1

Onderwerp: Eindelijk gelukt! Nog even wat vraagjes..

Nou, na eindeloos proberen, bijna opgeven, en toch weer aan de slag, is het me vanavond gelukt: mijn eerste kleine taartje, gevuld met banketbakkersroom, bekleedt met fondant en gedecoreerd met royal icing. Hij smaakt heerlijk en ziet er best aardig uit voor een eerste taart.

Ik heb echter nog wat vragen. Ik had wit rolfondant en toen ik dat probeerde te kleuren met de kleurenpasta hier uit de webshop liep ik toch aan tegen het probleem van: hoeveel moet ik er met een prikkertje in doen om het een echte intense kleur te geven? Want mijn rood bleef toch behoorlijk roze nu.
Ook vroeg ik me af hoe dik de laag fondant rond je taart ongeveer moet zijn. De mijne is nu vrij dik en dat maakt een hap ervan gelijk zo machtig, althans, voor je gevoel dan.
En hoe krijg je de fondant zo glad mogelijk op je taart? Ik had eerst abrikozenglazuur erop gesmeerd, en dat werkte prima. Maar hoe je de fondant er dan vervolgens zo naadloos mogelijk op krijgt?

2

Re: Eindelijk gelukt! Nog even wat vraagjes..

Hoi Roos,

Als het nog te roze is kan je er nog wat meer kleurstof bij doen. Ook schijnt het wel te helpen om de fondant een poosje te laten liggen. Dan trekt de kleur meer in en wordt het nog wat feller.
Voor de dikte kan je het beste uitproberen hoe dun je het kan maken zonder dat het scheurt. Met fondant heb ik zelf nog geen ervaring, maar marsepein rol ik uit tot zo'n 2 milimeter.
Als je het losjes op je roller rolt kan je het daarna over je taart weer afrollen. Deze tip las ik trouwens na het maken van mijn eerste taart. Ik heb het dus gewoon opgetild en erover heen gelegd. Moest redelijk snel, maar is ook wel gelukt. (Was een Bob de Bouwer taart. Staat in de show off) Ik had er trouwens botercreme onder gesmeerd. Dat kan je gladder maken dan jam en dan kan je evt. nog een beetje schuiven om de fondant er goed op te krijgen.


Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: Eindelijk gelukt! Nog even wat vraagjes..

Hoi,

Rood (en zwart) zijn de moelijkste kleuren. Je moet er erg veel kleurstof voor gebruiken. Inge heeft in de webshop de intensieve kleuren te koop. Ik heb zelf rood aangeschaft en het werkt perfect. Je hebt gewoon veel minder nodig en dat kun je ook goed  merken aan de marspein en fondant, het plakt veek minder. Bij de gewone kleurstoffen moet ik vaak extra poedersuiker toevoegen. Om de laag marsepein en fondant wat strakker te krijgen gebruik ik een smoother en ook dat werkt erg goed. De taart ziet er veel mooier uit als je dat gebruikt. En tot slot , ik rol de fondant redelijk dun uit maar je moet oppassen dat het niet gaat scheuren en het mag ook weer niet zo dun zijn dat je erdoorheen kunt kijken. Het is gewoon wat vaker proberen en dan heb je de juiste dikte.

Succes

Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

4

Re: Eindelijk gelukt! Nog even wat vraagjes..

Hoi Peronne, Wat is een smoother??

En voor de rest: Als je de marsepein of fondant optilt, moet je dat niet aan de randen doen, zodat het naar beneden hangt en gaat uitrekken. Laat het gewoon plat op je werkvlak liggen. Je schuift dan allebei je handen met gespreide vingers er helemaal onder en als het moet ook een stuk arm. Dan kan je het heel goed over je taart tillen.

Groetjes Evelien

5

Re: Eindelijk gelukt! Nog even wat vraagjes..

Hoi Evelien,

Inge verkoopt ´m ook in de webshop. Kijk daar even, het is een plat oppervlak met een handgreep (ik heb echt geen idee hoe ik dat ding moet omschrijven). Je beweegt ´m met lichte druk over je taart en hij wordt er net even wat strakker van.

Ik til mijn fondant of marsepein altijd op met de rolstok. De rolstok hou je aan 1 kant vast in de lucht, dus niet laten rusten op de marsepein of fondant dan komt de afdruk erin. Vervolgens sla je de helft van het marsepein over de rolstok heen en zo kun je de hele plak optillen en over de taart heen leggen. Werkt perfect.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl