1

Onderwerp: muffins

IK heb gisterenavond het muffinrecept uit de libelle geprobeerd. Maar de muffins die eruit kwamen zijn taai (je kan erin duwen en ze veren terug bij wijze van spreken en als je er een stuk wil af trekken gaat dat zoals je een kauwgom uit elkaar trekt) en nogal smakeloos.
Als jullie muffindeeg maken, wordt dat dan echt geklopt, met een klopper? Want dat heb ik dus niet gedaan, ligt het daaraan?

Kristien

2

Re: muffins

Hoi Kristien,

Hee, ik ben toevallig net begonnen aan mijn "muffintijdperk" ;)
Ik heb mix van de molen en die moet je 5 minuten mixen. Ik heb er fruit doorheen gedaan en waarschijnlijk iets te kort gebakken, want ze zakten uit de over weer in, maar wel heel lekker!!!!
En uit de bieb heb ik een muffin-boek. Bij de meeste recepten staat dan juist dat je zo kort mogelijk moet roeren zodat net alles vochtig is, maar er mogen nog klontjes in zitten. Ik heb dat alleen nog niet geprobeerd. Een tijdje geleden heb ik voor mijn zoontje eens een standaard recept geprobeerd, maar dan met aangepaste ingredienten omdat hij geen suiker en melk mag. Dat werd dus ook niet lekker. Net een soort taaie pannenkoek, maar dan bol.
Geen goeie tips van mijn kant dus, maar ik volg je topic wel op de voet :D Overigens staat er volgens mij ook nog iets in het recepten forum. Misschien kan je daar nog wat uithalen. Ga ik zo ook nog even kijken.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: muffins

Awel ja, Mirjam, een taaie dikke pannekoek maar dan zonder de lekkere smaak van pannekoeken :-)

Kristien

4

Re: muffins

Hoi Kristien, ja ik heb mijn muffintijdperk vorig jaar gehad en altijd zonder kant en klare mix gemaakt, je moet het inderdaad met de hand roeren, houten lepel ofzo en kort, totdat het gemengd is maar niet te lang en inderdaad klontjes mag. Zodra je lang gaat roeren en kloppen met de mixer wordt het helemaal taai, maar dat weet je al ;-) :-)

Ik heb trouwens bij ingezonden recepten mijn favoriete muffins neergezet dus mocht je nog een poging willen wagen ;-) Sukses in ieder geval!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

Re: muffins

Aha, ik heb dus niet te kort, maar juist te lang geroerd!?
En wat bedoel je dan met klontjes: echt nog stukjes waar je de bloem als poeder ziet? En het ei kloppen: da's dus niet echt met een klopper maar gewoon dat het kapot is?
Ik heb ondertussen jouw recepten teruggevonden, ga de volgende poging met deze recepten wagen.. Bedankt!
En wat is eigenlijk het verschil tussen een muffin en een cakeje? Als ik nu gewoon cakebeslag in een vormpje doe, krijg ik dan ook een muffin?

Kristien

6

Re: muffins

Hoi Kristien,
Als je cakebeslag in een muffinvormpje doet krijg je een klein cakeje ;-) Nee joh ik zit je te plagen :-) (hopenlijk ben je er niet boos om..). Cake bevat veel meer boter dan muffinbeslag, muffins worden dus veel luchtiger dan cakejes. Nadeel is dat met muffins, juist doordat er zo weinig boter inzit naar verhouding ze sneller oud worden, maar ze zijn supergoed in te vriezen. Even in de defrost en 2 minuten later heb je weer een verse muffin ( is heel gevaarlijk hoor, de kilo´s vliegen eraan ;-) ).

De eieren klop je los van de voren gewoon met een garde (niet met de mixer, dat hoeft niet), daarna de gesmolten boter erbij en de melk of karnemelk, en dan dat bij de droge ingredienten.

Roeren totdat alles gemengd is, soms ziet het er een beetje rommelig uit "klonterig" alsof het niet glad is zoals cakebeslag wordt ofzo maar dat is dus niet erg.

Veel sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

7

Re: muffins

ik ben ook zo'n cupcake en muffin fan, ze zijn zo schattig h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

8

Re: muffins

ik ben (nog) niet in m'n muffin-tijdperk, maar ik wil hem wel laten aanbreken :D
Ik had het al bij de show-off van die racebaan cakejes gevraagd, maar bakken jullie gewoon muffins en versieren jullie die? Maak je ze dan wat lager? Of maak je gewoon kleine cakejes??? Vragen vragen...

Mijn website: Presentaart

9

Re: muffins

ik gebruik boerecake mix, en dat worden geen puntjes (bij mij toch niet :D )
het moment dat ze boven het papiertje rijzen, gaan ze uitzetten zoals een platte paddestoel. versiert heel makkelijk dus.  als ze toch puntig worden kan je er altijd nog een stukje afsnijden.

ik lees hier wel dat er een verschil is tussen cupcakes en muffins, had geen flauw idee zeg! volgende keer dan eens de muffin mix proberen, de cakemix (in belgie) is heerlijk.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

10

Re: muffins

Tuurlijk ben ik niet boos :-) Was zelfs een logisch antwoord van jou! :-))

Mijn vriend is nu bereid de mislukte op te eten (hij vind ze lekker maar alleen de consistentie verkeerd - maar eigenlijk zit er geen smaak aan hoor) dus als die weg zijn ga ik aan de 'goeie' (hopelijk) beginnen!

Kristien

11

Re: muffins

Mascha, Voor cupcakes om te versieren gebruik ik ook altijd gewoon cake beslag (gelijke delen boter, suiker, eieren en zelfrijzendbakmeel)

M'n eerste poging (12 muffins, 6 met banaan en 6 met appel en kaneel) heb ik op 2 na allemaal zelf moeten opeten. Ze waren ingezakt en daardoor wat kleffig, maar wel heel lekker! Helaas was ik wel de enige hier in huis die ze lekker vond....... Nu wil ik eigenlijk dus even wachten met de volgende, want ik ben echt niet te mager ;)
Gelukkig komen er zondag een paar collega's van mijn man met gezin. Ze komen eigenlijk bbq-en, maar met dit weer verandert het in een buffet. En volgens mij kan ik daar ook muffins bij zetten!! Haha!! Ik zit te denken aan bosvruchten en 2de smaak hartig. Twijfel ik alleen of ik ze morgen al bak voor het geval er weer wat mislukt of zondagochtend zodat ze echt vers zijn......... (En ik ga niet morgen proberen en als ze lukken zondag nog een keer, want wie moet dat allemaal weer opeten?? ;) :D )

En Kristien, juist omdat ik bang was dat er niet veel smaak aan zou zijn heb ik er fruit doorheen gedaan. Dat maakte het in ieder geval al lekker!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

Re: muffins

Er zat appel in bij mij maar ik proef er niks van..
En ik heb er 20 dus ga ze zeker niet allemaal opeten.. :-)
Daarnet bij aveve boerecake-mix, cake-mix, frangipanemix en mix voor banketbakkersroom gekocht.. Dus weer een hele hoop om uit te proberen. En ja, ook muffinmix..



Kristien

13

Re: muffins

ooh die banketbakkersroom mix van aveve staat hier ook al een tijd in de kast, maar nog geen gelegenheid gehad om uit te proberen. laat me weten hoe hij smaakt!  (en die boerecakemix, nu ja, dan eet je ze alle 20 wel op hoor :)

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

14

Re: muffins

Hoi Kristien,

Ik had een hele appel (niet zo groot hoor) in 6 muffins. Gewoon maar op de gok gedaan hoor. Misschien was het ook wel teveel en zakte het daardoor in ;)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Re: muffins

@Catherine: de bbroom van Soezie/Aveve is erg lekker, althans dat vind ik, tot nu toe de lekkerste! :-)

@ Kristien en Mirjam: gewoon gaan voor de muffins met chocola of met  frambozen en citroen, erg makkelijk en echt heerlijk!!! ;-) :-) Al hoewel mijn man vindt de bananencakjes het lekkerst ;-) :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"