1

Onderwerp: natte marsepein

Vorig jaar heb ik voor mijn dochtertje voor het eerst een taart bekleed met marsepein gemaakt, met een 'gewoon' cake recept, opgevuld met een laagje slagroom en jam, en ook bestreken met jam voordat ik de marsepein er op deed.
Die taart was best goed gelukt, maar toen ik een tijdje geleden een nieuwe wilde maken en wat professioneler, ging het helemaal mis.

Ik heb de cakemix van de webshop gebruikt, ook de mix voor botercreme, daarmee de taart bestreken, en daarover gekleurde marsepein van de shop. Maar al bij het er op doen van de marsepein werd het een beetje 'nattig', en toen ik de volgende morgen beneden kwam was het net alsof de marsepein helemaal uitgelopen was, het was helemaal zacht geworden en plakkerig. Wie kan mij zeggen wat er fout gegaan is? Ik zag in het forum iets over zachte fondant door te natte botercreme, zou dat het zijn? Of moest er extra poedersuiker door de marsepein? Ik wil volgende week weer een verjaardagstaart maken, wie kan me helpen...?

2

Re: natte marsepein

Hoi Miranda,

Wat vreselijk jammer dat je een slecht resultaat had zeg!

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de botercreme niet goed aangemaakt is geweest. Ik heb laatst uitgebreid uitgelegd hoe het moet, hier volgt het nog een keer:

Over de botercreme. Het is heeeeeel belangrijk om de boter zo goed romig te mixen, ik doe dat zelf zeker 10 minuten en de boter is goed op kamertemperatuur. De boter is geel als je het in de kom doet en als je klaar bent is het bijna slagroom van structuur en bijna wit. Dan doe je de mix (die je het beste een paar uur tevoren kunt aanmaken met suiker en water en dan op kamertemp. laten indikken à la Brinta) schep voor schep bij de boter en dan nog goed mixen, ook weer een minuut of 8 of 10.

Ik denk dat de boter en de mix niet goed gemeng zijn geweest waardoor de creme te veel water had ipv dat het goed gemixt was. Ik hoop dat het een volgende keer beter gaat!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: natte marsepein

Hoi Inge,

Dank je wel voor je antwoord! Het zou heel goed kunnen dat dat het probleem is geweest, ik zal het deze keer met heel veel geduld doen, die botercreme...
En ik las met fondant dat je beter aan de onderkant een stukje niet in kunt smeren, geldt dat ook voor marsepein? Of plakt het dan niet meer zo goed aan de taart vast? Nou, ik ga je tip in ieder geval uitproberen!!!

4

Re: natte marsepein

Hoi Miranda,

Je kunt inderdaad aan de onderkant minder botercreme doen, het hoeft niet helemaal tot op het plateau. Veeg dat randje ook liever even schoon als het lukt, of werk met bakpapier dat je later weer weghaalt na het insmeren. Marsepein lekt over het algemeen wel iets minder snel als fondant.

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat