1

Onderwerp: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

en dit zijn de dingen die ik geleerd heb:

overdrijven met poedersuiker op de tafel te leggen of je kan de marsepein er af krabben en opnieuw beginnen

eens de marsepein op de ganache ligt kan je hem er niet meer afhalen

lange nagels zijn een echte ramp voor marsepein

te dunne laag marsepein laat de donkere kleur van de ganache erdoor en maakt het
resultaat niet mooi.


tips over deze problemen zijn zeker altijd welkom

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

2

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

Hoi Catherine,

Ik heb afgeloipen weekend m'n eerste taart met marsepein gebakken. ik heb het advies gekregen in de winkel 'piece of cake' om geen poedersuiker te gebruiken maar maizena. Ik heb een plastic tafelkleed, dat werkt erg makkelijk. Om de marsepein van tafel te halen gebruik ik altijd een kaasschaaf, heel plat, maakt mooi los. ik heb het marsepein voorzichtig over de deegroller gelegd, om te voorkomen dat ie niet scheurt, dan kun je ook goed mikken, want ik heb inderdaad ook gebmerkt dat als het eenmaal op je taart ligt het niet meer los gaat.
Ik heb ook de tip gekregen in die winkel om de taart e besmeren met abrikozenjam, dat laat de kleur niet door. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

3

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

Hoi Catherine,
Maizena of poedersuiker het kan allebei, er zijn er ook die het werkvlak dun invetten met crisco of plantaardig frituurvet, Het kan allemaal, gewoon eens uitproberen en kijken wat voor jou het lekkerste werkt. Als je tijdens het uitrollen je marsepein regelmatig een kwartslag draait, voorkomt ook dat het vast gaat plakken en je kan dan kijken of er nog wat suiker of zo ondergestrooid moet worden.

Hoe vaker je een taartje maakt, hoe sneller je er handigheid in krijgt. Een ieder op het forum heeft al snel eigen tips en handigheidjes. Dus geef niet op!! :)

En ja, nagels .. :( kiezen of delen vrees ik ;)

Te dunne lagen geven toch al snel problemen. Ik heb een tijdje heel dun gewerkt om dat mensen het te zoet vonden. En nu vraag ik gewoon wat is het belangrijkste de smaak of het resultaat. en dan gaan ze toch voor het resultaat. :D

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

4

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

ok bedankt voor de tips.

toch nog vraagje: kan je marsepein ook wit maken?
ik denk er nl aan om zo'n koekiemonster te proberen, heb geen rolfondant en fondantglazuur vind ik heel moeilijk om mee te werken, dus zou de bolle ogen van marsepein willen maken, maar beige ogen, het zal niet mooi zijn denk ik.

of zal ik ze van marsepein maken en dan toch fondantglazuur er over?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

HOi Catherine,
Ik maak witte botercreme met crisco en spuit de ogen gewoon met een heel dik rond puntje( of een zak met gat) als je het dan een beetje laat drogen kun je het nog wat gladder maken met een vinger gedoopt in poedersuiker.

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

Hoi Catherine,

Ik heb geleerd dat je het beste poedersuiker kunt gebruiken, omdat dat 1 vd ingredienten is in marsepein en fondant. Maizena zou kunnen bederven.
Ik heb het nooit uitgeprobeerd hoor maar misschien heb je er iets aan.

Succes verder!

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

7 Laatst bewerkt door Mirjam5 (29-06-2006 11:52)

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

Poedersuiker kan je er inderdaad nog doorkneden en met maizena kan je het daarna niet meer bewaren. Goed kijken dus hoeveel je nodig hebt als je maizena gebruikt. Maar maizena schijn je er weer makkelijker af te kunnen vegen zodat je het niet blijft zien op je taart.
Er bestaat wel witte kleurstof om marsepein witter te maken. Ik heb het zelf nooit geprobeerd. Fondantglazuur over marsepein ogen lijkt me een goeie oplossing. Fondant kan je in de webshop ook per ons bestellen. En als je het goed verpakt kan je de rest bewaren voor als je weer eens wit nodig hebt.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

en hoe zit het met het zwart voor de mond? bestaat er zwart om te kleuren of moet ik gewoon alle kleurtjes die ik heb bij elkaar kappen?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

9

Re: eerste keer taart bedekt met uitgerolde marsepein

Ik rol de marsepein uit op bakpapier. Ik strooi er eerst poedersuiker op en wrijf dit wat uiteen met de hand. Ook op de houten deegroller wrijf ik eerst wat poedersuiker en dit herhaal ik na een paar keer rollen. Op het bakpapier heb ik de marsepein nog niet hoeven draaien, het komt heel gemakkelijk los. De poedersuiker kan je ook makkelijk inwrijven, zodat je geen witte plekken op de marsepein hebt.
Qua zwart: ik heb nu een potje uit de webshop maar met actieve kool (oa Norit) van bij de apotheker gaan het ook.

Kristien