1

Onderwerp: Werkbeschrijving van een simpele taart met fondant of marsepein

Nou, naar aanleiding van de eerste twee 'misbaksels' die ik heb gemaakt tijdens mijn eerste schreden op het bak-pad, heb ik besloten de moed niet in de schoenen te laten zakken en gewoon te blijven oefenen. Tot nu toe heb ik hele simpele dingen gedaan: gewoon een simpele biscuitmix-taart van 24 cm, door midden gesneden, gevuld met een laagje aardbeienjam en botercreme, en gedecoreerd met botercreme en icing (die niet bepaald gelukt was, maar okee...).

Ik zou heel graag eens met fondant of marsepein willen werken, gewoon om te proberen en omdat het er zo ontzettend mooi uit kan zien. Wie heeft een simpele werkbeschrijving van een simpele taart die aan deze "eisen" voldoet? Ik zou bijv. graag iets voor tijdens Sinterklaasavond willen maken. Wie o wie helpt deze beginneling weer een stapje verder?

Re: Werkbeschrijving van een simpele taart met fondant of marsepein

Hallo roos

Wij hebben nu 2 taarten gemaakt met marsepein en we vonden dat toch redelijk gaan.
Wij hebben de taarten gevuld met banketbakkersroom en een laagje jam.
De boven kant en zij kanten met smeuige botercreme besmeerd (recept van de site).
Daar boven op over de gehele bovenkant marsepein gedaan in een kleurtje en daar op weer het plaatje gemaakt.
Dat waren bij ons 2 maal diddl maar je kan natuurlijk ook gewoon een mijter van sinterklaas er op maken.
Je doet dat het beste met 2 voorbeelden (b.v kleurplaten) 1 voor het uitsnijden een 1 voor het plaatje op te maken.
Verder hebben wij de zijkanten af gewerkt met hagelslag.

We hopen dat je er wat aan hebt

Groeten katinka en manuela

Groetjes Katinka & Manuela
Bekijk ons album http://detaartenmamas.mijnalbums.nl/

3

Re: Werkbeschrijving van een simpele taart met fondant of marsepein

Hoi Katinka en Manuela,
Bedankt voor jullie reactie. Mag ik vragen hoeveel marsepein jullie gebruikt hebben? Ik wil het graag doen met een ronde bakvorm van 24 cm doorsnede.
En hoe hebben jullie het marspein goed 'strak' op de taart gekregen? Ik hoop wat te horen!

Re: Werkbeschrijving van een simpele taart met fondant of marsepein

Hallo roos
wij gebruikten bij een bak blik van 40 × 25 ongeveer een pond marsepein dan deden we niet de zijkanten bekleden.
En door het botercreme kan je het er netjes opleggen op de boven kant als je het er op gelegd heb voorzichtig aan drukken.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Manuela

Groetjes Katinka & Manuela
Bekijk ons album http://detaartenmamas.mijnalbums.nl/

5

Re: Werkbeschrijving van een simpele taart met fondant of marsepein

Hoi Roos,

Bij een ronde taart van 24 cm moet je rekenen op 500 gram marsepein voor boven en zijkant. In het voorbeeld van deze site staat heel duidelijk (met plaatjes) uitgelegd hoe je een taart met marsepein kunt bekleden (de ondertaart van de barbie, dus even doorscrollen naar beneden!)

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: Werkbeschrijving van een simpele taart met fondant of marsepein

Hoi,
laatst hadden ze een nest met rvs schalen bij dirk vd Broek en daarmee heb ik al een gewone cake gebakken. Als je ze goed invet, gaat het prima. groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.