1

Onderwerp: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Hallo allemaal,

heeft er iemand ervaring in het mixen van grote hoeveeldheden? Ik ga namelijk een taart maken waarin 12 eieren gaan (en bijna 800 gram soezie-biscuit mix). En ik heb een (standaard) Kitchenaid. Heeft een van jullie al eens zoveel in een keer gedaan of raden jullie me aan om de taart in twee gedeeltes te bakken en later aan elkaar te "lijmen" met botercreme (zit dan toch onder de marsepein).

Ik hoop dat er iemand me verder kan helpen.

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

2

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Ik heb niet echt heel veel ervaring maar ik zal ze toch maar in tweeen bakken als ik jou was! Als je de taart gaat bakken dan loop je misschien de kans dat er een gedeelte niet gaar is! en dat zou jammer zijn. En wat je zegt:  je kan plakken en snijden wat je wilt niemand die dat ziet onder het marsepein!

Succes in ieder geval.

3

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Nou,

qua gaarheid heb ik niet zo veel angst (de verhouding klopt zoals altijd), maar meer dat het uitmijn kom stroomt tijdens het mixen of dat niet alles goed gemixt wordt.
Wel fijn dat je zo snel reageert.

Groetjes Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

4 Laatst bewerkt door Carla (09-06-2006 22:14)

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Ik zat net jouw stukje te lezen bij mijn taart enne het dak heb ik gemaakt van icing. Helaas weet ik niet hoe het met dat mixen zit ik heb nog steeds een huis tuin en keuken mixer met een simpele beslagkom :-( dus sorry maar ik kan je niet verder helpen.

5

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Hoi Mandy,
Misschien zou je het ook in 1/3 en 2/3 kunnen bakken, de 1/3 kapsel gebruik je als onderkant en de andere kun je door de midden snijden, zo kun je hem toch met 2 lagen vullen. Ik doe dit meestal voor de cake-achtige (beslag met boter erin) taarten aangezien als ze te lang in de oven moeten, drogen ze vaak een beetje uit aan de zijkanten en bovenkant. Maar of dat ook zo is met biscuit weet ik natuurlijk niet. In ieder geval sukses ermee!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

6

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Hoi mandy,
Mijn keukenmachine heeft een kom met een inhoud van ruim 6 liter, hierin kan ik tot 15 eieren met suiker mixen, daarna spatel ik mijn meel erdoor.
Een kom van 5 liter zou ongeveer 12 eieren wel aan moeten kunnen. Alleen als de mix mee gemixed moet worden,  denk ik ook dat hij gaat overstromen.
De hoeveelheid in een keer afbakken zal idd het probleem niet zijn.
Als je vorm wel groot genoeg is, zou je ook gelijk als je kitchenaid draait de rest met de hand kunnen doen. Dan stort je eerst een deel uit je keuken machine in de vorm daarna meng je even kort het handgemixte door de rest van kitchenaidbeslag en stort je erboven op. Ik heb het eerder gedaan en dat ging goed. (voor een taart van 50 x35cm en 6cm hoog.) :)
succes!!

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

7

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Hai Mandy,

ik heb een 4 liter kom en heb gisteren met 8 eieren en 500gr soeziemix beslag gemaakt. Dit was voor mijn kom precies genoeg, meer zou het waarschijnlijk wel kunnen maar dan komt de klopper helemaal onder te staan en dan komt er geen lucht meer bij.  lijkt me niet echt werken.
Ik heb ook al eens de mix van 5 eieren gemaakt, in het blik gedaan, snel de volgende 5 eieren in de kom en de machine aan, toen dat erbij in het bakblik en een beetje door elkaar geroerd, ging helemaal goed hoor. Het beslag van soezie stort echt niet in als het even een minuut of 10 stil staat.
Heb het trouwens met mijn handmixer ook eens in twe

8

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Hoi Mandy,

ik maak eigenlijk altijd de mix van Inge van 1 kg tegelijk met de 15 eieren (moet ook bijna altijd 2 taarten tegelijk maken dus dat komt dan goed uit).
Ik bak het alleen in 2 of meer keren omdat ik alleen een combi magnetron heb en niet alles in 1 keer erin past.
Dit gaat eignelijk altijd goed.
(in mijn oude huis had ik echt een superoven die ik nooit gebruikte dus nu hier in mijn nieuwe huis maar een combimagnetron genomen dus nu baal ik enorm)

Succes en groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

9

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Hoi Mandy

Ongetwijfeld te laat qua reactie :-( maar ik zou het in 2 keer mixen. Je kunt het 1e deel van het gemixte beslag gewoon in de vorm doen, andere helft afwegen en mixen en dan erbij doen. Daarna bakken gaat prima.

Succes! Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

10

Re: Grote hoeveelheden mixen..... iemand ervaring?

Hallo allemaal,

vanwege de hitte ben ik niet op het forum geweest en ik zag net jullie tips. Ik heb inmiddels de taart gebakken: in 2x keer. Maar nu ik weet dat het beslag best even kan staan tot de volgende lading is gemixt (kan het echt 10 minuten staan), zal ik het de volgende keer in 2x mixen en in 1x bakken.

Maar ze zijn gelukt. Nu nog in de goede vorm snijden en bekleden (please laat het dan iets koeler zijn want inderdaad tijdens hitte met marsepein werken is niet fijn). Ik laat snel het resultaat zien.

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/