1

Onderwerp: rolfondant

Een tijdje geleden ben ik hier in Stekene (België dus) naar een bedrijf voor bakkerijgrondstoffen gegaan en had daar gevraagd naar rolfondant.  Dat konden ze niet krijgen, wat ze me wel doorgaven was onderstaand recept.  heeft iemand hier ervaring mee/uitgetest???

~ 1/3 fondant
~  1/3 bloemsuiker
~ 1/3 vetstof zoals : boter, margarine, kokosvet, palmvet


Fondant en vetten licht verwarmen en mengen
Daarna poedersuiker inmengen en zeer goed kneden
Laten afkoelen voor gebruik.

groetekes Kris

2

Re: rolfondant

Geen ervaring mee. Wel met de marshmellowfondant volgens het recept van Lonnes. Dat kun je hier vinden bij Recepten. Erg lekker en makkelijk te maken!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

3

Re: rolfondant

Ik heb mijn marshmellows vandaag gekocht bij Hema, dus van zodra ik de tijd vind, gaan ze de pan in!!!

groetekes Kris

4

Re: rolfondant

Ik heb gisteren de marshmellowfondant geprobeerd: een kopje marshmellows (witte) - een lepeltje water - effe in de microgolf en dan poedersuiker erbij tot het een taaie bal was die ik kon kneden met de hand (is toch een hoop suiker ingegaan maar ik weet niet hoeveel, heb het niet bijgehouden jammer genoeg). Zolang ik het bij wit hield, ging het goed: heb er de basis van nijntje kunnen uitsnijden. Vandaag dan geprobeerd met vloeibare kleurstof en daar ging het mis: hoe meer kleurstof, hoe feller de kleur (alhoewel het pastel bleef) maar dan moest er weer een hoop suiker bij (omdat het te plakkerig werd) waardoor de kleur weer minder werd. Gevolg: een hoop suikerballetjes in de vuilnisbak beland.. :-( Zucht... Ik moet zeggen mijn handen zagen er mooi uit daarna (geel-groen-blauw.. doen jullie soms handschoenen aan bij dat kneden?)

Kristien

5

Re: rolfondant

nee hoor, met een nagel borstel kom ik wel een heel eind, al heb ik nu dus wel 1 oranje nagelriem, 1 roze nagelriem en 1 gele aan mijn dribbeltaart overgehouden. :D
Die handschoentjes vind ik waardeloof met kneden.

6

Re: rolfondant

Hoi Kristien,

Jammer dat het niet zo goed lukte. Ik denk wel dat het met pasta- of poederkleurstof beter zou gaan, maar ja, ik weet dat daar soms moeilijk aan te komen is. Wat je ook zou kunnen proberen is om er geen poedersuiker meer bij te doen, maar wat vet (crisco, blok frituurvet). Dan wordt het ook minder plakkerig, het droogt iets minder snel in en het voorkomt het plakken erg goed. Tsja, en misschien toch maar genoegen nemen met wat minder felle kleuren eerst....

O ja, en ik vind die handschoentjes ook niks om te kneden. Dan blijven ze steeds zo plakken. Met handen wassen meteen na het kneden krijg ik het meeste er wel af, op een enkele vlek na ;)

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes