1

Onderwerp: mascarpone taartvulling

ik heb laatst een vulling gemaakt van mascarpone met aarbeienjam er doorheen

Dus 1 kuipje mascarpone met twee eetlepels aarbeienjam.

lekker eenvoudig en de anti -zoet mensen vonden het ook erg lekker.
Je kan hem ook varieren met kersenjam of bosvruchten e.d.
Als je zorgt dat de jam heel fijn is, evt even de staafmixer erop zetten, dan is het ook heel goed te gebruiken om toefjes mee te spuiten op taart of cupcakes,
het blijft lekker stevig en als je er toefjes mee spuit houd het na 24 nog steeds zijn vorm zonder te gaan "lopen"
groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

2

Re: mascarpone taartvulling

Klinkt heel erg lekker!!!!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3 Laatst bewerkt door mac:) (15-02-2006 20:30)

Mjammie!!!
Heb je daar ook de zijkanten mee gedaan, of in combi. met botercreme!

Misschien is dat ook een goed idee voor een geboortetaart en dan de zijkant met muisjes beplakken/versieren! Want mascerpone is op zich ook vrij stevig?!?

Wat denk je; zal dat ook een goed alternatief zijn??

groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

4

Ik gebruik als vulling ook bijna altijd mascarpone met jam er doorheen. En dan abrikozen of perzikenjam. Die maak ik altijd even warm en wrijf het door een zeef. Soms leg ik eerst nog kleine stukjes abrikoos of perzik (uit blik) op de taart.

Volgens mij kun je dat best voor de buitenkant gebruiken Magnolia al heb ik dat nog nooit geprobeerd. Inderdaad is mascarpone daar stevig genoeg voor. Het wordt wel een beetje minder stevig door de jam.

Groetjes Petra

5 Laatst bewerkt door Evelien (15-02-2006 21:08)

En hoe is de combi met marsepein of fondant? Geen probleem of moet je het äfschermen? Oja, kan het ook in de vriezer?

Groetjes Evelien

6

Hoi,
ik ben voor de zekerheid toch voor de boter creme aan de zijkant gegaan om dat ik een keer vruchten hagel op botercreme extra had gebruikt en die smolt toen weg. :(
Ik denk dat het met muisjes misschien wel goed gaat maar dat heb ik nog niet met dit receptje gedaan.
Maar ik heb nog een bakje in huis om te experimenteren :D
Ik ga dan een klein tulbandje bakken en gladsmeren met de mascarpone.
Die laat ik dan 24 uur staan in de koelkast, wel afgedekt. en dan zien of de fondant goed blijft.
De combi met fondant was trouwens erg lekker.
groetjes ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.

7 Laatst bewerkt door mac:) (15-03-2006 11:47)

Ik heb van het weekend een geboortetaart gemaakt met deze taartvulling.
De mascarpone heb ik ook aan de buitenkant gesmeerd omdat het er stevig genoeg uitzag, vond ik en met muisjes beplakt.
Ik heb aardbeienjam gebruikt en het gemixt in de keukenmachine.  Ik vond 't wel lekker smaken, alleen heb ik 't niet geproefd in combi met de cake.

Zal van mijn vrienddin binnenkort even vragen hoe het is gegaan met de muisjes aan de zijkant en wat ze van de vulling vond.

groetjes, magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

8

Emm, mischien een beetje een late reactie maar bleven de muisjes zitten en werden ze zacht of niet?
Enne, Ria had je het al geprobeerd met de fondant in de koelkast, ging dit goed?

Groetjes wendy.

9

Heet wel geen Ria, maar toch antwoord ;-). Ik heb laatst een chocoladetaart gemaakt, met als vulling de mascarpone met aardbeienjam. Bovenop zat een laag fondant met daarop van fondant Rupsje Nooitgenoeg. (Helaas, geen foto) Zijkanten heb ik dus open gelaten. Met een beetje plasticfolie luchtig erboven op gelegd, heb ik de taart meerdere dagen in de koelkast gehad. Ging prima, fondant bleef goed zitten en bleef er ook goed uitzien. Dit was trouwens vastgeplakt met een beetje abrikozenglazuur. Het kan dus in de koelkast. Erg lekkere combi trouwens...zowel de mascarpone met aardbeienjam, als de combi chocoladetaart met mascarponevulling...

Groeten, Eline

10

Excuus voor de late reactie, was ook een beetje druk met de meet 'n greet ;)

ja, dat is bij mij ook prima gegaan en de tweede dag zag alles er ook nog prima uit.

11

Heb gisteren combi gedaan van mascarponevulling met aardbeienjam binnenin en aan de buitenkant slagroom met hagelslag en vers fruit bovenop!!  Is zeer goeg gelukt en was superlekker en fris van smaak!!

Groetjes en tot ...
Katje

12

ik begrijp niet helemaal uit de info hierbven of ik een taart die gevuld is met mascarpone ook met marsepein kan bekleden. kan iemand mij even helpen?

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

13

Dat gaat prima hoor.  Je doet er alleen best aan om wanneer je de mascarpone op de taart doet die eventjes toch in de frigo te zetten om eventjes op te stijven.

Ik doe het geregeld en de smaak is enorm geliefd bij ons.

groetekes Kris

groetekes Kris

14

ok, fijn. en de mascarpone beschadigd de marsepein niet?

15

Dit is juist

16

Vorige week heb ik mascarpone gebruikt voor een gewoon taartje met aardbeien. Ik had vanillesuiker gemengd met de mascarpone in mijn kitchenaid en toen ik het op de taart deed, smolt de mascarpone bijna meteen (het was warm). Ook was de structuur van de mascarpone veranderd (een beetje bobbelig geworden).
Volgens mijn moeder was het te warm en had ik te lang gemengd. Ze zei dat als ik net wat langer had geklopt, dat de mascarpone dan zuur was geworden. Is dat inderdaad zo? Hij smaakte nog wel goed gelukkig.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

17

ik wil voor morgen ook een taart met op een laag verse aardbeischijfjes met op de buitenrand mascarpone en op de andere laag ook mascarpone met aardbei jam.

kan ik uit het verhaal hiervoor opmaken dat ik geen botercreme hoef te gebruiken, maar dat de mascarpone ook op de buitenkant gesmeerd kan worden??

Ik moet nog boodschapen doen dus wie o wie heeft een snel antwoord????

Enne..kan het ook met kersen (uit pot)??

groetjes,
Sasja

18

ik denk dat jhe de taart in elk geval wel in de ijskast moet bewaren als je er mascarpone in doet. anders wordt het zuur....

19

Heeft er al iemand eens geprobeerd om twee à drie eetlepels amaretto + 1 zakje vanillesuiker in de mascarpone te doen? (zoals bij tiramisu)

Mascarpone heeft dan lekkere smaak en blijft sneeuwwit voor afboording.

(heb het zelf nog niet geprobeerd. Is maar een idee)

20

danny wat een super idee!  de gedachte alleen al! ik wil direct naar de keuken lopen en het eens uitproberen (heb alle ingredienten toch in huis)

ons ma verjaart eind augustus en ze is zot van tiramisu en amaretto dus een ideale kans om het eens te maken!!

bedankt voor de supertip!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

21

Ben benieuwd !
Nogmaals, ik heb het nog niet geoprobeerd, dus...
Ik denk dat het best is om te beginnen met

22

Niet teveel proeven h

Groetjes,
Vanessa

23

lol :D

24

ja nu weten we gelijk de herkomst van de whimsicals

cateren is ook gebakjes maken :)

25

Hoi Catherine,

Dit zal er beter op trekken denk ik :

500 gr mascarpone
3 eieren
250 gr suiker of 240gr suiker en 1 zakje vanillesuiker
een glaasje amaretto
cacaopoeder en of chocoladeschilfers

Klop de eiwitten tot sneeuw
Klop de eierdooiers los met de suiker. Je zou dit eigenlijk 10 minuten lang moeten doen, zodat je een echt schuimige massa krijgt.
Spatel alles (niet roeren !) door elkaar met de mascarpone en de amaretto om de massa zo luchtig mogelijk te houden
Doe er een beetje cacaopoeder of chocoladeschilfers onder
Laat alles een paar uur rusten in de ijskast

Eigenlijk is dit gewoon tiramisu (zonder de lange vingerkoekjes met koffie)

Zelfde vulling schijnt ook lekker te zijn als men de amaretto vervangt door whisky en stukjes perzik er in doet.