1

Onderwerp: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Ik moet voor volgende week een vierkante taart voor iemand maken, dus ik dacht laat ik de taart alvast gaan bakken dan kan ik altijd nog een nieuwe maken als ie mislukt..... nou maar goed ook want hij is aardig mislukt :(
Ik heb een vorm van 28x28 cm dus ik moest overal de dubbele hoeveelheid voor gebruiken (14 eieren!! - 520 gram) en ik heb net als bij de ronde taart een kuil in het midden van het beslag gemaakt zodat ik niet zo'n bult in het midden zou krijgen.
Maar nu de taart op z'n kop staat uit te dampen komt er een hele kuil in het midden... en de punten staan omhoog :(  Net of er een voetbal bovenop geland is! :D
Dus wat doe ik verkeerd?
Moet ik geen kuil in het beslag maken bij een vierkante, of moet ik misschien dubbel zo lang mixen ???? omdat ik 2x zoveel beslag heb, of moet ik andere baktijden aanhouden?? Ik had nog wel met een sateprikkertje geprikt, volgens mij is hij wel gewoon goed gaar.
Nou ik hoop maar dat iemand het weet, dan kan ik morgen een nieuwe poging doen :)

Groetjes Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

2

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Oei, flink balen! Maar idd, langer mixen, langer bakken en misschien wat bakpoeder er bij? Iets anders kan ik niet zo snel bedenken. En als het dan nog niet lukt, kan je misschien beter 2 dunne plakken bakken van 7 eieren. Dat is net iets makkelijker met zo'n grote vorm...

Groetjes Evelien

3

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Okee, ik ga morgen dan maar 2x zolang mixen. Ik denk ook dat dat het is, en als het dan nog niet lukt dan kan ik idd beter 2 aparte lagen maken. Bedankt Evelien!

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

4

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

had ik gistern ook, dikke kuil balen. ik heb gewoon de taart weer terug in de oven gedaan, nog zo'n 8 minuten, de kuil bleef maar goed, ik draaide hem toch om later maar hij was nu wel goed gaar aan de binnenkant. succes meid, alle begin is moeilijk, ik heb hetzelfde. Ik had mijn nieuwe digitale weegschaal van de week op inces of iets dergelijks en toen verkeerd gewogen met het biscuitdeeg. Nou, ik dacht al, wat luchtig zeg. Het liep gewoon de oven uit, hahaha. later kun je erom lachen maar ik had zin om alle bakspullen in een zak te doen en weg ermee, bah!
succes!

Mijn taarten zijn te zien op:
http://www.taartenkotje.mijnalbums.nl

5

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

joepieieieie!!! ik ben helemaal blij :) want ik heb zojuist een tweede poging gedaan en m'n taart is helemaal super gelukt !!
Ik heb een kwartier staan mixen en heb de taart 3 kwartier in de oven gehad (15min. op 140 / 15min. op 160 en 15min. op 180 graden).
Toen heb ik hem in de oven met de klep op een kier 5 minuutjes laten afkoelen.
Nu staat ie al 10 min. op z'n kop uit te dampen en hij is nog steeds niet ingestort, dus dat gaat helemaal goedkomen!
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

6

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

fantastish!!!!
groetjes Francisca

7

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Hallo,
Wat je ook kunt proberen bij zo'n grote taart is in het midden een flowernail (bloemennagel) in het midden te zetten als verwarmingskern.
Hierdoor verhit je de taart regelmatiger en als je hem versierd is er niets te zien doordat het maar een klein gaatje is
Suzan

8

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Hoi Suzan,

Wat een goede tip zeg! Ik heb wel eens zo'n soort "central heater" gekocht die je dan vulde met beslag waardoor de taart ook in het midden heet genoeg werd, maar vond het inpassen van dat vormpje een gedoe, dus zonde van mijn geld (9,95!). Een bloemennagel is ten eerste veel goedkoper en ten tweede hoef je niets op te vullen!

@ Annette: gelukkig dat het gelukt is nu. De taart was inderdaad nog niet gaar! Tip: schrijf baktijden en mixhoeveelheden even op, want de volgende keer moet je weer zoeken ;-)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

9

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Kijk, en zo'n 'ramp' geeft in ene keer wel weer een hoop tips voor anderen...!

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

10

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Echt een gouden tip, ik heb hem meteen erbij geschreven.
Het zijn soms van die kleine dingen die een grootverschil maken :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

11

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Bedankt voor jullie reacties, en de tip met de flowernail, suzan!
Als ik weer een bestelling doe bij Inge zal ik deze er gelijk bij nemen.
Inge, ik heb idd de baktijden en hoeveelheden opgeschreven (ik heb ondertussen al een heel schema ;)  per bakvorm hoeveel en hoe lang etc. Leek me ook wel handig.
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

12

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

Nog even een vraagje over die flowernail, als de taart nou hoger is dan de lengte van de flowernail, kan je 'm dan ook nog gebruiken?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

13

Re: Hellup!! Mijn taart stort in !!

En leg je hem dan op zijn kop in het deeg? Ik denk nl dat hij anders omvalt in het biscuit of er in vast komt te zitten door het rijzen... Wel een super tip, dus we willen even precies weten hoe het werkt. :D Vanaf vandaag worden er alleen nog taarten met gaatjes gebakken. ;)

Groetjes Evelien