1

Onderwerp: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

heb gisteren koekjes gebakken met het peggy porschen recept. ze waren echt keihard, bijna een tand op gebroken!
ik had een paar sterren uitgestoken, ik zou ze in mijn auto kunnen leggen en gebruiken als ninja vecht-ster voor als ik zou worden aangevallen :D

ik had er enkele wat dikker gelaten, die waren wel bijtbaar maar niet lekker van smaak, smaakten niet naar koekjes maar eerder naar slappe soepstengels of zo.

dus heel graag tips maar weer, ik moet ze deze middag toch echt beginnen bakken.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

2

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Deze waren bij mij wel goed gelukt.
Op hun site staat ook een filmpje hoe je dit het beste kan maken en verwerken.
Ik vind het niet het lekkerste koekje van de wereld maar ik kon er ook geen ninja's mee uitschakelen ofzo. ;) :) Wat een verhaal. :D

http://www.kitchengifts.com/nofailsugarcookies.html

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Hoi Catherine,

De kitchengifts cookies gebruik ik ook altijd, in mijn amerika tijd kreeg ik die tip van officiele cookiedecorators.
Ze nemen dit recept omdat het niet uitloopt dus je kunt i.p.v. met royal icing ook een laagje fondant erop plakken dat steek je dan met hetzelfde stekertje en past dan precies.
Daar kun je dan weer een versiering boven op spuiten.
Ze gebruikendaar nu ook heel veel rolled buttercreme dat is botercreme dat je kunt uitrollen zoek maar eens op het wilton forum.

Succes oh en vergeet het zout niet want dat scheelt.
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

4

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Dat vind ik nu ook altijd zo moeilijkmet zelfgebakken koekjes, ze zien er altijd lekker uit bij ons maar smaken toch vaak droog, wie heeft er een lekker!! recept???

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

5

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

bedankt voor de tip.

ik heb ook nog een recept in een boek van nigella gevonden en heb dat maar uitgeprobeerd. niet slecht, ze zijn eetbaar, zeker als er icing op komt denk ik.

in het boek stond ook dat de koekjes al uit de oven moeten terwijl ze in het midden nog zacht zijn omdat ze tijdens het afkoelen nog een beetje harder worden dus dat had ik bij het eerste baksel verkeerd gedaan. ze zei dat je je moet baseren op de randen om te weten wanneer ze uit de oven moeten.

straks versieren :)

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

6 Laatst bewerkt door mariëlle (23-08-2006 14:55)

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Welk recept heb je dan gebruikt van nigella? Heb voor mijn verjaardag het boek "hoe word ik een goddelijke huisvrouw"gekregen (alleen vanwege de titel ;-)) van mijn mannetje. Als ik het boek lees krijg ik echt zin om te gaan bakken. Heb de muffins al uitgeprobeerd, maar volgens mij moet ik die de volgende keer iets langer in de oven laten staan.

gr. Mariëlle

Oh ja had Inge niet een recept op de site gezet voor koekjes? Ging alleen wel om koekjes die je kan bakken met de kinderen

veel plezier nog vandaag, groetjes Mariëlle

7

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Snuffel eens rond op de site van Soezie. Verschillende koekjes en taartjes voor kinderen....

http://www.soezie.com/Default.aspx?tabid=1134

8

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Ook bij de productne van Soezie vindt je een en ander :

http://www.soezie.com/Default.aspx?tabid=3042

9

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

marielle,  ik heb het boek 'hoe te eten' en daar stond bij de kinderpagina's achteraan een recept. heb wel de 'golden syrup' veranderd naar kandijsiroop voor op de pannekoeken, had misschien beter honing gebruikt. het smaakt wat speculoosachtig maar mijn kindjes vonden het heel lekker.

danny, ben gaan kijken op de soezie website, je hebt natuurlijk de soezie mixen nodig, als ze hetzelfde goed resultaat geven als de biscuit en cakemixen dan kan ik de volgende keer idd beter zo'n mix voor koekjes gaan halen.

ik ga ze zodadelijk versieren.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

10

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Inge heeft in januari dit recept op het forum genoemd, en die heb ik al meerdere keren gemaakt. Ze zijn echt superlekker!

Inge schreef:

recept voor 100 stuks (!)
300 gr. zachte boter of margarine
200 g poedersuiker
snufje zout
geraspte schil van 1 citroen
500 gr. bloem
2 tot 3 eetlepels suiker

roer/mix de boter zeer schuimig, zeef poedersuiker erdoor, goed mengen. Daarna zout, citroenschil en bloem toevoegen en kneed tot een stevig deeg. Maak er een rol van (of 2) en wikkel deze in folie. Laat 2 uur in de koelkast opstijven. Haal de rol(len) na het stijven door de suiker en snijdt de rollen in plakjes van ca. 1 cm. Bak de koekjes in een voorverwarmde oven op 200 graden in 12 minuten goudgeel. Laat op een rooster afkoelen.

Echt lekker!  :D

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

11

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

bedankt car!

die ga ik zeker volgende keer proberen!!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

12 Laatst bewerkt door pinkie (24-08-2006 10:59)

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Nigella zegt in haar boek dat het heel moeilijk is om het midden te vinden tusseneen lekker koekje en een koekje dat goed in vorm blijft tijdens het bakken. Dus als je een koekje wilt dat goed uit te snijden is, dan gaat dat atlijd een beetje ten koste van de smaak. Ik heb de koekjes uit Goddelijke huisvrouw ook gemaakt en ik vond ze inderdaad niet heel bijzonder maar best lekker. Vooral met een laagje glazuur erop zijn ze eigenlijk ok. Ik vertrouw de recepten van Nigella trouwens meer dan die van Peggy Porschen. Die van Peggy zijn naar mijn idee wel heel erg gericht op het uiterlijk van de taart ipv de smaak. Of ben ik nou gek en zijn jullie het daar helemaal niet mee eens?

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

13 Laatst bewerkt door belluna (24-08-2006 10:34)

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Hi Pinkie,

Ik ben het helemaal met je eens! :-) Ik heb onlangs twee maal een recept uitgeprobeerd van lindsey smith (ofzoiets) en ik vond het ook echt maar niks, maar 't was wel stevig en makkelijk te versieren.  Ik zoek nog altijd naar iets dat lekker is en leuk versierd kan worden ...

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

14

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

ik heb ook pas de koekjes van peggy porschen gemaakt en z zijn inderdaad niet heel zacht maar toch wel lekker, en beter in combinatie met de glazuur.
Die van nigella haar eerste boek (kan nu even niet op de titel komen,en zit op mijn werk, kan dus ook niet gaan kijken ;-)  )  heb ik ook al twee keer gemaakt en als je zelfrijzende bloem neemt in plaats van gewone zijn ze al zachter.
En ik denk dat bij decoratiekoekjes ze ook iets harder mogen zijn.
Enfin, dat is mijn prille ervaring.
Ben helemaal nieuw en peggy haar boek gekocht en vind het fantastisch!!!
Ik had tot nu toe geen oven, pas eentje kunnen kopen en nu ben ik in no-time verslaafd!
Dus ik ben hier in goed gezelschap denk ik.

15

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

ja, het eerste baksel had dus perfect geweest om te versieren.

ga toch dat recept van car/inge eens proberen, allez, 't zal nog wel een tijdje duren want heb voorlopig geen zin meer om 6 cornetjes te vouwen en te vullen. :D

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

16

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Hoi,

Ik heb geen ervaring met koekjes bakken maar kwam wel het volgende recept tegen:

Sugar Cookie Recipe
After trying over 50 sugar cookie recipes, I found this one to be my absolute favorite. I love this basic sugar cookie recipe for many reasons. It taste great. It is simple with few ingredients. It will maintain it's shape which makes the dough ideal for molding. You must chill the dough for a couple hours (or overnight is great) or it will be very sticky to work with. 
1 cup Butter, softened
1 3-ounce package cream cheese, softened
3/4 cup sugar
1 egg
1 teaspoon vanilla
3 cups all purpose flour 
In large mixer bowl combine all cookie ingredients, except flour. Beat at medium speed, scraping bowl often until creamy. Reduce speed to low; add flour. Beat, scraping bowl often, until well mixed. Divide dough into 2 equal portions; wrap in plastic wrap and refrigerate unitl firm (at least 2 hours). Heat oven to 350°. Roll out on lightly floured surface OR parchment paper. Bake for 7 to 10 minutes or until edges are very lightly browned. Remove from cookie sheets; cool completely. 

Een koekje waar cream cheese in moet.....lijkt me bijzonder. Kenr iemand het ? En hoeveel is 3-ounce ?

Groetjes Nicole

17 Laatst bewerkt door catherine (24-08-2006 20:19)

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

ik weet nooit hoeveel ze nu bedoelen met 1 kopje!

verder klinkt het wel lekker, en blijkbaar ook met een goed resultaat.

ik heb ze dus met icing gedecoreerd, wat eiwit met poedersuiker is, maar als je nu gewoon water met poedersuiker gebruikt, zou dat ook lukken? iemand dit al eens geprobeerd?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Ze bedoelen 1 cup :je kunt bij de kookwinkel maatscheppen kopen ter grootte van 1 ,1/2 , 1/3 en 1/8 ste cup dat is een setje net als de lepeltjes Amerikanen hebben geen keuken weegschaaltjes want alles gaat daar dus met die maat bakjes en schepjes wel heel makkelijk maar wel wennen  het gaat veel vlugger dan afwegen ik vond het ideaal toen ik daar woonde.
Het is dus wel een vaste maat maar een inhouds maat dus per ingredient verschilt het gewicht dat erin past bijv. een cup noten zal zwaarder zijn dan een cup kokosschaafsel.

het makkelijkst is gewoon zo'n set halen dan ben je overal van af.
Ik gebruik nu ik weer hier ben ook nog steeds die maten dan hoef ik de weegschaal niet te pakken.


Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

19 Laatst bewerkt door nnicole1234 (25-08-2006 07:14)

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Ja cups zijn handig om in huis te hebben..ik moet ze ook nog ergens hebben liggen van mijn au-pair tijd maar ik weet nog steeds niet hoeveel 3-ounce nou is......wie biedt ????

20

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

Ja cups en spoons zijn handig om in huis te hebben..ik moet ze ook nog ergens hebben liggen van mijn au-pair tijd maar ik weet nog steeds niet hoeveel 3-ounce nou is......wie biedt ????

21

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

3 ounce is 85 gram

hier is de tabel:

http://www.diversplatform.net/eng/conve … 20gramm%22

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

22

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

He...wat goed !!

Dankjewel.

23

Re: wie heeft ervaring met lekkere koekjes bakken?

graag gedaan hoor :)

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010