Onderwerp: Weer een wanhopige beginner..
Met pijn in mijn handen, zweet op mijn voorhoofd en tranen in mijn ogen aanschouw ik mijn "maaksels" wat doe ik nou toch fout??
Eerst begonnen met de basistaart, keurig volgens de beschrijving (alleen met basterdsuiker.. misschien toch beter gewone suiker kunnen gebruiken?) en heb het niet in een ronde taartvorm gebakken maar in een cakeblik..
Ik las veel verhalen over het omhoog komen van je baksel, bij mij niet gebeurd, moest het dan toch zelfrijzend bakmeel ipv bloem zijn? of ligt het aan mijn cakevorm?
De cake smaakt verder wel goed, maar luchtig kan ik het helaas toch echt niet noemen.. kan je ook als basis een pak cakemix gebruiken of iets dergelijks? of wordt je taart daar te zoet van?
Daarna met angst en beven begonnen aan het fondant, het leek me al ingewikkeld en de ingredienten zijn slecht te krijgen. De eerste poging was al jammerlijk mislukt, waarschijnlijk weer een potje ongeduldigheid van mij, want de druivesuiker met water was een grote dikke bruine massa geworden (het rook ook niet zo lekker)
Daarna een nieuwe poging, het zag er steeds goed uit, ook al gebruikte ik olijfolie extra vierge (omdat ik niets anders in huis had en mijn zoontje niet voor een 3e keer naar de supermarkt wilde slepen) het werd een mooie egale massa.. Toen het niet meer te roeren viel in mijn pannetje heb ik het mengsel op een bord proberen te gooien.. Deze even iets af laten koelen omdat ik geen zin in brandwonden had en toen begon het al.. het zat goed vast op mijn bord Toen ik het eenmaal zo goed en zo kwaad het ging van mijn bord af had en een beetje poedersuiker erbij gegooid had had ik een mooie glanzende stevige maar helaas wel plakkende bal.. aangezien ik nog lang niet genoeg poedersuiker had gebruikt heb ik maar geprobeerd daar dan nog maar wat van mij te gooien, hierdoor begon mijn fondant te scheuren.. Na lang kneden werd het weer aardig mooi, maar wel erg stevig, soepel kan ik het helaas niet meer noemen..
Nu staat het in de koelkast op te "stijven" en ik ben nu erg bang dat ik er straks mijn ramen mee in kan gooien.. HELP wat doe ik fout??
Excuses voor het lange verhaal, maar wil hier zo graag in slagen. Ik wil graag een taart voor mijn broer en vriendin maken omdat ze donderdag in hun nieuwe huis gaan en over 2 maand wordt mijn zoontje 1 dus daar wil ik dan ook een mooie geslaagde taart voor maken..
Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen wat ik anders moet doen, want ik ben eigenlijk helemaal niet slecht in kokkerellen maar hier wordt ik toch wel heel verdrietig van :-(
Groetjes,
Miriam