1

Onderwerp: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Hallo allemaal,

Ik heb het nou al een paar keer gelezen, dat sommigen van jullie moeite hebben om de boel mooi "schoon" uit te rollen (zonder restjes poedersuiker). De oplossing is heel eenvoudig: Leg het uit te rollen spul tussen 2 stukken huishoud- of magnetronfolie en dan daar overheen rollen. Misschien moet je tussendoor de folie eventjes optillen, maar bij mij werkt het prima. Ik heb het voor de sinterklaastaart ook met de amandelspijs gedaan (heb ik als vulling gebruikt), want ik wilde maar een heel dun laagje. Nou dat werkte dus super.
En als je het nog luxer wilt, moet je zo'n siliconenmat aanschaffen. Dat is helemaal geweldig!

Groetjes Evelien

2

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Ik heb dit reeds meerdere malen geprobeerd, maar dan krijg je dikwijls ook lijnen in je marsepein.

Ik heb het nu de laatste twee keer geprobeerd met genoeg poedersuiker op het werkvlak en het lukte aardig!!

groetekes Kris

3

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Je moet steeds zorgen dat er geen vouwen in de folie gaan zitten, want dat zorgt voor de lijnen.

Groetjes Evelien

4

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Hallo, ik ben nog maar een beginner en ik zat hier dus ook mee te hannesen, maar ik had ergens gelezen dat iemand bakpapier op het aanrecht plakte. Dat heb ik dus ook gedaan, want bij mij plakte die huishoudfolie steeds aan elkaar en dan was het dus niet groot genoeg. Ik heb het bakpapier gewoon met schilderstape vastgeplakt en dat werkte prima. Ik heb trouwens wel huishoudfolie om mijn deegroller gedaan, want de marsepein bleef daar steeds aan plakken en dat werkte ook heel goed, je moet alleen even opletten dat het niet om de rol-as gaat vastzitten, dus echt alleen om het rol-gedeelte.

Toch leuk, als je net begonnen bent, dat je ook al tips kunt geven.

ps Ik kreeg geen trouwens geen lijnen in de marsepein, dus.....

5

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

We hebben alweer een nieuwe oplossing en die is echt helemaal te gek! Gewoon een stuk kunsstof tafelzeil gebruiken. :D

Greotjes Evelien

6

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

een tafelzeil! daar was ik dit weekend dus ook op gekomen, want wij hebben zo'n onbewerkte houten ikea tafel, en er blijven allemaal vetvlekken op van de marsepein, die er dus niet meer uit te krijgen zijn.
nu maar zoeken naar een winkel die dat verkoopt, weeral een reden om te shoppen.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Hoi,

Bij Tupperware hebben ze een hele grote mat, die gebruik ik altijd en ik heb nooit poedersuiker of maizena nodig. Gewoon steeds rollen opnemen en draaien tot de juiste dikte is bereikt. Als ik een grote taart met 1 lap moet bekleden rol ik de marsepein uit op de mat en als de lap groot genoeg is pak ik hem met mat en al op en leg hem over de taart, dan voorzichtig de mat eraf trekken en het ligt er, zonder dunne plekken van het oppakken, perfect op.
Groetjes Petra

8

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Hoi Allemaal,
Ik doe het hetzelfde als Petra nu met deze hitte, maar dat met het tafelzeil. Ik vouw het er onder totdat de marsepein tegen de taart aan kan en kieper het er dan met zeil en al bovenop.... gaat echt perfect!! Zelfs de prinsestaart, wat toch snel scheurt door het hangen naar beneden (en de lap was zelfs 50 cm doorsnee in de rondte!), ging helemaal goed, niets gescheurt ofzo. Ik laat het nu wel met deze warmte even liggen, als het zeil eraf is h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

waaw, een lap van 50 cm! Ik vind er eentje voor een taart van 25 cm al moeilijk genoeg! Marsepein lukt wel beter dan fondant moet ik zeggen, het rekt niet zo mee;.

Kristien

10

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Wat een supertip Lara. Ik ga ook maar eens kijken voor zo'n stuk tafelzeil :) Vooral met een barbietaart is het moeilijk om de lap er gelijkmatig op te krijgen. Ik was alleen bang dat de marsepein inderdaad erg zou gaan glimmen, maar als jij zegt dat dat weer wegtrekt... :) Ik ga het binnenkort ook eens uitproberen!!
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

11

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Hoi Annette,
Ik gebruik gewoon dat dunne transparante tafelzeil van de Blokker (de Tip van Evelien :-)), is ook heel makkelijk te vouwen. Ik heb het de eerste keer geprobeerd voor de taartopdracht die Julio mij gaf ;-), afscheidstaart voor op z´n werk, en het moest een of ander ict-apparaat zijn (staat op m´n album) en er mocht absoluut geen randje aan de onderkant van mijn man want zo was het apparaat niet ;-) :-D Aangezien hij altijd alle marsepein kleurt en rolt voor mij (dat is voor mij te zwaar) vond ik natuurlijk dat hij wel recht op een eis had ;-).... Dus toen dat trucje uitgevonden van dat zeil, ging echt perfect joh, ik was er helemaal happy mee, alles superstrak en toen glimde het ook niet (nu wel maar dat komt echt door deze hitte denk ik), alleen de smoother wilde niet (ging plakken) maar met koude handen (heb ik altijd ;-) ) ging het supermakkelijk. En yes, zelfs geen vouwen of rafels aan de onderkant en ja, ook een heel tevreden man had ik :-D :-D En zelfs nu dus met de barbie die veel te hoog geworden was (het gat opgevuld met mini-marshmallows :-)) moest het zo´n enorme lap worden, nou die had ik er anders echt niet goed opgekregen hoor! Ik zou het zeker gewoon proberen als ik jou was, ik blijf het voorlopig zo doen, kreeg elke keer zo´n stressmoment van dat marsepein optillen ;-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12 Laatst bewerkt door wendy (03-07-2006 16:03)

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Lara, welk zeil heb je dan want ik heb het een tijdje terug ook bij de blokker gehaald maar vind het juist heel erg plakken. Ook vrij stug, de vouwen die er in zitten na het op vouwen gaan er niet zo lekker meer uit als ik hem weer neerleg. :(
Ik gebruik het nu maar als kliederkleed voor Liam dus het is nooit weg. :)
Ze hadden twee soorten. Een glimmende wat dikkere en een dunnere doffe, die zat volgens mij dubbel op de rol. Ik heb die dikkere glimmende genomen, (maar die werkt dus niet bij mij.) welke heb jij dan?

13

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Hi Wendy,
Ik denk dat ik dan de dunnere doffe heb ;-) Nee serieus, die van mij ziet er inderdaad vrij dun uit en ook dof, en het was inderdaad dubbel opgevouwen, het ging per meter ofzo en bleek dubbel te zijn. Ik heb er dus 2 grote stukken afgeknipt en het vouwt wel een beetje maar met van die tafelklemmen krijg ik dan wel weer recht. En ja het is heel makkelijk zo dubbel te vouwen onder de uitgerolde marsepein dus ik zal wel die dunne hebben, ik wist helemaal niet dat er een andere was ;-) :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

14

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Bedankt Lara, ik ga morgen gewoon nieuwe halen, de andere zit ondertussen toch al onder de vingerverf. ;)
Ga morgen weer naar Planet cake, dus kan ik het lekker combineren.

15

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

uitrollen op tafelzeil, en daarna om je deegroller rollen met bakpapier ertussen (kan je mega grote lappen mooi houden bij het verplaatsen van de lap naar de taart) werkt ook echt super!! Alhoewel ik wel vind dat de marsepein minder makkelijk plat uitrolt met een zeil eronder, dus doe ik er toch ook altijd nog poedersuiker bij voor het "glij"effect.

Maris

Taart-toedeloe, Maris
Zoals je het taartje thuis bakt, bak je hem nergens!

16

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Hoi,

Iemand zei ook iets over het uitrollen van amandelspijs?Nou gewoon het werkblad nat spuiten met de plantenspuit en rollen maar gaat prima!!

17

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

helaas wat het tafelzeil niet zo'n super idee, het schuift altijd weg bij het uitrollen van de marsepein;

misschien moet ik het vastplakken?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

18

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Vast zetten met een paar tafelklemmen... werkt voor mij prima! (Gewoon bij de Blokker.)

gr. eef

19

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Ik heb zelf nogal moeite met hele grote lappen marsepein uitrollen. En dan niet zozeer dat het schuift oid, maar ik moest zaterdag 2 kg mooi dun uitrollen voor mijn taart met diameter 28 cm. Nou ga er maar aan staan! Ik heb er de kracht niet voor zegmaar! Heeft Ton voor mij gedaan.....

Groeten!
Cindy

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

20

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

2 kg voor 28 cm? Dat wordt toch juist best dik dan? Lijkt me erg veel. (of reken ik nou helemaal verkeerd?)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

21

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Ja lijkt mij ook... Ik had laatst voor een 26 cm vorm 500 g gebruikt. Zeofs wat minder met het wegsnijden van de randjes erbij...

22 Laatst bewerkt door Cindy (13-07-2006 18:48)

Re: Tip: Uitrollen marsepein/fondant/amandelspijs

Sorry dames!
Ik heb een typfoutje gemaakt! Het was 1 kg en het was idd wel wat veel. Ik moest ook een hoop snijden. Maar ik had het eerder met minder geprobeerd en toen lukte het niet, vandaar dat ik maar het hele pak heb geprobeerd uit te rollen, liever veel wegsnijden dan w

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR