1

Onderwerp: POEH hey?!

Nou vandaag voordat ik moest werken was de bestelling binnen JIPPIE!
gelijk uitpakken (keuken was al mooi ingericht zal wel een fototje posten hoor ;) )
en ik kon aan de gang..
jeetje wat valt dat tegen zeg lijk VEEEEEEL makkelijker..
ik werd echt kwaad op die poedersuiker gewoon hihi

Ok dus nu heb ik natuurlijk ook nog een vragen bom hoop dat jullie er nog eentje aankunnen??

Ik strooi dus mega veel nou ja redelijk wat bakkerspoedersuiker op het tafelblad (heb ook nog een matje hoor waar ik het op doe)
maar dat knoei ik dus ook op de marsepein als ik aan het "kleien" ben

1) hebben jullie dit nu ook dat geknoei met poedersuiker? is er niet iets tegen te doen??

Verder is het nog heel veel uitzoeken hoor want ik ben nu een beetje aan het puzzelen het wordt een taart voor familie die net een nieuw huisje hebben :)
en de overbuurvrouw is op dit moment aan het bevallen dus weet het thema van de volgende taart ook al ;) hihi

2) Ik heb dus de figuurtjes in een bakje gedaan, dus eerst de folie zonder iets (is dit goed of moest er ook poedersuiker in zie het morgen wel haha) eronder figuurtjes erin en folie beetje erboven gedaan en toen deksel erop en in de kelderkast gezet.... blijft het zo goed??

Ik wilde dus ook de kleur rood maken met red red erg jammer dat hij dus niet echt rood wordt is toch wel een leuke kleur btw maar niet echt rood :(

4) iemand nog tips om met de wilton kleuren echt rood te krijgen??

5) verder wil ik morgen proberen de letters te maken..iemand een duidelijke omschrijving van hoe ik het moet aanpakken met marsepein of is het beter te doen met fondant of??
graag hoor ik het en ook hoe dat ding precies werkt en hoe jullie het doen :)

Nou ik zie wel hoe het morgen verder gaat..zal eerst nog eventjes hier kijken!!
En jullie zullen het sowieso te zien krijgen in de show off!!
groetjes Sanne

2 Laatst bewerkt door Car (21-07-2006 08:15)

Re: POEH hey?!

Hoi Sanne,

1) hebben jullie dit nu ook dat geknoei met poedersuiker? is er niet iets tegen te doen??

Ik gebruik nooit poedersuiker voor het uitrollen van de marsepein. Ik gebruik sowieso de kunststof roller, daar blijf het niet aan plakken en ik rol het uit op plasticfolie. Maar ik las hier eerder de tip van Evelien, die rolt het uit op plastic tafelzeil. Dat is iets steviger en ook daaraan blijft het niet plakken. Weet alleen niet waar Evelien dat gekocht heeft...


2) Ik heb dus de figuurtjes in een bakje gedaan, dus eerst de folie zonder iets (is dit goed of moest er ook poedersuiker in zie het morgen wel haha) eronder figuurtjes erin en folie beetje erboven gedaan en toen deksel erop en in de kelderkast gezet.... blijft het zo goed??

Ja hoor, dit blijft zo goed.

4) iemand nog tips om met de wilton kleuren echt rood te krijgen??

Inge verkoopt ook intensief rood. Daarmee kun je het echt rood krijgen. Je heb trouwens ook kans dat je marsepein nog iets roder wordt. Meestal kleurt het nog een beetje door.

5) verder wil ik morgen proberen de letters te maken..iemand een duidelijke omschrijving van hoe ik het moet aanpakken met marsepein of is het beter te doen met fondant of??
graag hoor ik het en ook hoe dat ding precies werkt en hoe jullie het doen

Heb je het over de tappits? Of over de letter uitsteekvormpjes? Bij beiden rol ik het niet al te dik uit, doe ik er plasticfolie over en druk dan de letters/tappits in de marsepein. Dan haal ik de folie eraf en kan ik de letters zo uit de marspein tillen.

Heel veel succes, ben benieuwd naar het resultaat :-)

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

3

Re: POEH hey?!

dat tafelzeil kun je aan de rol bij huishoudwinkels kopen... Maar ook ik gebruik veel poedersuiker bij het uitrollen, maar dan wrijf je het weer weg, zeg maar. Bij figuurtjes ook eigenlijk... Ik vind het minder plakkerig, maar met dit weer.... Ik ben blij dat ik niks hoef te bakken momenteel.

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

4

Re: POEH hey?!

hoi Sanne,
Tegen  het plakken tijdens het modeleren heb ik tegenwoordig een kleinbakje met plantaardig wit Frituurvet (euroshopper)Je kan ook crisco gebruiken (toko?) daar wrijf ik mijn handen licht mee in. Dat kan ook eventueel met je werkblad. dat gaat super. Ik gebruik het ook om de binnenkant van mijn kleipistooltje ( metaal)mee in te vetten dan hoef je ook minder kracht te zetten.

Maar de poeder suiker kan je idd wegwrijfen. Voor de poeder suiker zijn er ook van die rvs strooiers waar meteen een zeefje op zit. dan kun je echt een dun laagje uitstrooien op je werkplek.Beter iedere keer een beetje erbij strooien dan teveel tegelijk

Soms al ik het echt dieper rood wil hebben doe ik er een heel klein puntje zwart bij dat maakt de kleur dieper. Deze Tip heb ik gevonden bij candylandcrafts bij hun kleuren mengschema.

als je bakpapier invet met diezelfde frituurvet (echt een heel dun laagje) dan gaat het ook super.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: POEH hey?!

Inderdaad voor het plakken tafelzeil bij de blokker. Ik had vorige week een metertje gekocht voor 1.30 of 1.40 ofzo. Je moet dan het transparante, vale zeil hebben (dus niet het heldere, dat plakt wel). Het werkt echt perfect, er plakt helemaal niets aan vast!

Mijn website: Presentaart

6

Re: POEH hey?!

Hoi Sanne,

Ik heb inderdaad ook intensief rood in de webshop, maar ik heb ook de wilton rood getest. Ik wilde zeker weten dat het allemaal goed rood werd. Ik denk dat je meer moet gebruiken ervan, goed doorkneden en even een uurtje of 2 ingepakt in folie laten liggen. Dan kleurt het nog ietsje door. Het is wel een iets andere kleur als de brandweer rood die je met intensief rood krijgt. Dat is nl. een rood die via roze rood wordt, en de red red wordt meer via oranje naar rood, dus daar zit wel iets tint verschil in. Ik vind het een beetje mexicaans rood als het ware (als je die kleur voor je kunt halen ;-))

Ik weet niet meer of je de tappits hebt, ik dacht het wel. Ik adviseer je om het met fondant te doen als je dat hebt, het beste iets verstevigd met tragantgom, of evt. marsepein verstevigen. Rol het echt heeeeeeel dun uit, op een beetje poedersuiker, zo te lezen gebruik je daar te veel van :D, en dan druk je de letter erin. Door met de lineaal te kloppen valt de letter eruit. Als dat niet gebeurt, is het nog te dik en moet je het dus nog dunner rollen.

Heel veel succes ermee!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: POEH hey?!

ik heb mjn rode verjaardagstaart in de vorm van een hart (kijk maar bij show off) ook met christmas red gemaakt en die werd echt helemaal mooi rood. dus het kan wel, als je er maar genoeg in stopt.

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

8

Re: POEH hey?!

christmas red?
is dat dezelfde als wilton red red?
Ik heb bij mijn 2e taart voor baby staat ook bij show off al wat meer rood erin gedaan en die is inderdaad beter geukt nu :)
thanx voor de tip ;)

9

Re: POEH hey?!

Hallo Sanne,

Zoals ik al schreef zit er inderdaad iets verschil in de 2 kleuren rood van Wilton. In de kleine wilton set zit Red Red en in de grote Christmas red. Het verschil zie je eigenlijk alleen als je ze naast elkaar legt. Het is gewoon beide rood hoor. Doe er maar meer kleurstof in, dan zie je het vanzelf.

Groetjes, INge

PS er is wel een verschil tussen de Wilton kleur rood en de Hi Intensive (ofwel High Strength) Rood van Squires Kitchen (SK) Die heet (toevallig) ook Xmas red. Vandaar de spraakverwarring soms. Maar door de hogere concentratie kleurstof heb je hier minder van nodig om tot mooi rood te komen, en ik vind de kleur persoonlijk qua tinten rood ook het mooist. Maar dat is mijn smaak en gelukkig.... smaken verschillen ;)

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat