1

Onderwerp: tragant gom

Vanmiddag heb ik tragant gom door marsepein en fondant zitten kneden, daarna heb ik het boeltje ingepakt en weggezet. Nu moet ik die kantelen gaan maken en is het nog niet bepaald hard te noemen. Heeft iemand een idee of dat nog gaat gebeuren(en het liefst voor ze van de toren afstorten).

2

Re: tragant gom

Ik gebruik zelf tylose en dat moet altijd wel een paar uurtjes staan voordat het wat "stijver" wordt. Verder heb ik begrepen dat de flowerpaste of mexican paste ook wat stugger is, dus als het nou echt niet lukt, dan kun je de recepten daarvan in het receptenforum vinden.
Ik zou de kantelen gewoon plat laten drogen trouwens en dan pas op de taart zetten als ze hard zijn geworden. Als je daar nu allemaal geen tijd meer voor hebt, gebruik dan "blokjes" van marsepein als kantelen, die blijven in ieder geval staan.

Groetjes Evelien

3

Re: tragant gom

Aan dat plat drogen heb ik ook al gedacht, maar dat is nogal lastig omdat de torens rond zijn... Bedankt dat je meedenkt!

4

Re: tragant gom

ik heb het ook aardig een tijdje laten rusten inge heeft ergens getypt hoe lang ongeveer..toen ik het ging verwerken merkte ik ook dat het steviger was maar nog wel makkelijk te bewerken was..
en toen ik bijv een bloemetje had uitgestoken en liet drogen of bijv letter tappits dan worden die vanzelf kei hard maar ook dit moest ik 2-3 dgn laten rusten om het op zijn hardst ofzo te krijgen staat niet zo heel ver terug nog allemaal opgeschreven!!

5

Re: tragant gom

Hoi Willeke,

Het wordt ook niet echt keihard hoor. Het wordt wat stugger, dus iets moeilijker te kneden. En als je het dan hebt bewerkt dan wordt het nog wel harder. Ik had ook kantelen en die heb ik met de randenuitsteker gedaan. Het marsepein wel dikker gelaten zodat je niet helemaal met de randenuitsteker door het marsepein komt, dus dat moet je dan zelf nog even verder snijden.

En als je ze dan langs de rand plakt, dus niet op de toren plakt, nou dan moet het volgens mij wel houden.

Succes !

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

6

Re: tragant gom

Net ging ik het slagveld nog even bekijken en ik moet zeggen dat het me nog iets meeviel, alleen komt er nou op de een of andere manier vocht door de bekleding en echt strak is het geheel niet te noemen, maar we doen het er mee en nou maar hopen dat 't morgen niet een grote ravage is...
Helaas gaat íe weer niet geshowd worden, deze keer is het helemaal onmogelijk, de digitale camera is leeg en de oplader (door de vakantie) effe onvindbaar.
Ik moet zeggen dat ik er niet echt rouwig om ben, maar voor jullie had ik het wel leuk gevonden als je 'm had kunnen zien. Op de m&g neem ik de tastbare foto's mee, okee??

7

Re: tragant gom

Hoi Willeke,

Niet vergeten dan die foto's hoor!!! Want ik ga eind december een kasteel maken en alle ideeen en tips zijn welkom!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Re: tragant gom

Nou,aan mijn kasteel mis je niet zo gek veel, want op de een of andere manier gaat de boel bij mij altijd zakken en eigenlijk begrijp ik niet waarom het bij mij nou nooit een strak geheel wordt, dus als er iemand tips heeft, zijn die meer dan welkom!

Re: tragant gom

HOi Willeke,
hoe heb je het gedaan ?
Is het dat kasteel van Debbie?
misschien is je botercreme te slap of zijn je taarten niet stevig genoeg het is best zwaar die bekleding van dat kasteel.
Ik had toen twee taarten op elkaar en iedere taart maar een keer doorgesneden om te vullen.
Maar de staantjes(zo plat mogelijk gemaakt) gewoon tegen de botercreme aangeplakt wel van onder naar boven gewerkt zodat ze een beetje op elkaar konden steunen en heel weinig water als hechtmiddel want dat stond in het boek nu zou ik glucose of piping gel nemen.

Wel jammer dat het niet wilde, het viel mij ook tegen, op zich lijkt het goed te doen als je het boek bekijkt maar helaas soms valt dat dus tegen.

Laat de moed niet zakken hoor volgende keer beter!!!!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10 Laatst bewerkt door Willeke (17-08-2006 10:50)

Re: tragant gom

Het is inderdaad dat kasteel van Debbie Brown in combinatie met die spooktoren.
De voorste twee torens waren spooktorens en de achterste heb ik maar gewoon gehouden, het had lang genoeg geduurd, inmiddels...
Achteraf had ik beter met de twee simpelste kunnen beginnen (ook logisch, eigenlijk), maar ongeduldig als ik ben, ben ik met de spooktorens van start gegaan. De achterste torens waren al beter (en de marsepein dikker).Nogmaals, op zich was er niks mis mee, het geheel hield alleen het midden tussen een ruine en een kasteel.
Tot nu toe deed ik altijd slagroom en jam tussen de taarten, ik bekleedde nooit met marsepein maar met gekleurde, gladgestreken slagroom, dus dat is waarschijnlijk het probleem geweest. De torens waren trouwens kant en klaar gekochte cakerollen doorgesneden en op z'n kant.(dat bleek ook niet erg stabiel te zijn). Op zich wel lachen: er zijn toch altijd weer mensen die zo vriendelijk zijn om te zeggen dat 'ie weer mooi is!