Onderwerp: Chocolade taart met Maltezers
MMMMM, voor Magnolia!!! De bladzijde van mijn kookboek waar dit recept op staat is helemaal besmeurd, dus dit zegt wel wat :)
van nigella lawson uit 'feest' (=aanrader!!!!)
Voor het gebak:
150 gr lichtbruine suiker
100 gr suiker
3 eieren
1,75 dl melk
15 gr boter
2 el ovalmatine (maar oplos chocomelk kan ook hoor!!!)
175 gr bloem
25 gr cacao, gezeefd
1 tl bakpoeder
1/2 tl dubbelkoolzure soda
Laat je niet afschrikken door het laatste ingredient : gewoon zuiveringszout bij apotheek of drogist vragen!!!! Is hetzelfde. (en Magnolia, anders kom je wat bij me halen, ik heb nl teveel...)
Oven voorverwarmen op 170 graden (mijn ervaring leert: iets warmer...)
Twee springtaartvormen van 20 cm invetten en met bakpapier bekleden.
Klop eieren en suiker. Verhit en een pan melk, boter en ovalmatine tot de boter smelt en het mengsel heet is maar niet kookt.
Giet het bij de eieren als deze licht en schuimig zijn.
Spatel dan de 'poeders' erdoor.
Doe dit beslag in de twee vormen. Bak 25 minuten.
Het gebak moet verend aan voelen en gerezen zijn. Dus anders wat langer erin!
5-10 Minuten afkoelen op rooster, daarna pas lossen.
Glazuur en garnering
250 gr poedersuiker
1 tl cacao
45 gr ovalmatine
125 gr zachte boter
2 el kokend water
2 zakjes maltezers ( of meer, als je aan het snaaien raakt )
Zeef de suiker, mix samen met cacao en ovalmatine met boter. Giet er na een tijdje het water bij tot je een gladde botercreme hebt.
Smeer helft creme op ene plak gebak, andere erop en dan de rest van de creme erbovenop. Versier met krans van Maltezers.
Maar natuurlijk hoef ik jullie niet te vertellen dat je de botercreme ook kunt spuiten. Of de botercreme over de taart verdelen en hem dan gaan bedekken met fondant of marsepein....
Dat hoeft niet per se want hij is zo al zwaar genoeg vind ik. Kinderen zijn echt lyrisch over deze taart!!! Mijn zoontje wilde hem dit jaar voor de tweede keer hebben. Ook het bezoekende kinderpubliek wilde allemaal een stuk van deze taart!
Maar ook mijn schoonmama neemt graag nog een extra stukje en dat zegt misschien nog wel het meest over deze taart!!!
Karin