1

Onderwerp: Waar werken jullie het liefst mee, marsepein/fondant?

Ik heb nu 2 taarten met fondant gemaakt en alhoewel ik het wel grappig spul vind, is het ook wel een beetje een hele zoete hap...
Wat heeft jullie voorkeur?
En, ik heb nog nooit iets gemaakt met botercreme. Is dat niet heel zwaar?
Bij voorbaat bedankt voor jullie adviezen en berichten!!

2

Re: Waar werken jullie het liefst mee, marsepein/fondant?

Marsepein is door de amandelsmaak iets minder zoet dan fondant. Het droogt wat langzamer en daardoor hoef je het ook niet steeds af te dekken terwijl je er mee bezig bent. Het kleurt wat sterker, dus iets minder kleurstof nodig. Het heeft een meer uitgesproken smaak (amandel) waar niet iedereen van houdt. En het is niet echt wit, maar meer gebroken wit. (Daardoor ook moeilijker voor lichtblauw bv)
Zelf vind ik marsepein lekkerder en makkelijker te verwerken, maar dat is voor iedereen verschillend en heel persoonlijk.
Gewone botercreme (zeg maar alleen boter en poedersuiker) is inderdaad behoorlijk zwaar, maar als je het andere recept van deze site gebruikt of de mix uit de webshop, dan wordt het veel luchtiger.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: Waar werken jullie het liefst mee, marsepein/fondant?

Ook ik gebruik graag marsepein, en dan vooral om mee te kleien en te puzzelen, dat vind ik met fondant moeilijker, nou heb ik alleen nog maar de zelfgemaakte versie gebruikt, wil die van de shop ook uitproberen trouwens, mischien scheelt dat.

Om de taart te bekleden heb ik dan eigenlijk weer liever fondant, dat vind ik soms wat mooier erop liggen. Nou heb ik ook een zwak voor een witte ondergrond dus dan moet ik ook wel fondant gebruiken. Wat smaak betreft, ik vind het allebei erg zoet, werk er liever mee dan dat ik het opeet. :)

De banketbakkers botercreme (veel boter,weinig suiker) is veel minder zoet maar vind ik wel weer wat vetter dan de gewone maar wel lekker als vulling.  De gewone (weinig boter veel suiker) smeer ik graag als dun laagje onder de marsepijn of fondant, dat is wat steviger dan de bb variant.
Om de botercreme dan wat minder zoet te krijgen doe ik er een mespuntje citroenzuur doorheen, soms iets meer dan een mespuntje, vind ik wel lekker.

Succes met je volgende taarten en ik zou zeggen, gewoon alles uitproberen en met vrienden/familie opeten.
Dan proef en hoor je snel genoeg wat er in de smaak valt. :)

4

Re: Waar werken jullie het liefst mee, marsepein/fondant?

Ik werk veel met fondant voor de 3D taarten (omdat het wat steviger wordt) en als ik iets wil maken wat ik ook zelf wil eten want ik lust geen marsepein.

Met marsepein maak je weer mooier de knip en plak taarten omdat de fondant snel uitdroogt.

Maar het is echt een kwestie van uitproberen en kijken wat jezelf prettig vind.

Wendy er is ook gewoon witte kleurstof hoor om marsepein te kleuren.

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

5

Re: Waar werken jullie het liefst mee, marsepein/fondant?

Ik gebruik liever Marsepein omdat ik de kleuren dan donkerder kan maken,  omdat het langer soepel blijft en geen kleine scheurtjes krijgt bij het drogen en omdat het ietsje makkelijker uit rolt.

Alleen voor de kleur wit gebruik ik dan weer fondant en fondant blijft veel minder aan m'n vingers kleven vind ik.

Dus....voor mij Marsepein als het kan en Fondant als het moet (en als de jarige, vooral kinderen vaak) het lekkerder vinden natuurlijk ;-)

Groetjes Nicole