1 Laatst bewerkt door Karin (16-05-2006 09:09)

Onderwerp: Chocolade taart met Maltezers

MMMMM, voor Magnolia!!! De bladzijde van mijn kookboek waar dit recept op staat is helemaal besmeurd, dus dit zegt wel wat :):)

van nigella lawson uit 'feest' (=aanrader!!!!)

Voor het gebak:
150 gr lichtbruine suiker
100 gr suiker
3 eieren
1,75 dl melk
15 gr boter
2 el ovalmatine (maar oplos chocomelk kan ook hoor!!!)
175 gr bloem
25 gr cacao, gezeefd
1 tl bakpoeder
1/2 tl dubbelkoolzure soda

Laat je niet afschrikken door het laatste ingredient : gewoon zuiveringszout bij apotheek of drogist vragen!!!! Is hetzelfde. (en Magnolia, anders kom je wat bij me halen, ik heb nl teveel...)

Oven voorverwarmen op 170 graden (mijn ervaring leert: iets warmer...)
Twee springtaartvormen van 20 cm invetten en met bakpapier bekleden.

Klop eieren en suiker. Verhit en een pan melk, boter en ovalmatine tot de boter smelt en het mengsel heet is maar niet kookt.
Giet het bij de eieren als deze licht en schuimig zijn.
Spatel dan de 'poeders' erdoor.
Doe dit beslag in de twee vormen. Bak 25 minuten.
Het gebak moet verend aan voelen en gerezen zijn. Dus anders wat langer erin!
5-10 Minuten afkoelen op rooster, daarna pas lossen.

Glazuur en garnering

250 gr poedersuiker
1 tl cacao
45 gr ovalmatine
125 gr zachte boter
2 el kokend water
2 zakjes maltezers ( of meer, als je aan het snaaien raakt ;) )

Zeef de suiker, mix samen met cacao en ovalmatine met boter. Giet er na een tijdje het water bij tot je een gladde botercreme hebt.

Smeer helft creme op ene plak gebak, andere erop en dan de rest van de creme erbovenop. Versier met krans van Maltezers.

Maar natuurlijk hoef ik jullie niet te vertellen dat je de botercreme ook kunt spuiten. Of de botercreme over de taart verdelen en hem dan gaan bedekken met fondant of marsepein....
Dat hoeft niet per se want hij is zo al zwaar genoeg vind ik. Kinderen zijn echt lyrisch over deze taart!!! Mijn zoontje wilde hem dit jaar voor de tweede keer hebben. Ook het bezoekende kinderpubliek wilde allemaal een stuk van deze taart!
Maar ook mijn schoonmama neemt graag nog een extra stukje en dat zegt misschien nog wel het meest over deze taart!!! ;)

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

2

Re: Chocolade taart met Maltezers

SUPERRRRR!!!!!!

Ik ga 'm lekker op mijn gemak lezen en in m'n gedachte alvast smullen :-D hahaha.

Ik zat al een tijdje geleden te twijfelen of ik dat boek moest aanschaffen. (we hebben binnenkort familie-kadootjesdag, zet ik 'm op mijn verlanglijstje ;-))
Ik heb van haar ook een keer de 'chocolate cloud cake' gemaakt; heeel lekker maar wel heavy.
Had ik van haar site geplukt en later ergens anders op een forum vertaald gevonden.

Ik ben echt een chocolade freak, maar ik moet wel oppassen hoor! hahaha

Dubbelkoolzure soda heb ik hier in Nijverdal kunnen krijgen. Ik was in een winkeltje waar ze allemaal lekkere olijven/tapas enz. verkopen en Iraanse handwerken. Zag ik een grote pot 'Soda backtriebmittel' staan. Ik heb een pot meegenomen. En volgens mij is het dus dubbelkoolzure soda. Ben niet goed in Duits, maar 't kan haast niet zo zijn dat dat het dus niet is!
En ik denk dat mijn pot ook niet snel opgaat; daar kan ik nog tientallen Maltezertaarten van bakken!!!!!

groetjes en bedankt!!| Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

3 Laatst bewerkt door Karin (16-05-2006 10:25)

Re: Chocolade taart met Maltezers

Hahaha,

als je van choco taarten houd, moet je zeker dat boek aanschaffen!!! Er staat nl een 'galerie van chocolade taarten in' met 15 chocolade taarten!!! Die wolken taart komt uit een ander boek van haar overigens.
Ik heb er al meerdere uit gemaakt. Maar alleen met verjaardagen eigenlijk... anders wordt het een beetje te ...!

Het mooie van dat boek is dat ze het hele jaar doorgaat met allerlei recepten. Dus iets voor valentijnsdag, voor pasen, maar bv ook voor een trouwpartij, of een feestelijk buffet met hapjes en zelfs recepten voor rouw. Alhoewel dat minder feestelijk is natuurlijk, maar dat hoort er ook bij. De ondertitel van het boek is dan ook: eten om het leven te vieren.

en echt hoor :) :) ik heb geen aandelen in boeken van Nigella!! (en ook geen handeltje op mp...;))

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

4

Re: Chocolade taart met Maltezers

Ik vind de boeken van Nigella ook geweldig!

Ik heb er drie (Feest, hoe wordt ik een goddelijk huisvrouw? en Nigella bijt) En ze zijn allemaal leuk! Ze hebben allemaal iets bijzonders en zijn naast de leuke recepten ook heel leuk om te lezen omdat ze over een (meestal grappig) verhaaltje bij heeft.

groetjes,

Pauline

Groetjes, Pauline

5

Re: Chocolade taart met Maltezers

Nigella bijt heb ik ook. Ik ben inderdaad dol op haar verhalen eromheen. HEt maakt zelfs dat mijn man en ik tegen haar praten tijdens het koken.
'Nou, NIgella, jij zegt dan wel dat het zo kan..., ,maar volgens mij moet het toch anders...'

ONze kinderen waren dan ook vroeg vertrouwd met ene Nigella en ene Jamie!! :)

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

6

Re: Chocolade taart met Maltezers

Jaa, Jamie is ook mijn grote favoriet, ik vindt het echt heerlijk om naar hem te kijken op t.v.
De manier van koken en presenteren vindt ik echt leuk, en ik ben niet verliefd hoor ;-)
Hahaha inmiddels bijna 7 jaar getrouwd en nog steeds hotel de botel van mijn eigen 'jamie'

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

7

Re: Chocolade taart met Maltezers

IK heb ook het boek De goddelijke huisvrouw. Van mijn schoonbroer gekregen. Ik weet niet of hij er een bedoeling bij had.. :-)
In ieder geval is het gewoon een zalig boek om in te lezen. Ik heb er zelfs nog niets uit gemaakt..
Op tv vind ik Nigella ook heel leuk. Jamie is ook leuk maar niet zo rustig. Bij Nigella gaat alles zo lekker rustig en simpel en aan het eind geniet ze er zelf zo van..

Kristien

8

Re: Chocolade taart met Maltezers

Ha Karin, nu weet ik eindelijk waarmee ik de ovalmatine mee kan vervangen :-D Ja, ik heb het boek ook en er al heel wat uitgemaakt..... vervolgens moeten we weer op dieet na zo´n periode helaas ,-) :-( Ook de goddelijke huisvrouw heb ik, is echt een superboek ook qua recepten, makkelijk en tot nu toe ;-) is alles nog gelukt! Ik kreeg het boek trouwens van mijn man op de dag dat we in ondertrouw gingen :-D ik moest er zelf ernstig op lachen :-D :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9 Laatst bewerkt door Karin (16-05-2006 20:02)

Re: Chocolade taart met Maltezers

Dat is inderdaad humor. Helaas heb ik dat boek (nog) niet. Blijkbaar denkt niemand dat ik goddelijk te krijgen ben? Of ben ik het al ;)
Mijn boekenkast puilt echt uit, moet ik zeggen. Maar Jamie en Nigella zijn wel het meest gepakt. hmhmhm :)
Ik hou er ook erg van om ze op tv te zien. Ze hebben elk hun eigen stijl en voor beiden valt wat te zeggen. Wat ik ook leuk vind zijn van die herrie in de keuken programma's. Ik hou wel van koks die dingen moeten proeven, of met zoveel ingredienten iets moeten maken.
De valentijnstaart van Nigella is ook niet te versmaden. en wat betreft calorieen moet je gaan voor haar creme brulee uit Nigella bijt. Heeft iemand haar cola ham weleens gemaakt? Die was ook errug lekker!! Mmmm zo kan ik nog wel even doorgaan...

Karin

ps Lara: simpel he!!:)

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

10

Re: Chocolade taart met Maltezers

De cola ham heb ik weleens op t.v gezien en toen dacht ik dat kan toch echt niet lekker zijn!
Nou moet ik dus alleen nog kiezen tussen 'feest' en 'goddelijke huisvrouw'
Ik heb nog even de tijd........

Ciao | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

11

Re: Chocolade taart met Maltezers

Ja Karin, heel simpel! En ik maar denken elke keer als ik naar die geweldige taart keek op de foto..."wat jammer dat er zo´n ingewikkeld ingredient inzit" ;-) :-D

Ik denk trouwens dat ze je al goddelijk genoeg vinden, zo te lezen aan het briefje op moederdag van je zoon, echt lief, misschien een goddelijke hint.... lees: titel, auteur en isbn (voor als het besteld moet worden ;-) ) op tafel leggen ;-) :-D

Bedankt voor de cola ham tip, die had ik zelf nooit zo durven proberen (vind cola helemaal niets) maar las ooit ook al ergens dat het vlees door cola heel mals wordt, zet het op het dineetjes lijstje ;-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12

Re: Chocolade taart met Maltezers

Hahaha, wat een heerlijke verhalen over kookboeken, ik krijg er trek van zeg. :D
Ik vrees dat ik ook een aardige verzameling heb staan maar nog niets van nigella terwijl ik haar juist zo leuk vind op t.v. Ze kan zo genieten..... Dat die niet vierkant is?????????  ;) :D Zet ze op mijn verlanglijstje.

Maar ik wou nog een Engels man aan dragen in dit verhaal.
Is bij jullie Gary Rhodes bekend? Hij is ook regelmatig op de BBC, al wat langer dan Jamie en Nigella zelfs. Hij heeft bruine (vrij hoge ) stekels en meestal een zwart witte ruitjes broek aan.
Nou die kookt ook geweldig en geniet op dezelfde manier van kokon als Nigella dat doet, ook zijn boeken zijn super. Van zijn hand is ook het choco stout recept trouwens. Dus ook geen aandelen of handeltje maar toch een aanrader. ;) :D

13

Re: Chocolade taart met Maltezers

Ja, gary Rhodes is bij mij ook bekend! Alleen heb ik 'm nog niet zo vaak gezien op t.v.
Maar wat ikzelf tot nu toe gezien heb van hem ziet er ook erg lekker uit.
Wat je zegt Wendy, als je naar Nigella en Gary kijkt is er meer rust en meer genieten!
Bij Jamie is het allemaal wat sneller en makkelijker maar ook lekker!!

Groetjes | mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

14

Re: Chocolade taart met Maltezers

Je bedoelt deze man: http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2005/0 … 00x450.jpg
hihihi.... :) als ik wil weten wie iemand is google ik altijd op de afbeelding en deze stond bijna bovenaan... hahaha!

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

15

Re: Chocolade taart met Maltezers

OEOEhhh wat een sexy kok! Dat is 'm zeker.
Zou er veel ge-photoshopt zijn denk je? ;-) hahaha!

groetjes | mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

16

Re: Chocolade taart met Maltezers

Ja, een paar maanden terug kwam Gary ook bij ons op tv. Wel op een vervelend uur en ik heb het dus maar een paar keer kunnen zien. Toen wel dadelijk de courgettetaart nagemaakt en dat viel heel goed mee. Jammer genoeg zijn de recepten niet te vinden op internet of toen op teletekst en ik heb het toen ook niet opgeschreven.. Da's toch spijtig h

17

Re: Chocolade taart met Maltezers

HAHAHA, zo had ik gary ook nog nooit bekeken. ;) Hij is er inderdaad wel maf genoeg voor.
Het viel me laatst wel op dat zijn hoge donkere stekels plaats begonnen te maken voor het kortere grijzere variant :). Hier komt ie nog wel beter uit de verf ;) :D

18

Re: Chocolade taart met Maltezers

wow, ik ben er even niet en dan worden er spontaan foto's van halfblote mannen op de site getoond :) :)!!!!
Ik ken hem ook .....(niet persoonlijk hoor!)

Dat programma met die meesterkok die bij iemand thuis ging koken heb ik ook weleens gezien. Ik heb ooit ook een keer op travel tv een programma gezien van iemand die in Frankrijk rondtrok en allerlei dingen proefde. Het was een Engelse meid in een lelijke eend. Daarna echt nooit meer gezien helaas. Maar zij deed het zo leuk. Ging ze in Dijon allerlei mosterds proeven. Van haar heb ik ook een zalig boeuf bourguignon recept. En inderdaad, zonder teletekst. Vreemd genoeg onthoud ik dingen makkelijk als ik het zie. Nou komt het bij dat recept ook niet zo nauw. Bij een taart zul je toch echt het aantal grammen moeten weten.

De cola ham is door mijn man gemaakt. Ik zou zelf niet zo snel aan grote stukken vlees beginnen...
En die ovalmatine, daar ben ik nog wel benieuwd naar hoe of dat smaakt. Zou dat nou echt zoveel anders zijn dan benco ofzo?

En wie kent de Two Fat Ladies???? Ik heb er een videoband ooit van geleend. Geweldig!!! Dat taalgebruik van die twee. En hoe ze dan met gelakte nagels in een stuk vlees aan het knijpen zijn.... (kan eigenlijk niet, maar dat kan niet bommen :) )

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

19

Re: Chocolade taart met Maltezers

Ja the two fat ladies ken ik ook! Maar als ik ze zie heb ik niet gelijk zoiets van; dat ga ik ook maken!
Misschien al vanwege de rode nagellak :-)
Ben altijd al fan geweest van kookprogramma's. Ready,steady cook is ook zo'n leuk concept!

Maarre  Karin, nog een vraagje over de ovalmatine. Je zei dat oploschocomel ook werkt. Bedoel je dat ik de poedervorm moet gebruiken of moet ik het eerst oplossen in melk en dan daarvan 2 el?

groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

20

Re: Chocolade taart met Maltezers

nou voor zo'n prangende vraag toch nog even ingelogd. Zucht.... kom je ooit van het forum af?! :)
Nee, ik heb een poeder vorm, dus geen korreltjes, die bestaan nl ook. En daar doe ik het mee. Dus net als cacao eigenlijk...  En daar dan 2 el en later voor de boterglazuur/creme 45 gram. Ik los niks op vantevoren, dan wordt het te waterig (of melkerig, net hoe je het bekijkt) ;)

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

21

Re: Chocolade taart met Maltezers

Ja, tijdrovend is dit he! sorry,sorry :-D
is toch goed dat ik het even vraag, anders had ik het zo opgelost met melk en dan van de melkchoco 2 el genomen! Wederom bedankt!!!

groetjes magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

22

Re: Chocolade taart met Maltezers

Hoi,
Nog even over Nigella Lawson: vandaag heb ik mezelf getrakteerd op een boek van haar. Ik was in eerste instantie op zoek naar het "feest" boek (vanwege dit heerlijke recept), maar dat stond niet in onze boekhandel. Toen ben ik gaan bladeren in "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw" en kwam er achter dat het echt een bakboek is. De subtitel is dan ook: "De kunst van lekker eten uit de oven". Wat leuk!!!! Super recepten staan erin, mmmm, en ook broodjes, en hartige taarten, echt heel leuk. Ik heb meteen de cakejes gebakken (muffins in een minivariant), omdat mijn zoontje morgen gaat trakteren op het kinderdagverblijf. Geen heftige versiersels, dat is wat te zoet voor het kdv, maar wel met mooie vlaggetjes en parasolletjes erin. En ze zijn l

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

23

Re: Chocolade taart met Maltezers

Hoi Car,
Jaaaaaa dat is ook mijn favoriete boek!! Geweldig he zo alles uit de oven, geweldig om te maken maar ook om te lezen!! Ik heb er al veel uit geprobeerd en alles is (helaas ;-) )even lekker!! Veel plezier met je boek!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

24

Re: Chocolade taart met Maltezers

Dat boek van Nigella stond al op mijn lijstje, maar na jullie berichten moet hij er zeker komen!!!!

karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

25 Laatst bewerkt door mac:) (01-08-2006 12:22)

Re: Chocolade taart met Maltezers

even een update van mij:

Ik heb het boek; Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw? afgelopen weekend kadoo gekregen!!!

Inmiddels ben ik 2 dagen verder en nog steeds ben ik in het boek aan het bladeren. En als ik m'n ogen dichtdoe krijg ik al haast visioenen dat ik in de keuken sta en de heerlijkste dingen uit het boek aan het bakken ben :-D

ik droom nog even lekker verder.......

Maar binnenkort lekker aan de slag!

groetjes | Magnolia

en Karin.... Staat 't boek nog op je verlanglijstje, of heb je 'm al inmiddels????? :-)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!