1

Onderwerp: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Hallo,

Ik zit er nog aan te denken om dit weekend de eerste keer te gaan oefenen met het maken van de marsepein.
Maar van mijn moeder hoorde ik dta marsepein een beetje smoezelig wit word. Niet geschikt als trouwtaart dus. Is er een mogelijkheid om de marsepein mooi wit te krijgen? Ik heb al wel gekeken bij de kleurtjes en daar zag ik niets maar dat had ik ook al niet verwacht. Hoop dat iemand me dit uit kan leggen!

Groetjes D

2

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

ik heb laatst op internet wel kleurstof poeder gezien in het wit...
mischien dat je dat kunt gebruiken.....

Alleen 1 probleem, waat niet meer waar het precies was... :(

3 Laatst bewerkt door lieveke (17-02-2006 13:22)

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Dat is nou nog eens een tip waar ik wat aan heb.  ;)
Maar ik weet nu dat het bestaat.  Maar de buitenkant van de taarten die ik hier zie zijn ook allemaal erg mooi wit. Dus ik ben erg benieuwd!

Groetjes D

4

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

hmm, bedenk me nog iets.
Er is een vloeibare fondant te maken, dat giet je over de marsepijn heen.
Dan heb je de smaak van marsepijn met de witte kleur van fondant :)

Al werkt rolfondant of een strak gesmeerde icing ook vanzelf....

op www.cake.nl wordt ook witte pasta verkocht zie ik net.
ik zocht voor je naar een parlemour kleurstof, dat geeft ook mooie effecten.

5 Laatst bewerkt door lieveke (17-02-2006 13:52)

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Parelmoer kleurstof? Dat zou ook wel heel erg mooi zijn! Wat een idee! :)
Misschien gecombineerd met de parelmoer kogeltjes van hier.
Ik heb afgelopen weekend een taart gebakken met eroverheen suikerglazuur aangemaakt met wijn. Niet te eten in mijn ogen. Dit was veel te zoet.
Moet ik mij rolfondant ook zo zoet voorstellen?
Mijn probleem is dat ik graag wil oefenen maar ik weet nog niet wat het beste is.
Je kan bijvoorbeeld ook botercreme aan de buitenkant smeren. Dit is redelijk wit maar volgens mij krijg je dat nooit mooi hard en gaat het inzakken door de marsepeinen roosjes. Ik hoop morgen toch te gaan bakken. Ik moet maar snel wat verzinnen en oefenen. Laat de tips maar komen.  ;)

Veel liefs van D

6

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

www.cake.nl heeft witte pasta kleurstof...

de parlemour achtige kleurstof kan ik zo 1,2,3 nergens vinden.... :(
Zoek me suf en wil je graag helpen, maar google moet wel even mee werken...

Hoop dat iemand anders even de link uit zijn mouw schudt of dat inge je meld het te kunnen leveren :)

7

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Hallo D

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Je kan ook je taart bekleden met marsepein en dan een laagje rolfondant zo dun mogelijk uitrollen en er dan overheen leggen. Als je icing gebruikt kan je er wat meer citroenzuur doorheen doen, dan wordt het zeker minder zoet. Ik heb dat eens per ongeluk gedaan (theelepel citroenzuur ipv een mespuntje op 500 gram poedersuiker. Het werd echt een beetje zurig. Ik vond het erg lekker.)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

De officiële spierwitte bruidstaarten van de bakker worden (zoals Ivo al voorstelde) met marsepein bekleed voor smaak en een strak uiterlijk en vervolgens met een laagje eiwitglazuur (fondant, maar dus geen rolfondant) afgewerkt. Óf er wordt alleen rolfondant gebruikt.
Ik heb voor mijn bruidstaart alleen marsepein gebruikt. Ik vond het wel een mooie kleur. Bovendien was mijn jurk ook niet spierwit, maar champagne wit.

http://www.kidsenco.nl/co/taart/thumbnails/023_jpg.jpg

Een tip om het geheel iets minder zoet te maken: Zorg voor een goede laag cake. Zet desnoods 2 taarten op elkaar. Dit scheelt echt veel in smaak!

Groetjes Evelien

10

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Hoi,
Ik heb een paar boeken van Colette Peters en zij mengt regelmatig fondant en marsepein ,verhouding 1 op 1, waardoor de marsepein bijna wit wordt en ook de marsepeinsmaak in dit mengsel behouden blijft.
Ik denk dat je dan al bijna een ivoor kleurtje overhoud :) scheelt weer kleuren.
Ik neem die boeken 13 mei wel mee.
Groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

11

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Hoi Ria,

Ik meng inmiddels ook wel eens marsepein met fondant. Bijvoorbeeld omdat je lichtblauw nodig hebt en dat met fondant erbij echt lichter krijgt en met marsepein (blank) erbij behalve lichter ook groener wordt ivm de gelige kleur. Ik vind het ook prima werken, het droogt wel iets sneller (omdat fondant sneller droogt, dus je moet wel iets harder werken ;)) maar het blijft evengoed nog wel elastisch. En de kleuren worden op zich wel mooier hiervan.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

12

Re: Hoe krijg je marsepein spierwit?

Bij www.cake.nl kun je online witte kleurstof krijgen.

groetjes nicole

www.antillianfood.nl