1

Onderwerp: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Gisteravond heb ik met mijn nieuwe vierkante bakblik (25x25) van biscuitmix een taart gebakken. De bodem had ik ingevet met boter en bestuifd met bloem, maar misschien niet goed genoeg?

Na het afkoelen ging het mis. Goed langs alle randen met paletmes los van de rand gemaakt, omdraaien ....... niets. De taart bleef plakken. Voorzichtig op de bodem geklopt, wat geschud ..... niets. Wat groffer geweld; het bakblik op de onderkant een flink pak rammel gegeven, volledig door elkaar geschud .... nog steeds niets (nou ja, inmiddels heel veel kruimels!).

Uiteindelijk heb ik met paletmes verder gewrikt en is de taart er wel uitgekomen, maar bodem wel op 2 plaatsen gescheurd. Zal hem vanmiddag proberen "te lijmen" met jam en vulling en hij wordt nog bekleed, dus wie weet valt het eindresultaat nog wel mee.

Maar hoe kan ik dit nu in de toekomst voorkomen? Werkt zo'n inspuitspray misschien beter dan boter/bloem?

Graag jullie tips!

Re: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Ik doe zelf vaak nog een stuk bakpapier over de bodem en als je die strook wat lang maakt pak je ook  nog  twee zijkanten mee.Kan het nog maar aan twee kanten vast blijven zitten. Zelf heb ik overigens ook wel goede ervaringen met die inverspray, in ieder geval geen geknoei meer met zo n kwastje.

Succes, Truus

3

Re: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Ik deed het ook altijd met boter en bloem (dan ook wel de zijkanten trouwens) en was daar best tevreden over. Meer dan een klein stukje/randje bleef er niet zitten.......... Maar ik ben nu helemaal om en over op de spuitbus. Als je je vorm omdraait ploft de taart er zo uit en puntgaaf!!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Hallo France,

Wat jammer dat de eerste keer niet gelukt is zeg :-(

Ik knip voor een vierkante vorm altijd een stuk bakpapier op maat van de onderkant (vorm op papier zetten, omtrekken met potlood en dan binnen (!) de lijntjes uitknippen. Dan vet ik de hele vorm goed in met boter, helemaal, en plak het bakpapier op de onderkant. Daarna nóg een keer het papier invetten met boter. Daarna is meel oid niet meer nodig.

Verder stort ik de taart altijd meteen, dus taart klaar, uit de oven, 1 minuutje wachten en keren op een rooster. Ik vind dat door de warmte de taart niet kan ademen als hij in de vorm blijft en daardaar gaat hij meer plakken.

Ik hoop dat het de volgende keer wel lukt (overigens ben ik dus helemaal niet zo gek op die spuitbussen, ik vind dat je het iets proeft en daarbij vind ik het niet zo erg goed werken, ik doe liever boter - zo zie je, smaken verschillen ;-))

Groetjes en succes! Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien is het dubbel, maarrrr....

Ligt het niet aan het feit dat je het blik voor de 1e keer gebruikte? Veel bakblikken moet je eerst een keertje "inbakken". Zet hem dan leeg in de oven op een hoge temp. Ik weet niet hoe lang, zou een half uurtje doen. Meestal bakt het daarna niet meer zo erg aan. Nu heb je dit met taart er in gedaan en de kans dat het blik een 2e keer net zo erg aanbakt is dus veel kleiner. :)

Groejtes Evelien

6 Laatst bewerkt door nnicole1234 (16-06-2006 21:18)

Re: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Ik gebruik vanaf mijn eerste taart meteen een spuitbus (van Soezie) en dat werkt prima...
Heb nog nooit een vierkant blik gebruikt. Wel een tulband, glazen schalen en een verfblik en het ging er allemaal goed uit.
Het voordeel van geen bakpapier gebruiken is dat ik eigenlijk altijd perfect gladde zijkanten en bovenkant (is de de onderkant die ik als bovenkant gebruik) heb en dat scheelt weer in het gladstrijken met botercreme  ;-)

Je moet (zoals Inge ook al zegt) wel oppassen dat je niet te enthousiast met de spuitbus te werk gaat want dan blijft de cake wat vochtig aan de buitenkant en dat zou je eventueel ook kunnen proeven.
Ik ga dus bij elk bakblik naar buiten en nevel het van een kleine afstand zodat er geen druppels in het blik komen.


Nicole

7

Re: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Ik wilde jullie nog even bedanken voor alle tips. Ik heb ze allemaal (gelijktijdig -)) toegepast en het heeft perfect gewerkt. De tweede keer viel de taart er gewoon bijna uit!

8

Re: nieuw vierkant bakblik: taart komt er niet uit

Gelukkig maar France! Succes met het blik en taarten maken!!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat