1

Onderwerp: Wat gebruiken jullie ???

Ik gebruik zelf altijd botercreme mix en daar gebruik ik de grasboter bij. Welke boter gebruiken jullie ?

En nog een vraagje, ik trempeer ook altijd de taart, maar als ik geen manderijntjesvulling gebruik heb ik een probleem, want dan heb ik geen sap en om nou een heel pak sap open te maken voor een paar druppeltjes vind ik ook wat. Zitten we de hele week weer sap te drinken :D of weer vruchtjes door het toetje ;) Hoe doen jullie dat ????

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

2

Re: Wat gebruiken jullie ???

Hoi Wietske,
Eerlijk gezegd kijk ik altijd even hoe de taart is of ik trempeer of niet. Ik vind zelf de Soezie mix (aanraden van Wendy hoor :-) ) helemaal niet droog (hanteer de oude verhoudingen, volgens mij heb ik dat weer van jou ;-) ) en doe het dan vaak ook niet. Ik had laatst wel zo´n klein flesje licee-sap van Maaza, was erg lekker erop en hoef je ook niet zoveel te drinken daarna ;-) maar het was wel een beetje prijzig, 1,50 per flesje als ik me goed herinner :-)

Momenteel heb ik van die suikerstropen (zoals in het boek van Peggy Porschen) met een smaakje (vanille, caramel en irish creammmmmm ;-) ) die heeft Julio meegenomen uit de Sligro toen hij op poedersuiker jacht ging (het pasje van m´n vader ;-) ). Die zijn ook lekker erop, haha alles wordt hier getest en eigenlijk moest ik wel een beetje boel op dieet ;-) :-D :-D.

Voor de choco biscuit doe ik altijd wat extra water en die was de laatste keer ook helemaal niet droog en heb ik niet getrempeerd, ze vonden hem heerlijk heb zelfs nog specifiek gevraagd of ie niet een beetje droog was ;-) :-) (ja dat kan met vrienden h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Re: Wat gebruiken jullie ???

Haha Wietske helemaal je eerste vraag gemist. Ik gebruik nu de gewone roomboter, had eerst de grasboter maar die was met de zomerhitte zo ontzettend zacht ,heb toen de andere geprobeerd, lang gemixt en vond het eigenlijk ook net zo lekker. Dus die blijf ik nu gebruiken :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: Wat gebruiken jullie ???

ik trempeer altijd met de suikersiroop (half water half suiker) en bij hoge taarten doe ik het extra veel, heb er nog nooit een smaakje aan toegevoegd.

wat is grasboter?  heb nu voor de eerste keer 'dieet' boter gekocht met minder vet in, maar nog niet geprobeerd.

ik gebruik gezouten boter, maar blijkbaar hoeft dat niet??

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

Re: Wat gebruiken jullie ???

Ik gebruik Soeziemix en trempeer nooit.
Verder gebruik ik de mix voor botercreme hier uit de webshop en dat doe ik met gras-roomboter (vind ik dus echt veeeeeel lekkerder dan die met die blauwe ruitjes maar heb wel het idee dat die andere juist weer wat vaster blijft dus is misschien beter om mee te spuiten ???)

Groetjes NIcole

6

Re: Wat gebruiken jullie ???

ha Catherine, nog iemand die gezouten boter gebruikt! ik ben niet meer alleen!

ik temper vaak met grand-marnier, limocello (aanrader!!) of amaretto, afhankelijk van de vulling.

katlee

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

7

Re: Wat gebruiken jullie ???

Als ik temper doe ik het met grand-manier.

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

8

Re: Wat gebruiken jullie ???

Ik gebruik alles wat nat is om te tremperen, helemaal afhankelijk van de vulling. Je kunt ook gewoon tremperen met vruchtensap uit een pak (bv. appelsap of jus d'orange), de suikersiroop gebruik ik ook vaak (met of zonder toegevoegde aroma), gewone limonadesiroop, likeur of rum, etc. et.
Omdat alcohol "dunner" is trekt dat beter door in je taart, maar de meeste ouders vinden het fijner als er limonade/sap/siroop voor hun kleintjes wordt gebruikt....
Sinds ik van een klant hoorde dat de cake (van de bakker) iets te droog was, trempeer ik eigenlijk altijd. Ik vind het ook gewoon lekker.

Ik gebruik voor de botercr

9

Re: Wat gebruiken jullie ???

Wat is in vredesnaam "tremperen"? Jullie schijnen dat vaak te doen, ik heb nooit iets gemist in mijn taarten...

10

Re: Wat gebruiken jullie ???

ik trempeer meestal niet, omdat ik bang ben dat het zo'n natte boel wordt, en aangezien de biscuit altijd redelijk droog en niet zoet is, maar de vulling en botercreme weer vochtig/cremig en wel zoet is dat juist een hele lekkere combi vind ik, niet te droog.
Ik gebruik gewone goedkope roomboter met poedersuiker, soms wat citroen (alleen bij fruit) of cacao (bij chocola). Geen mix dus. Ik vind de helft margarine echt niet lekker, heb het laatst geprobeerd maar ik proefde het heel duidelijk. Met roomboter wel wat duurder maar veel lekkerder :)

Mijn website: Presentaart

11

Re: Wat gebruiken jullie ???

Hier zit er nog 1 oenig te kijken hoor! Tremperen? Tisdat?

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

12

Re: Wat gebruiken jullie ???

tremperen = met vocht besprenkelen. Meestal een likeur.

Een taart tremperen met "siroop" zie ik echt niet zitten. Het is gewoonlijk al zo'n zoete boel. Tremperen met Grand Marnier of Rhum kan echter een extra toets geven aan een taart. Zolang de likeur maar in de goede smaakcombinatie is met de vulling. (niet voor kindertaarten !)



Tip:
Een gewoonte van maken om, als je een woord niet kent, eens op "google.com" dit woord in te vullen. In de messte gevallen kom je er dan wel achter.

Groetjes,

13

Re: Wat gebruiken jullie ???

De enige keer dat ik een taart heb getrempeerd was een test-chocoladetaart. Maar omdat die zo soppig werd (weet niet of dat -alleen- van het tremperen kwam) heb ik het orgineel niet getrempeerd. Ik had het trouwens met siroop gedaan.

Ik mis het ook niet echt bij mijn taarten, dat ik ze niet trempeer :)

groetjes,
Marianne

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

14 Laatst bewerkt door Car (03-09-2006 07:06)

Re: Wat gebruiken jullie ???

Ja maar Danny, het is juist zo leuk om hier met elkaar te kleppen over dit soort termen, toch? Google praat niet terug :-)

Ik trempeer eigenlijk nooit, vooral omdat ik nooit weet waarmee ik moet tremperen. Laatst heb ik het wel gedaan, bij een taart waar ik ook mandarijntjes in gebruikte. Daar heb ik de mandarijnensap voor gebruikt. Hoewel ik de taart erg lekker vond, heb ik er niet op gelet of het nu anders proefde.

En ik gebruik altijd de ongezouten boter. Dit komt dan weer door het boek van Nigella Lawson. Ik wist nooit welke boter "men" bedoelde als er in een recept stond dat ik boter moest gebruiken. Maar in het boek van Nigella staat: ik gebruik ongezouten boter, tenzij anders vermeld. Blijkt dat ze bijna nooit gezouten boter gebruikt, dus begin ik er ook maar niet meer aan :-)

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

15

Re: Wat gebruiken jullie ???

Ik gebruik ook altijd ongezouten roomboter. Eerst ook grasboter maar vond dat vrij slap. Als ik hele stevige botercreme nodig heb gebruik ik het liefst botercreme extra. Ook gebruik ik wel eend de mix van soezie maar die is al tijden uitverkocht hier en komt maar niet binnen. Ik heb ook een tijdje de botercreme van evelien gebruikt dus een deel roomboter en een deel margarine en 2 delen bakkers poedersuiker maar ik vind het zelf niet zo heel lekker en kreeg ook die reactie van familie waar ik het voor gebruikt had in hun taart, toch te zoet. Ik gebruik het soms wel om af te smeren want daar werkt hij weer super voor.
Tremperen doe ik meestal niet, soms wel maar ik proef niet echt verschil ofzo, meestal is mijn taart gevuld en dan denk ik, o ja, vergeten........ :)

16

Re: Wat gebruiken jullie ???

begrijp ik nu dat een aantal van jullie botercreme extra gebruiken om de taart af te smeren?? (dat is botercreme met banketbakkersroom toch?) Ik durf dat niet omdat banketbakkersroom toch wel erg vochtig is.

Mijn website: Presentaart