1 Laatst bewerkt door Franky (08-03-2006 23:45)

Onderwerp: Madeira cake

Ingredienten:

500gr bloem
2,5 theelepel bakpoeder  (12.5ml)
450gr fijne kristal suiker
450gr blueband
8 eieren
4 grote lepels melk (60ml)
Verwarm de oven voor op 160 C
vet het bakblik in en bekleed het met bak papier
zeef de bloem en het bakpoeder in een schaal, doe de suiker, margarine, eieren en melk erbij.
Meng met een houten lepel tot de ingredienten door elkaar zijn, dan met een hand mixer  voor 1 minute niet meer dan is het glanzend en glad
voeg smaakje toe indien je dit wilt
doe het mengsel in het bakblik
Tik  een keer met het bakblik op de tafelrand zodat luchtbelletjes verdwijnen.
maak een kuiltje in het midden van het beslag.
bak de  cake in het midden van de  oven.
De cake is klaar als het midden omhoog komt als je het licht aanraakt.

Dit recept is voor een taart van 25cm doorsnee

groetjes Francisca

2

Re: Madeira cake

Hoi Fransisca,

Bedankt voor je recept! Ik vraag me af, als ik het zo lees, of het een vrij stevige cake is? Ik heb nl. wel eens zoiets gemaakt en hoewel je er ongetwijfeld prachtig mee kunt bouwen in 3D ;) vond ik het toen heel erg zwaar geworden. Begrijp je wat ik bedoel? Misschien moet ik het maar eens gaan uitproberen, maar wie weet heb je wel een goed antwoord op mijn vraag.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Hoi Inge

Ja het is een stevige cake! Maar hij is lekker en het voordeel is dat je de stukken veel kleiner kunt snijden. Ik hou zelf ook iets meer van een luchtiger cake!
Dit recept heb ik voor 2 nederlandse trouwtaarten gebruikt en de meeste gasten vonden het wel lekker.
Maar het is een echt engels recept en ja die engelsen houden nu eenmaal van kleine porties en de nederlanders van grote! ;-)
groetjes Francisca

4

Hoe lang moet hij eigenlijk in de oven? Hij staat er net in dus ik hoop dat iemand het weet. ;)

5

Wendy,

Franky schreef:

De cake is klaar als het midden omhoog komt als je het licht aanraakt.

:D :D :D :D :D

Groetjes Nicole

6

hihi, grapjas, dan moet ik wel eerst me deurtje opendoen met instort gevaar als ik te vroeg ben. ;) :D :D :D

7 Laatst bewerkt door nnicole1234 (13-09-2006 11:35)

:D daar heb je een punt (niet al te nieuwsgierig zijn dus ;-) )

8

Ik snap die zin van dat licht aanraken niet goed (is geen grapje :-) ). Of interpreteer ik hem verkeerd? Wanneer is die cake nu klaar?

9

Sorry dames en heren,

op 160 1 3/4 tot 2uur

Als  de taart klaar is en je duwd de bovenkant lichtjes in moet hij vanzelf terugspringen. Grote kans dat de taart klaar is

groetjes francisca

10

nou, hij is klaar en met mijn oven die altijd haast lijkt te hebben was hij al na 1u 15 klaar. Hij veerde terug en mijn prikker kwam er schoon uit.  Hij was goed gelukt maar onhandig als ik soms kan zijn wilde ik hem na het afkoelen even omdraaien en hij brak zo doormidden. :( :D moest wel lachen eerlijk gezegd. Nou, kon ik mooi wel meteen de binnenkant proeven. ;) En al was hij zeer zeker niet vies, ik vind hem toch wat droog. (dat had je dus al goed voorzien Fransisca.) Ik zoek dus nog even verder naar de cake die ik wel heel lekker en stevig genoeg vind. :)

Maar alsnog bedankt weer.

11

ik snap hem :-)

12

Hoi Wendy,

Als ik een taart maak waar ik iets moet afsnijden of zo (figuur), dan gebruik ik de "Mix voor boerencake" van Soezie. Er staat ook "Mix voor Cake campagnard" op.
Deze cake is luchtig en toch stevig. Geen evidente combinatie.
Ik doe ook steeds een ganse appel (in kleine stukjes) door het deeg op het laatst. Staat als tip op de verpakking en dat is inderdaad zeer lekker en houdt waarschijnlijk de cake ook meer vochtig. Ik wentel wel mijn stukjes appel eerst in bloem, opdat ze niet allemaal naar beneden zouden zakken.

De boerencake van Soezie is de cake die ik het lekkerst vind van smaak.

(en BLIJFT ook heel lang vers - zeker een week)

13

Dank je, de soezie dealer zit bij mij om de hoek dus ik probeer hem zeker uit. :)

14

danny, ik heb het hier ook al dikwijls gezegd, die mix voor boerecake is gewoon
DE LEKKERSTE

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010