1

Onderwerp: bruidstaart: help mij alvast

oke, ik kwam hier dus in eerste instantie omdat ik een bruidstaart zou maken, en ben inmiddels zwaar verslaafd, maar goed, volgende week moet die taart er wel gaan komen. Na alle horrorverhalen over het weer krijg ik toch flink wat stress. Dus bij deze mijn vraag: Is mijn idee mogelijk???
Ik wil 4 taarten stapelen van biscuit/chocobiscuit: 26 cm, 22 cm, 18 cm, 12 cm. Ertussen jam en banketbakkersroom/ ganache. Ik heb wel al stokjes (van chocola, zou dat sterk genoeg zijn???) en karton voor ondersteuning. Gaat dit houden of wordt dit een regelrechte ramp? Ik heb al een keer eerder 2 verdiepingen gemaakt (stuk minder, ik weet het) en toen gewoon rondgelopen en in de tram gezeten met meer dan 30 graden. Dat ging erg goed. Zal ik het in de koelkast bewaren/juist niet?
Dan maak ik nog 26 cm los (3 stuks) maar daar maak ik me minder druk om.
Nog maar een vraagje als ik toch bezig ben: Hoe krijgen jullie de fondant (uitgerold) goed over de taart. Bij mij is het meestal voorzichtig oppakken en dan heel snel over de taart heen gooien, maar het scheurt regelmatig een beetje.

Heel erg bedankt voor de tips (als die komen, maar dat hoop ik wel).

Groetjes Mascha

Mijn website: Presentaart

2

Re: bruidstaart: help mij alvast

Ik leg de fondant altijd met mijn rolstick over de taart (drappeer 'm over de stok en dan leg ik 'm soepel over de taart heen.)
Volgens mij zijn er ook al mensen die 'm zo van het (Blokker)tafelzeil af laten vallen (dus met zeil en al op de taart leggen en dan het zeil er aftrekken)

Oei chocosticks voor een taart van 4 lagen ??? ik denk dat er best een behoorlijk gewicht op die sticks komt te staan..misschien verstandig om een aantal sticks aan elkaar te zetten (heel klein beetje smelten en dan de sticks met die gesmolten choc aan elkaar plakken ?)

Het wordt volgende week minder warm....dus goed nieuws !!

Spannend hoor...ik ben zoooooo benieuwd naar je bruidstaart. Ik hoop heel erg dat het allemaal zonder tegenslagen zal gaan lukken. Alvast heeel veel succes (en plezier natuurlijk !)

Groetjes NIcole

3

Re: bruidstaart: help mij alvast

Hoi Mascha,
Ja ik ben een van die mensen die het gewoon met het tafelzeil van de Blokker doet, gewoon met fondant/marsepein en zeil erover heen leggen en dan het zeil eraf trekken, veel minder kans op scheuren althans met de marsepein gaat het echt perfekt.

Het stapelen heb ik gedaan tot 3 hoog ;-) met een 26, 18 en 12 maar dat was eind april en nog lekker koel. Ik heb wel gewone stokjes gebruikt, als het zo warm blijft zou ik persoonlijk geen chocosticks gebruiken, de laatste keer dat ik ze wilde gebruiken (voor de Riddertaart) was het ook zo warm en de stokjes echt heel zacht en breekbaar....

Je kunt natuurlijk ook, als dat mogelijk is qua situatie en tijd, de taart op locatie stapelen, ik vond het stapelen niet zoveel werk en tijd innemen, alle taarten waren al klaar qua decoratie. Ik weet niet of je roosjes rondom doet maar anders gewoon ganache mee en een randje(naar keuze :-) ) spuiten langs elke gestapelde taart voor afwerking.

Als je de taarten met fondant maakt, wel zorgen dat ze in een kartonnen taartdoos in de koelkast gaan anders wordt het vochtig en gaat het smelten. En met deze warmte zet ik wel alles in de koelkast, ik zag gisteren al dat de botercreme binnen een half uurtje echt helemaal zacht a la soepie is ;-). Maar je kunt er ook koelelementen in een handdoek onder leggen om ze koel te houden (tip van hier op het forum, volgens mij van Ria, die dat zei van koelelementen in de oven voor koel houden).

Gelukkig gaat het behoorlijk afkoelen hoor dus ja ik denk dat het wel mogelijk is, ganache is ook lekker stevig dus geen "gevaarlijke bavarois-vulling" ;-) heb je gekozen :-). In ieder geval heeeel veeeel sukses en ja ook ik ben ontzettend benieuwd!!! En er zullen wel nog tips komen van de profs hier :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: bruidstaart: help mij alvast

Hoi

Er is mij geadviseerd om bij dergelijke temperaturen geen boterceme te gebruiken om de vulling 'op te sluiten' maar langs de hele zijkant van de taart een 3mm dikke laag marsepein  dus enkel langs de zijkant. De zijkant en bovenkant eersteven insmeren met gekookte,gezeefde abrikozen jam.en dan na de marsepein de rolfondant erover.
En omdat ik nog nooit een stapel taart heb gemaakt werd mij geadviseerd om dat niet met dergelijke temperaturen voor het eerst te doen. Wij maken nu dus en taartenstandaard. Omdat je wat meer kans hebt op in zakken.

Succes Hannelore

[img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=J8RNCZQQ&album=H3WCN8F3[/img]

5

Re: bruidstaart: help mij alvast

ik twijfelde zelf ook al aan de chocoladesticks. Ik had namelijk laatst een bruidspaar gemaakt en een chocostick erin gedaan als ondersteuning, en toen vond ik ze niet echt enorm sterk (werkt wel goed in benen enzo).
Marsepein willen de bruid en bruidegom niet, dus ik vrees dat het wel fondant wordt, maar als je geen botercreme mag gebruiken????
Dus als ik het goed begrijp met dit weer gaat de botercreme smelten en de fondant ook/ eraf glijden??? Ik kan namelijk wel koelelementen 'in' de standaard doen (het staat op een soort dozen met een doek eroverheen)??? Oooh, ik weet het niet meer :S
Bedankt voor de hulp in ieder geval al.

Mijn website: Presentaart

6

Re: bruidstaart: help mij alvast

Hai Marsha,
Als je de botercreme recept gebruikt die evelien geplaatst had dan moet het goed gaan hoor. Die zat ook onder de laatste nijntje taart en die was piekfijn in orde hoor. Dus dan mix je 1 deel margarine en 1 deel roomboter en twee delen bakkerspoedersuiker. Dat 10 minuten mixen. Voor de zekerheid doe ik er wel eens extra poedersuiker door.
Als je het heel zeker wilt weten dan is de compacte creme van de site mischien nog wel het veiligst. Dan 50 gram boter, 2 el melk en 225 gr bbpoedersuiker. Dit lijkt wat meer op plamuur maar is wel heel zoet. Dus heel dun aanbrengen.

En echt als het kan, ga een uurtje eerder en neem je taarten los mee. Doe ze dan daar op elkaar en maak je versiering af. Weer of geen weer, ik zou het niet riskeren om het gestapeld mee te nemen. Zeker niet voor een bruidstaart.

7

Re: bruidstaart: help mij alvast

Voor wanneer is die taart? Vanaf donderdag gaat het nl weer langzaam afkoelen dus in dat geval..
Laatst wsa het bij mijn zoontjes verjaardag ook behoorlijk warm en van mijn fondant is niets gesmolten en gaan glijden, ook gewoon botercreme extra gebruikt.. dus in dat geval.. (wel natuurlijk in taartdoos in de vriezer)
een andere warme dag moest ikd e taart in de auto vervoeren 2,5 uur, in een koelbox (in de doos natuurlijk) met veel koelelementen in theedoeken eromheen en ook dit is totaal niet gaan smelten..

Heel veel succes!

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

8

Re: bruidstaart: help mij alvast

nou bedankt, ik heb weer wat hoop! Het is hier vlakbij, maar omdat het nogal veel taarten zijn gaan we wel met de auto. Ik neem ze los mee, 1 dag vantevoren, dan stapel ik ze en dan moet het 1 dag houden (zonder vervoer). Het is in een restaurant dat dicht is (vanwege vakantie), maar dat speciaal opengaat voor de receptie van de bruiloft, dus misschien hebben ze wel een koel plekje over... :D

Bedankt voor de tips, nog meer is altijd welkom

Wat voor stokjes gebruiken jullie als steun?
En als je dan een kartonnetje eronder doet, staat de volgende taart dan niet te hoog, of gebruik ik te dik karton?

Mijn website: Presentaart

9

Re: bruidstaart: help mij alvast

Ik heb een keer gestapeld (2 lagen) met icing stokjes. Die zijn niet warmte-gevoelig. En als je je kartonnetje iets kleiner laat zijn dan de taart zie je 'm niet. Misschien kan je je onderste taart van stevigere cake maken voor de stevigheid?

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: bruidstaart: help mij alvast

Ik heb deze taart (zie avatar) gestapeld met de stokjes uit de webshop. Ik vind ze prima, heb ze op maat geknipt met de tuinschaar (of hoe je zo iets noemt), zo'n ding waarmee gesnoeid wordt (geen groene vingers, dat blijkt wel weer).

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

11

Re: bruidstaart: help mij alvast

wat ben ik toch eigenwijs! Ik vraag jullie om adviezen met m'n paar taartjes denk ik die wel even in de wind te slaan.
Wat ik altijd fout doe is altijd maar gewoon wat doen kwa ingredienten. Ik weeg amper af en dat gaat een enkel keer fout, vooral als je niet weet hoe het eruit moet zien (zoals de eerste keer icing bijvoorbeeld)
Nu dacht ik even een iglo te maken. Eerst rol ik het heel dun uit en gooi het met zeil en al eroverheen. Lelijk. De scheurtjes (alleen onderaan) waren aanwezig hier en daar, het was bobbelig en het scheen door (wit over chocotaart). Dus ik nog maar een laag eroverheen, ja die tip van het moet mooi zijn niet lekker wel weer opgevolgd ;). Ik weer uitrollen, iets dikker, eroverheen met tafelzeil. Vervolgens pak ik de plakspaan (in plaats van een smoother, ik geloofde er niet in maar toch maat gehaald bij de bouwmarkt, een enorm ding voor als ik ooit nog enorme taarten moet maken), en wat denk je, helemaal mooi glad kon ik het maken!?  Maar ja, ik blijf ook attributen kopen he?! :D Ach, de schade: tafelzeil, plakspaan. Uitrollen doe ik nog met een lege fles wijn...
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: bedankt voor jullie adviezen en als ik ze opvolg komt het wel goed!
:D:D:D:D

Mijn website: Presentaart