1

Onderwerp: Scheuren van Marsepein

Hallo,

Ik heb al een aantal taarten proberen te bekleden en allemaal zagen ze er goed uit. Alleen heb ik het probleem dat mijn marsepein steeds scheurt vlak voordat ik het op de taart wil leggen. De laatste taart was een grote van 20 bij 30 cm. Heel leuk om te maken, maar ook hier gescheurd marsepein erop. Wie kan mij de gouden tip geven om dit te voorkomen??

Overigens moffel ik die scheuren altijd wel een beetje weg met andere versiersels,  en de smaak is er nooit minder om!

Simone

2

Re: Scheuren van Marsepein

Hoi Simone, hoe dun rol je het uit? Want hoe dikker je het uitrold, hoe meer je wel moet gebruiken, maar het scheuren is er wel minder om.
Ook kun je bij het verplaatsen van de uitgerolde lap naar de taart de lap voorzichtig om je deegroller rollen, dan kun je het zo 'uitrollen' over je taart.

groetjes,
Marianne

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Scheuren van Marsepein

Met marsepein is het mij ook nog niet gelukt - daarom heb ik mijn taart bedekt met fondant. Als ik de fondant had uitgerold kreeg ik hem ook niet zonder scheuren op de taart, maar na een paar uurtjes in de koelkast lukte het wel. Dat heb ik met marsepein ook geprobeerd maar ik heb de indruk dat marsepein in de koelkast en zelfs in de diepvries niet echt hard wordt??

Kristien

4

Re: Scheuren van Marsepein

Hoi,
als je plastic folie over je plak legt en die dan je marsepein om je deegroller rolt kan je ook grotere plakken verplaatsen naar je taart want dan kan het niet aan elkaar gaan plakken. :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: Scheuren van Marsepein

Hai hai, gewoon volhouden hoor, ineens heb je de slag te pakken.
Ik leg altijd de lap over mijn onderarm, wel horloge af anders staat ie erin. ;)
Dan leg ik hem zo over mijn taart heen. Ik deed het eerst met de deegroller maar dat vond ik wat klein. Succes ermee bij de volgende poging.

6

Re: Scheuren van Marsepein

Hallo Simone,

Wat vervelend zeg! Het zou kunnen liggen aan de marsepein die je gebruikt. Er zijn nl. best veel verschillende soorten en de een is meer geschikt om uit te rollen als een andere soort. Kun je ergens vinden wat jij voor marsepein hebt? Voelt het elastisch en hoe is de verhouding of heb je een ingrediënten lijst oid? at zinnigs over zeggen.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: Scheuren van Marsepein

Ja klopt, ik had ook een keer marsepein gekocht bij de banketbakker, nou dat heb ik geweten, het kleefde enorm en het scheurde ook aan alle kanten !!! De smaak was ook anders, meer amandelen !!! Dus nu voor mij alleen nog maar marsepein van de webshop :D

Dus geef de moed niet op !

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

8

Re: Scheuren van Marsepein

Ik zal jullie tips gebruiken. Overigens gebruik ik dus de marsepein van de webshop, dus daar zal het dan niet aan liggen. Nu heb ik voor mijn laatste taart (20 x 30) veel marsepein gebruikt om te rollen, z'on 1,3 kilo. Eerst had ik 1 kilo, maar dat is dus 3 keer gescheurd. Dit was ik zat en heb dus meer marsepein genomen om het inderdaad dikker te kunnen rollen, zodat de kans op scheuren kleiner werd. Helaas dus, leuk geprobeerd, maar toch gescheurd vlak voordat ik het op mijn taart legde. De taart moest af, want Tim werd 1 jaar de volgende dag, dus heb ik het marsepein er maar op gelaten en met wat slingers de scheuren een beetje gecamoufleerd. Iedereen was laaiend over mijn taart. Mensen vroegen zelfs waar ik hem had laten maken. Nou, in mijn eigen keuken dus.
Maar toch, het streven naar perfectionisme zit er toch in. Ik wil een taart zonder gescheurd marsepein.
Ik ga nog maar verder oefenen, misschien heb ik straks zelf wel de gouden tip voor jullie.

In ieder geval bedankt.

Zodra de foto's klaar zijn laat ik mijn taarten zien !!

Simone

9

Re: Scheuren van Marsepein

eerlijk gezegd heb ik nog nooit marsepein gebruikt
ik gebruik altijd fondant van marsmellows
mij lijkt als je de marsepijn gebruikt dat het een dure
taart wordt of heb ik dat verkeerd heeft iemand tips
en even over het onderwerp hij scheurt bij mij ook wel
eens en weet dan ook niet wat ik precies fout doe
groetjes

10

Re: Scheuren van Marsepein

Hoi Simone,

Oh, ben jij het ;) sorry!! Niet gezien.
Wat vervelend dat het steeds scheurt zeg! Ik vind het erg moeilijk om te "zien" wat je fout doet via papier. Misschien kunnen we afspreken dat je een volgende keer, als je spullen komt halen, je taart maar meeneemt en dat we het hier nog een keer doen. Want het is jammer als het hierop steeds misgaat. Misschien kan ik dan beter zien waaraan het ligt, is dat goed?

Groetjes, Inge

PS: ik ben benieuwd naar de foto en blij voor je dat hij (met wat kunst en vliegwerk) toch een goed resultaat opleverde! Nog van harte met Tim!

@Vriendin: Op zich is het prijsverschil tussen marsepein en fondant niet zo heel groot. De een houdt nu eenmaal meer van marsepein en de ander van fondant. Ook hoor je verschillende ervaringen over het gebruik ervan. De een zweert bij marsepein en vind dat veel makkelijker werken, de ander werkt liever met fondant. Het is en blijft (gelukkig ;)) persoonlijk voorkeur.

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

11

Re: Scheuren van Marsepein

Hier een foto van mijn laatste taart. Hier is dus ook het marsepein gescheurd, maar ik heb het gecamoufleerd met wat feestelijke slingers. EN.............niemand heeft het gezein en de taart was echt superlekker!!!

Inge,

Ik ga op je aanbod in en ben erg benieuwd wat ik dan verkeerd doe.

Simone

12

Re: Scheuren van Marsepein

Ria, wat een goede tip!! Ik rol de plak ook altijd om de rolstok, maar dan zonder de folie, en dat gaat inderdaad niet altijd goed :-)

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

Re: Scheuren van Marsepein

Hoi Simone.


Misschien is dit een tip,
probeer een groot stevig stuk karton(van dat soort wat onder aan schijfblokken zit)
onder de lap te schuiven dan het geheel boven de taart en het er weer langzaam af laten glijden.
Zo pak ik ook grote plakken taart na het snijden eraf voor dat de vulling erop kan.
succes Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

14

Re: Scheuren van Marsepein

hoi je schreef dat marsepein even duur is als fondant
maar maken jullie de marsepein dan zelf en zo ja welk
recept gebruiken jullie dan die van de site
en als je zegt dat het dus op het zelfde uitkomt ga ik het zeker een x
proberen groetjes astrid

15

Re: Scheuren van Marsepein

Hallo Astrid,

Het is zo dat een kilo fondant bij ons in de webshop 6.50 per kilo kost (pettinice) en de marsepein kost op dit moment 7.25 per kilo. Dat is dus maar 0,75 verschil en als je 1 taart maakt gaat er ongeveer 500 gr. op, dus is dat in verhouding nog maar 37.5 ct. duurder. Dat is dus maar een klein verschil. Zelf maken van marsepein is erg moeilijk, vooral om de amandelen zo fijn te krijgen dat je het uiteindelijk kunt uitrollen.

Groetjes, Inge

PS: Simone, we spreken wat af hoor!

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

16

Re: Scheuren van Marsepein

hoi inge bedankt voor je antwoord hahaha
waar maak ik me dan druk om om die paar centen
maar ik dacht dat het echt wel 5 euro scheelde
en die amandelen koop ik bij sligro al
gemalen kost 11 euro dacht ik en ik
weet eerlijk gezegd niet hoeveel ik daar
uithaal groetjes astrid

17

Re: Scheuren van Marsepein

Hoi Astrid,

Als het goed is, is dat een kilo gemalen amandelen. Afhankelijk van de verhouding die je gebruikt (bijv. 2:1 zou je daar met 2 kg suiker erbij dus 3 kg marsepein kunnen maken. Maar nogmaals, dat zijn gemalen amandelen, maar voor de marsepein moeten ze dus eigenlijk nog 2 keer zo fijn (minstens ;)) anders krijg je echt die brokjes/sliertjes in je marsepein en geen fijne uitrolbare laag. Bij de recepten kun je dan verder idd nog zien wat er nog meer bijmoet.

Succes als je het gaat maken, ik hoop dat je even wilt laten weten of het gelukt is en hoe je het vond om zelf te maken.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

18

Re: Scheuren van Marsepein

hoi een beetje een laat antwoord maar moet dus nu ook weer marsepein maken
maar ik heb het altijd zo gemaakt ik heb nog nooit gehaald dus weet geen verschil
maar ik weet wel dat het niet te rollen is hahaha ik gebruik het ook alleen om
letters enzo uit te steken verder ook niet dus moet het maar eens gauw een
x bestellen dan weet ik wat het verschil is
hahaha
groetjes astrid

19

Re: Scheuren van Marsepein

nou ik heb vandaag toch maar marsepein gehaald bij de bakker
en hij is ten eerste lichter van kleur
en inderdaad fijner en kan hem dus wel uitrollen
maar over de smaak valt niet te twisten hahah
nee de smaak is het zelfde maar dat komt omdat het
geen blanke amandelen waren
ok groetjes astrid