1

Onderwerp: Invriezen of niet

Hallo, ik vraag me af.

Mijn vriendin (en collega) wilde graag samen taarten bakken voor 1e paasdag zondag.
Nou moeten we zaterdag allebei werken, zal je net zien, we werken normaal nooit op zaterdag.
Nou gaat onze koopavond niet door door goede vrijdag dus wilde we dan vast de taarten gaan bekleden. Zou dat kunnen of zou de marsepijnen buitenkant dan zondag teveel uitgedroogd zijn? Iemand een tip?

En aangezien ik er voor 2e paasdag ook nog 1 moet maken moet ik er dus 3 voorbakken, 1 heb ik net uit de oven gehaald, kan ik deze tot vrijdag avond dan beter in de vriezer stoppen? En smaakt ie dan zondag nog want uit de vriezer word hij natuurlijk sneller oudbakken.
Morgen bak ik er weer 1 dus die kan dan denk ik wel in de folie doen tot vrijdag avond. Of zal die dan zondag echt oudbakken smaken?

Help! ;)

2

Re: Invriezen of niet

Vrijdagavond de taart bekleden met marsepein is geen probleem.
Mijn ervaring is dat wanneer de taart bekleed is met marsepein of fondant, dat de taart nog met gemak een dag of 3-4 heel goed blijft.

Ik heb wel eens een taart in de diepvries gedaan die helemaal klaar was (met fondant). We hadden toen veel over, en een halve is toen ingevroren. Een week later laten ontdooien, en de smaak was nog precies hetzelfde als vers.

Het is denk ik wel verstandig om de taartbodem die je vandaag gebakken hebt tot vrijdag in de vriezer te stoppen, zoals je zelf al schreef. Ik denk dat het wel mee zal vallen met oudbakken worden.
Die morgen gebakken wordt kun je idd gewoon in een (pedaalemmer)zak of folie bewaren tot vrijdag om te bekleden.

Succes! 
Groetjes, Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

3

Re: Invriezen of niet

Alles wel goed luchtdicht verpakken, zodat het niet uitdroogt. ook in de vriezer!

Groetjes Evelien

4

Re: Invriezen of niet

Enne, wat adviseren jullie, eerst vullen of gewoon kaal invriezen en na het ontdooien vullen?

O, nog een vraagje, moet een taart met mascarpone vulling eigenlijk in de koelkast of kan die net als botercreme gewoon in de bijkeuken.

(ik dacht dat ik het een beetje begon te leren maar hoe meer ik weet, hoe meer vragen ik heb ;) )

5

Re: Invriezen of niet

Ik zou die met de mascarpone vulling toch wel in de koelkast zetten.
Maar als je je taart in een gebaksdoos kan zetten, slaat er al veel minder vocht terug op je taart dan zonder. Of leg een koelelement in een handdoekje bij je taart.( dus een wat ruimere doos is dan handig :D

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

6

Re: Invriezen of niet

Ik heb mijn taarten altijd met vulling ingevroren, maar je moet wel even opletten of de vulling die je gebruikt ook ingevroren kan worden!

Gr Evelien