1 Laatst bewerkt door wendy (03-03-2006 00:35)

Onderwerp: vraagje aan evelien over eerdere tip over icing

Hai Evelien en andere mede bakkers.

Ik zat ,(alweer) (deze verslaving begint nu al zorgwekkend te worden vrees ik):)
rond te kijken op het forum en dit keer bij de schow of.
Allereerst voor iedereen waar ik tot nu toe de baksels van bekeken heb de grootste complimente hoor, prachtig allemaal, en ik ben nog maar op de helft.

Nu een vraagje dus aan Evelien:

Ik las je reactie en tip geschreven bij een nijntje taart (16 januarie) en las dat je dus ook voor het maken van een plaat op de taart je de lijnen kunt spuiten met stevige icing en dit in kan vullen met dunne icing.

Nou is mijn vraag o.a.
doe je dit met poedersuiker met eiwit?
loopt het opgevulde vlak dan glad uit?
Droogt dit dunnere icing(gewoon minder suiker?) dan wel goed op?
Ik dacht namenlijk dat het dan plakkerig blijft.
En als laatste doe je de stevige tussen lijntjes met een andere kleur? en vul je dit dan weer op met andere kleuren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie of die van andere die me wat wijzer kunnen maken.

Alvast bedankt dan maar weer en groetjes van Wendy

2

Re: vraagje aan evelien over eerdere tip over icing

Hahaha,

3 Laatst bewerkt door wendy (04-03-2006 00:35)

Evelien, van harte bedankt, deze leek is weer een stukje wijzer geworden,
nu alles maar weer uitproberen.
Hopenlijk heb ik dit weekend weer eventjes de tijd.
Nou ja,"eventjes",;) ;) ;) da's bij mij al snel weer nachtwerk als ik eraan begin.
De stevige icing gaat trouwens nu wel goed.
Ik ben met diverse bloemetjes aan het oefenen geweest en wil nu ook de roosjes gaan proberen, gisteren een spuitmondje voor gekocht dus ik ben benieuwd.
Gaat de eerste paar keer natuurlijk vreselijk mis maar ik heb veel geduld en zal dat ook wel nodig hebben waarschijnlijk.

O ja, sorry voor mijn vragen watervallen maar bij mij roept een vraag altijd weer andere vragen op.
Nou ik laat het wel weten als ik het een en ander van je tips uitgeprobeerd heb
en dan vrees ik dat er (ongetwijfeld) nog meer vragen volgen.

groetjes weer van wendy .

4

he Evelien
moeten we al een forum aanleggen met vragen aan Evelien? :)

cateren is ook gebakjes maken :)

5

Zó vaak kom ik hier toch helemaal niet?? ;) :D Nou, 23 mrt ben ik lekker 2 weken op vakantie. (Net als Marianne, die nu met haar gat in de zon zit.) En dan zie je me hier niet hoor! (Wat zal ik het druk hebben met lezen als ik terug ben. :))

Eef

6 Laatst bewerkt door wendy (05-03-2006 21:43)

En daar liep ik toch weer tegen een vraagje aan :) (zoals verwacht.)

Ik maak dus voor b.v. dropflowers de dikke consistentie met alleen eiwit en poedersuiker.
Moet ik voor de middelste consistentie en de dunne dan de zelfde verhoudingen aan houden dan bij de dikke maar dan verdund met water of moet er ook minder poedersuiker in?
En voeg ik dan water toe aan het begin of aan het einde van het mengen?

O, wat voel ik me nog een domme koe soms. :rolleyes:

Ik heb trouwens de eiwitpoeder al besteld want de A.H. heeft de gepasturiseerde (bij ons) uit het assortiment gegooid.
Iemand nog tips waar ze dat nog wel verkopen?

7

Je kunt gewoon je dikke icing gebruiken. Ik maak altijd meteen 1 of 2 kg en daar schep ik dan steeds iets uit in een ander bakje om te kleuren. Ben ik klaar met de "dikke roze" dan doe ik het terug in het kleine bakje, doe er een paar druppels water bij en ga verder met de "dunne roze". Het is dus letterlijk dezelfde icing!

Groetjes Evelien

8

En alweer bedankt.

Gezellig zo, het lijkt bijna wel of die babbel lijn al is gestart waar ik over las.
Ik ga het morgen meteen uit proberen, ik ben super benieuwd.
Ik had dus wel een goed vermoedden maar ik wou het toch even checken voor ik een bak icing in de kliko kon gooien.

Nou hopenlijk kan ik ook nog eens wat voor jou of iemand anders betekenen in de toekomst i.p.v alleen maar vragen ook eens bijdragen (hihihi).

Doei doei Wendy.

9

Ik ben eventjes benieuwd; ik begin namelijk nog maar net. Ik heb eiwitglazuur gemaakt van vers eiwit, heb er figuurtjes van gespoten. Is dit dan ook zo lang houdbaar als het uitgehard is? Of geldt dat alleen voor eiwitglazuur van poeder?
Ik zeg er even bij dat de figuurtjes voor eigen gebruik zijn en vooral een probeersel. Maar ik moet ze iig een week bewaren.

10

hallo, ik heb het onlangs gevraagd aan mijn chef in de bakles die ik volg, volgens hem is dat toch 4 weken bewaarbaar, met vers eiwit.
weet nu niet of dat in de koelkast moet, ik veronderstel van wel.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

11

NEEEEEE, niet in de koelkast! :) Dan worden ze allemaal nat en dus zacht en dan gaat het lekken en, en, en,.....

12

Ik denk dat hij bedoeld dat de aangemaakte glazuur met vers eiwit 4 weken houdbaar is in de frigo.Niet het eindprodukt.
De glazuur van eiwitpoeder kan je gewoon laten staan.

karen

13

Dus de icing met eiwitpoeder kan onbeperkt bewaard worden, begrijp ik dat goed? En moet deze dan eigenlijk in de koelkast worden bewaard?
Alvast bedankt.

Groetjes, Jos