1

Onderwerp: Weer een wanhopige beginner..

Met pijn in mijn handen, zweet op mijn voorhoofd en tranen in mijn ogen aanschouw ik mijn "maaksels" wat doe ik nou toch fout??

Eerst begonnen met de basistaart, keurig volgens de beschrijving (alleen met basterdsuiker.. misschien toch beter gewone suiker kunnen gebruiken?) en heb het niet in een ronde taartvorm gebakken maar in een cakeblik..
Ik las veel verhalen over het omhoog komen van je baksel, bij mij niet gebeurd, moest het dan toch zelfrijzend bakmeel ipv bloem zijn? of ligt het aan mijn cakevorm?
De cake smaakt verder wel goed, maar luchtig kan ik het helaas toch echt niet noemen.. kan je ook als basis een pak cakemix gebruiken of iets dergelijks? of wordt je taart daar te zoet van?

Daarna met angst en beven begonnen aan het fondant, het leek me al ingewikkeld en de ingredienten zijn slecht te krijgen. De eerste poging was al jammerlijk mislukt, waarschijnlijk weer een potje ongeduldigheid van mij, want de druivesuiker met water was een grote dikke bruine massa geworden (het rook ook niet zo lekker)
Daarna een nieuwe poging, het zag er steeds goed uit, ook al gebruikte ik olijfolie extra vierge (omdat ik niets anders in huis had en mijn zoontje niet voor een 3e keer naar de supermarkt wilde slepen) het werd een mooie egale massa.. Toen het niet meer te roeren viel in mijn pannetje heb ik het mengsel op een bord proberen te gooien.. Deze even iets af laten koelen omdat ik geen zin in brandwonden had en toen begon het al.. het zat goed vast op mijn bord :(  Toen ik het eenmaal zo goed en zo kwaad het ging van mijn bord af had en een beetje poedersuiker erbij gegooid had had ik een mooie glanzende stevige maar helaas wel plakkende bal.. aangezien ik nog lang niet genoeg poedersuiker had gebruikt heb ik maar geprobeerd daar dan nog maar wat van mij te gooien, hierdoor begon mijn fondant te scheuren.. Na lang kneden werd het weer aardig mooi, maar wel erg stevig, soepel kan ik het helaas niet meer noemen..

Nu staat het in de koelkast op te "stijven" en ik ben nu erg bang dat ik er straks mijn ramen mee in kan gooien.. HELP wat doe ik fout??

Excuses voor het lange verhaal, maar wil hier zo graag in slagen. Ik wil graag een taart voor mijn broer en vriendin maken omdat ze donderdag in hun nieuwe huis gaan en over 2 maand wordt mijn zoontje 1 dus daar wil ik dan ook een mooie geslaagde taart voor maken..

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen wat ik anders moet doen, want ik ben eigenlijk helemaal niet slecht in kokkerellen maar hier wordt ik toch wel heel verdrietig van :-(

Groetjes,

Miriam

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

2

Re: Weer een wanhopige beginner..

Hoi,

erg he als het allemaal niet mee zit, en dan heel je keuken nog vies, zie je het even niet meer zitten maar hier een paar tips zoals ik het een beetje doe. (mede door deze site hoor!). Als fondant gebruik ik de marsmallowfondant, gaat perfect en je hebt snel wat gemaakt, en altijd wat  in huis.verder kun je marsepein ook op de markt bij de notenkraam kopen. En ik vries mijn taartjes gerust in dan heb je geen stress. Verder heb je ook kant en klaar biscuit mix. En met cakemix gaat natuurlijk ook wel ietsje zoeter (voeg dan soms om het wat luchtiger te krijgen een extra ei toe)En voor vormpjes etc. in de kleidoos van onze kinderen. En ik rol alles met de huishoudfolie rol. of tussen 2 lagen huishoudfolie. Kop op aldoende leert men het is echt waar!!!!!!!!  Succes!!!

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

3

Re: Weer een wanhopige beginner..

Hmm ja we eten dus patat vanavond, de keuken is een drama hier :-s

Ja die marshmellows had ik gelezen maar kon ze niet kopen in de supermarkt dus zodoende..

Morgen is mijn man ietswat op tijd thuis dus gaan we eens hier inde buurt kijken bij bakkertje thuis, volgens de adressenlijst van deze site hebben die heel wat opdit gebied dus daar maar eens kijken..

Maar tips blijven welkom!!!!

Ik zal trouwens eens kijken voor die kant en klare biscuitmix, dat zal ook al helpen, dat van dat invriezen vind ik ook fijn dat dat kan, maar helaas moet ik mijn eerste taart donderdag al afhebben (als het lukt, want heb er nu even een hard hoofd in en het leek me zo vreselijk leuk om te doen :(  )

Zo nu maar de frietjes in de pan doen ;-)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

4

Re: Weer een wanhopige beginner..

Kom op, keuken schoonmaken en gewoon met frisse moed opnieuw beginnen.

Zelfs ik kan taarten maken, en eerlijk gezegd is het nog nooit mislukt.
En ik ben een man!!!

Het is alleen even een kwestie van goede spullen en geduld...

Een pak cakemix van de suppermarkt werkt opzich prima, maar het nadeel is inderdaad dat hij iets zoeter van smaak is.
Als je op deze site kijkt zie je ook een webshop, met daarin o.a. bescuitmix, en die werkt super!
Dat is dan ook meteen mijn advies voor marsepein en rolfondant, gewoon kant en klaar kopen.
Even op kleur mengen met wat kleurstofjes en je bekleed zo de mooiste taarten.

De truck om een cake goed omhoog te krijgen, is naast een goed recept en de juiste ingredienten, genoeg lucht.
Even een minuutje of 10 mixen doet een hoop wonderen, want als je beslag in de kom niet omhoog komt, komt het dat in de oven ook niet.

De vorm maakt eigenlijk niet uit, of je nu een bakblik, springvorm of glazenovenschaal pakt, even invetten (of sprayen) en gieten maar.

Voor vullingen moet je gewoon creatief zijn, dit kan een creme zijn, eventueel met een smaak van een siroop of likeur er door.
Maar ook een jam of vruchtnpuree doet het prima.
Als je meer van chocolade houdt, smeer er dan een lekkere mouse tussen, of dek je taart af met chocolade, direct op de cake, of over de fondant/marsepein heen.

Natuurlijk ben je best even een middagje bezig in de keuken, maar met geduld en de juiste spullen kom je een heel eind.
En de vaardigheid komt er vanzelf in, kwestie van oefenen.

Dus snel de boel aan de kant, en opnieuw beginnen.

En 3 keer naar de supermarkt... daarom maak ik nou boodschappenlijstjes ;)


Succes, en vergeet het resultaat niet in de show off te zetten.

5

Re: Weer een wanhopige beginner..

Hey,

welkom bij de verslaafde club van taartenbakkers!!  Geloof me, even volhouden en je bent er net zo verslaafd aan als wij!!  Ik had vooraf al heel wat taarten gebakken maar nog nooit zo versierd als deze hier op de site maar nu, sinds maart, doe ik dit ook en het is zeer leuk om doen, inderdaad alleen de juiste produkten.

Ik maak meestal 4/4 gebak of neem een pak biscuitpoeder van AVEVE.Een tip voor het 4/4 gebak.  Voor je hem in je vorm giet doe ik steeds eerst wat boter in mijn vorm en ipv bestrooien met bloem gebruik ik paneermeel en dan heb je een lekkere krokante korst vanbuiten.  Ik gebruik ook steeds bloem gecombineerd met baking poeder ipv zelfrijzende bloem.  Tussenin gebruik ik nu tegenwoordig een potje mascarpone met 1 koffielepel confituur naar keuze (ook gevonden hier op de site) en die smaakt lekker fris en blijft goed stijf om te bewerken en marsepein over te doen want slagroom en botercr

6 Laatst bewerkt door Miriam (22-05-2006 18:13)

Re: Weer een wanhopige beginner..

Ok ik ga braaf mijn keuken schoonmaken vanavond en nog een keer proberen een basistaart te bakken, zag hier ergens op het forum nog een ander recept en bakpoeder heb ik ook nog wel. Dit keer misschien ook maar een mixer gebruiken ipv met de hand dat wil misschien ook wel helpen?

Morgenmiddag ga ik dus hier in de buurt bij die winkel kijken in hoeverre ze kant en klare fondant hebben, marcepein ken ik ja, maar ik houd zelf niet zo van marcepein ;)

Ik had mijn taartje trouwens wel braaf afgemaakt en mijn man vond hem wel mooi, maar die zegt altijd heel lief dat hij het wel mooi vind ;)

Nou goed ik blijf proberen en wie weet morgen avond nogmeer bloed zweet en tranen en met een klein beetje geluk wel een mooie taart om te showen (een mens mag blijven dromen toch? :-p)

Bedankt voor jullie leuke reacties aanmoedigingen en tips!!! :D

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

7

Re: Weer een wanhopige beginner..

Ik leef helemaal met je mee, zie het ook zó voor me, die frustraties in een keuken waarin het lijkt alsof een bom ontploft is (hoe bedoel je, spiegel ;-) )

Het basisrecept voor taart (dus zonder boter) moet eigenlijk wel kunnen lukken, je moet wel echt zorgen dat je heel lang de suiker en de eieren mixt en een tip is om de temperatuur vanaf bijv. 140 graden elke 10 minuten 15 graden omhoog te draaien, ipv gelijk op 185 graden. Gewone cake is gelijk zo compact, vind ik.

De zelfgemaakte fondant is gewoon lastig, zeker als je niet de orginele ingrediënten gebruikt. Alternatief: marshmallowfondant, fondant met orginele ingrediënten of gekochte fondant/marsepein bij webshop - of als je geen tijd meer te verliezen hebt: marsepein bij de bakker of bij jamin vandaan.

Wat je ook nog kunt overwegen is ipv marsepein of fondant, gekleurde botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Re: Weer een wanhopige beginner..

Ja dat botercreme is ook nog een optie, maar heb dus nog geen kleurstofjes, dat hadden ze hier in de supermarkten niet en ik hoorde pas dit weekend dat mijn broer in zijn nieuwe huisje zou trekken, dus het is hier een beetje op het laatste moment nog keihard oefenen om donderdagochtend een taart voor hem klaar te hebben..

Morgen dus naar bakkertje thuis (brabant) want volgens deze adressenlijst (en hun eigen site) moeten die veel hebben op taartenbakgebied, dus duim maar voor me dat ik daar wat kan krijgen (en de webshop had ik ook in gedachte, maar was bang dat ik dat helemala niet meer op zo'n kort termijn voor elkaar krijg ;)  )

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

9

Re: Weer een wanhopige beginner..

Hoi Miriam,

Jammer dat het niet helemaal lukte, maar inderdaad gewoon de moed er in houden en de volgende lukt !!! Mocht je nog meer tips willen hebben, kijk dan even op www.felicitaartjes.nl Hier hebben we heel veel tips neergezet !!

Succes met je volgende taart !!!

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

10

Re: Weer een wanhopige beginner..

Hallo Mirjam,

Welkom bij de vrslaafde taarten bakkers. ;)
Hier nog iemand die je een hard onder de riem wil steken want het is zo leuk als het je gaat lukken dat je echt nog niet op mag geven hoor.

Ik hoop dat je je zelfgemaakte fondant nog niet in de prulle bak heb gegooid.
Ook ik werk vaak met zelfgemaakte rolfondant en ook bij mij word het hard.
Wat je kan doen is het heel even in een zakje in de magnetron te leggen en daarna is het vaak weer veel kneedbaarder, het moet niet heet zijn, beetje warm.
Als het dan toch droog aanvoeld een druppir water erbij en dan weer te plakkerig, weer iets poedersuiker erbij. Probeer het maar eens.

Voor het biscuit heb je de belangrijkste tips al gekregen, heel lang mixen minimaal 10 min. en ook ik gebruik een mix voor biscuit, dan van de webshop soms ook van soezie, is meer vanille smaak, ook erg lekker.

Als je botercreme gaat gebruiken, nog een tip, ook dit heel lang mixen hoor anders is het niet lekker. Ook een fout die ik gemaakt heb.

Dus gewoon volhouden en hier heel veel lezen en via de zoekfunktie tips vergaren.
Dat deed ik 3 maanden terug ook allemaal en inmiddels is iedereen gek op mijn taarten en kan ik weer tips uitdelen, jij dus ook over een paar maandjes.

Succes en showen h

11

Re: Weer een wanhopige beginner..

Nou er staat weer een nieuwe "cake" in de oven en het gaat tot nog toe door alle tips al beter dan eerst!!

Heb ook even op je site gekeken wietske, ik zag dat jou recept voor fondant heel anders was dan hier op de site, alleen staat er jammer genoeg niet bij hoe je het klaar moet maken :(

Nog een kwartiertje ongeveer en dan zal mijn basistaart klaar moeten zijn, ben zo benieuwd of het nu beter is geworden!!

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

12

Re: Weer een wanhopige beginner..

Mischien dat een foto van de bende in de keuken ook leuk is :D

Of valt dat in de categorie leedvermaak? ;)

13

Re: Weer een wanhopige beginner..

Dat valt onder de categorie niet geschikt voor uitzending of zoiets dergelijks :rolleyes:

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

14

Re: Weer een wanhopige beginner..

Hoi Miriam,

Inderdaad dat fondant, volgens mij klopt het niet, volgens mij is dat nl. de vloeibare. Ik weet zo niet waar ik dat vandaan heb.. Ik zal dat een keertje even nakijken ":D Ik gebruik zelf trouwens altijd kant en klare fondant en marsepein, van de webshop. Echt super handig !!!!!

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

15

Re: Weer een wanhopige beginner..

Lijkt me ook superhandig ja, maar niet als je maandag bedenkt dat het donderdag af moet zijn ;)
Maar is voor mij zeker in gedachte te houden voor de volgende taart, het is ook erg lang houdbaar geloof ik he?

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

16

Re: Weer een wanhopige beginner..

jups :)

Een ruim half jaar, mischien wel 3/4 jaar....

Ik heb dan ook meestal wel een halve kilo op voor ;)
Noodgevallen van accute taart-honger moet je op voorbereid zijn.

17

Re: Weer een wanhopige beginner..

Tja in dat geval voor mij niet zo handig, want ik ben al een half jaar op accute lijnpoging ;)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

18

Re: Weer een wanhopige beginner..

Miriam schreef:

Tja in dat geval voor mij niet zo handig, want ik ben al een half jaar op accute lijnpoging ;)

Een half jaar lijnen... doe het jezelf niet aan....

9 weken sonja bakker en ik was 23 kilo's kwijt ;)
Dan kan er best weer een stukje taart in....

Maar neem aan dat die cake nu of zwart, of er uit is...
Resultaat?

19

Re: Weer een wanhopige beginner..

Nee hoor ik probeer gewoon langzaam af te vallen. Ik eet vrij normaal, mag af en toe zelfs wat lekkers en ben bijna 7 kilo kwijt, dus gaat toch best goed. Ben bang dat je met een crashdieet snel weer in je oude gewicht valt, bovendien moet ik genoeg voedingsstoffen binnen blijven krijgen omdat ik ook een klein manneke heb om de hele dag voor te zorgen ;)

De cake is eruit. Is nu al een stuk luchtiger geworden dus in dat geval al een stuk beter, ook minder zoet dan de vorige hoe dat kan weet ik eigenlijk niet.. Toch zou hij van mij nog wel wat luchtiger mogen, maar misschien wil ik te veel..

Hopelijk morgen materiaal weten te halen voor het afmaken van de taart, zodat ik kan kijken of het lukt.. en dan vanvoren af aan beginnen voor de taart van donderdag..

Ik ben ook bezig met een cursus te regelen, wie weet kan ik daar nog terecht voor mijn zoons verjaardag zodat ik wat basistechnieken onder de knie kan krijgen :)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

20

Re: Weer een wanhopige beginner..

Miriam schreef:

De cake is eruit. Is nu al een stuk luchtiger geworden dus in dat geval al een stuk beter, ook minder zoet dan de vorige hoe dat kan weet ik eigenlijk niet.. Toch zou hij van mij nog wel wat luchtiger mogen, maar misschien wil ik te veel..

Ja, je moet niet gelijk gaan snijden en proeven natuurlijk ;)

Hopelijk morgen materiaal weten te halen voor het afmaken van de taart, zodat ik kan kijken of het lukt.. en dan vanvoren af aan beginnen voor de taart van donderdag..

Succes!!

groetjes,
Marianne

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

21

Re: Weer een wanhopige beginner..

Marianne schreef:
Miriam schreef:

De cake is eruit. Is nu al een stuk luchtiger geworden dus in dat geval al een stuk beter, ook minder zoet dan de vorige hoe dat kan weet ik eigenlijk niet.. Toch zou hij van mij nog wel wat luchtiger mogen, maar misschien wil ik te veel..

Ja, je moet niet gelijk gaan snijden en proeven natuurlijk ;)

Hopelijk morgen materiaal weten te halen voor het afmaken van de taart, zodat ik kan kijken of het lukt.. en dan vanvoren af aan beginnen voor de taart van donderdag..

Succes!!

groetjes,
Marianne

HIhi nou ik had  toch niet de hele cake nodig en mijn man stond in mijn nek te hijgen en kwijlen dat hij wel wilde proeven.. maar die verwachte ook de smaak van cake en dat moet je natuurlijk niet verwachten ;)  Maar met een beetje banketbakkersroom erop ging het toch wel goed naar binnen :)

Vanmiddag dus op pad, ik houd jullie op de hoogte!

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

22

Re: Weer een wanhopige beginner..

Nou net begonnen met een nieuwe poging, er staat een mooi taartje afgesmeerd met een prachtige botercreme te wachten, maar met de fondant wil het nog niet helemala lukken. kant en klare fondant gekocht en lekker aan het kleuren geweest, maar het begon flink te plakken dus poedersuiker erbij, maar nu wil het weer niet goed meer kneden, want volgens mij is het onderhand veel te warm geworden.. heb het even in de koelkast gelegd.. hoop dat dat niet mis gaat?

Het uitrollen van de fondant is trouwens het grootste probleem, op folie bleef het plakken en bovendien kreeg ik het niet groot genoeg uitgerold (misschien te weinig gepakt?) en ook op de houten tafel of een plastig onderzetter werd het niets.. nu had mijn man iets gelezen over op bakpapier dus ga ik dat zo als het uit de koelkast komt maar proberen..

Wordt vervolgd...

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

23

Re: Weer een wanhopige beginner..

He Miriam,

Even een steunbetuiging van mij, ook ik ben een beginner, dus voor een goede tip moet je niet bij mij zijn, maar ik leef wel met je mee!
Doe je best,

succes, Mar

24

Re: Weer een wanhopige beginner..

Bedankt allemaal voor de steunbetuigingen, mijn eerste taart is af en is ook alweer voor de helft op (was minitaartje hoor!)
Het resultaat staat bij show-off

Zoals ik al had verwacht vond ik de basistaart nog steeds te compact, maar daar heb ik nu mix voor gekocht en ik moet nog even goed over de vullingen nadenken, waar ik morgne weer een poging voor doe om te maken ;) (oefening baart kunst!)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)