had gevonden en 'gewone' (lekkere) taarten maakte gebruikte ik dit recept uit een boek en daar wordt het heel goed hard van:
2 dl slagroom aan de kook brengen
pan van het vuur, 200 gram chocola (in stukjes) toevoegen en erdoor roeren tot het opgelost is.
De pan 2 uur in de koelkast laten opstijven (nu is het al redelijk hard, en bruikbaar als vulling)
De room kan je nu gewoon kloppen met de mixer, net als slagroom.
Als je minder chocola gebruikt wordt het minder stevig maar dan kan je het nog gewoon steviger kloppen net als 'gewone' slagroom.
Dus als je het mooi wilt spuiten zou ik het nog eventjes kloppen als het niet hard genoeg is.

Mijn website: Presentaart