1

Onderwerp: Wat doe ik nu weer fout...zucht..

Zondag is mijn vriend jarig en ik wilde een simpele ronde taart met botercreme en icing voor hem maken. Dus ik vanavond aan de slag met de biscuit-mix hier uit de webshop. Hij zit nu in de oven, maar op de helft van de baktijd is op de bovenkant een prachtig (ahum) golf-relief aan het ontstaan...Wat doe ik fout? Ik heb me precies aan het recept gehouden, 8 minuten gemixt op de hoogste stand van de staafmixer, toen nog 2 minuten met de hand omdat mijn staafmixer maar 1 stand heeft. Toen in de oven: eerste 10 minuten op 130, volgende 10 op 160 en toen nog 10 op 180. Hij rijst wel mooi, maar die bovenkant zou toch plat moeten zijn? Ik heb een combi-magnetron, die elke keer eerst automatisch voorverwarmd, dus ik kan niet naadloos van de ene temperatuur naar de andere. Ik heb de taart bij het tweede en derde keer voorverwarmen er niet uitgehaald, maar misschien dat het hier aan ligt? Ik word er een beetje wanhopig van...

2

Re: Wat doe ik nu weer fout...zucht..

Nou, de taart-cake is omgedraaid best aardig geworden. Ik heb em doormidden gesneden en ertussen botercreme (ook uit de webshop) gedaan. So far, so good. Nu wou ik met de icing (ook uit de webshop) door middel van een spuitzak boven op de taart figuurtjes spuiten (bloemetjes ofzo). Maar op het pak stond niet duidelijk hoeveel mix je nu op hoeveel water moest gebruiken. Dus ik heb het hele pak er maar ingegooid, met de ml water die er bij de gebruiksaanwijzing stond. Het geheel zag er lekker en romig uit, maar het viel niet te spuiten: veeeel te dun.

Kun je wel spuiten met icing, en doe ik gewoon iets verkeerd, of wil ik iets wat niet kan? Ik begin te denken dat dit hele taarten-bakken gedoe te moeilijk voor me is..

3

Hoi Roos,

Nou alle begin is moeilijk, maar met de goede inzet en motivatie zal het je best lukken. Ik ben ook nog maar net begonnen met deze hobby en oefening baart kunst!! Bovendien staan er zoveel tips en handigheidjes op dit forum.
Dus niet ontmoedigt zijn maar kop op en ga ervoor!!

Groetjes Ciska

4

hoi Roos,
heb je soms alleen de icing glad geroerd? :(
je moet namelijk met de mixer mixen totdat er pieken ontstaan die iets omkrullen = toch wel 5 minuten mixen ongeveer.
groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Hallo Roos,

Gelukkig dat de taart nog gelukt is! Het is moeilijk te bekijken omdat elke oven anders werkt wat er nu evt. fout is gegaan. Je moet de oven niet openen tijdens het bakken in ieder geval! En iets langer in de oven kan ook altijd hoor. Maar met omkeren heb je nu gelukkig alles opgelost. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit de mix met een staafmixer gemaakt, het gaat misschien beter met een mixer met garden. Maar omdat hij nu toch gelukt is, was dat misschien toch niet het probleem. Alhoewel ik me kan voorstellen dat je het beslag luchtiger krijgt met garde(n).

Even over de icingmix. Ik weet niet zo goed wat er niet duidelijk was. Ik heb hier even de tekst die op het pakje staat gekopieërd:
----------------------------------------------------------------------------------------------
Mix voor icing, 500 gram
Zeef deze mix in een kom, tijdens het mixen langzaam 60 ml. gekookt, afgekoeld water toevoegen,  bij een handmixer oppassen dat hij niet vast-slaat tijdens het mixen, evt. met de hand verder roeren
----------------------------------------------------------------------------------------------
Het is dus zo dat je de hele mix moet gebruiken, anders klopt de verhouding niet meer. Maar je moet echt zeven en inderdaad goed lang mixen. Daardoor sla je het eiwit dat erin zit stijf en daarvan wordt het icing. De kom kun je het beste van tevoren vetvrij maken, dit doe je met heet water en azijn. Maar als je deze mix met de staafmixer hebt gemaakt, weet ik niet hoe lang je moet mixen tot het echt goed stijf is. Denk aan die pieken die je moet kunnen maken, dan is het spuitklaar.

Ik hoop dat je er nog wat van kunt maken! Veel succes!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Bedankt voor jullie input, ik denk zelf dat die staafmixer toch niet helemaal werkt in dit verband. Het wordt toch minder luchtig ofzo. En over die icing: idd, dat stond op het pakje zelf ook, maar dat betekent dan dus dat je gelijk een enorme hoeveelheid moet maken, terwijl je die misschien niet nodig hebt. Kun je de icing goed bewaren?

7

Hoi Roos,

Ja, je kunt de icing goed afgesloten (echt luchtdicht!) prima bewaren. Zodra het niet goed meer is, zal het gaan schimmelen en dat zie/ruik je meteen. Ik bewaar het soms wel een paar weken, dat gaat prima. Ik proef het wel altijd weer even voor ik het verder gebruik. Ook kun je met het restant natuurlijk heel leuk bloemetjes spuiten die je dan laat drogen. Dan is het helemaal goed houdbaar. Die bloemetjes kun je dan later weer prima gebruiken op taart, koekjes en bonbons (hmmm :)).

Helaas moet je dus inderdaad een grote hoeveelheid maken, als je het zelf wilt maken (als je het vaker doet) kun je ook los het eiwitpoeder en citroenzuur en de poedersuiker bestellen. Dan kun je zelf je eigen hoeveelheden maken. Maar bedenk ook dat je ivm het mixen ook niet heel weinig kunt maken, er blijft in eerste instantie vrij weinig van over, pas door het mixen krijgt het volume.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge

8

Hoi Roos,

ik reken altijd uit hoe de verhoudingen zijn dus ik pak 100 gram icing mix
en doe daar 12 ml water bij, zo hoef ik niet zoveel tegelijk te maken.

ik maak niet zoveel taarten per jaar dus de icing bewaren is vaak een probleem voor langere tijd,  maar in poedervorm is het veel langer houdbaar.

misschien een idee voor jou ?

Groetjes Martine

Gr. Martine, Mijn taarten zie je op    klik-hier-maar         of-hier

9

En als je dan gewoon 250 gram afweegt en met 30 ml water mengt? Dan kan je de rest toch gewoon bewaren voor een andere keer? (Of is dat dan dus te weinig om te mixen? Ik heb er nl zelf nog geen ervaring mee.)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Haha, terwijl ik aan het typen was kwam dus ook het bericht van Martine. Was mijn idee toch  niet zo slecht ;)

Mirjam

11

Hallo dames

Op zich is het zo dat de eiwit en het citroenzuur niet keurig door de poedersuiker gemengd zijn. Je zult dan dus eerst degehele mix z

Groetjes, Inge

12

Ik gebruik ook die biscuit mix..
bij mij komt die ook bol te staan.

mijn tip: als je hem eruit haalt. zet er even iets plats op.
ik deed bijv. een bak waarmee ik toevallig botercreme aan maken was... en het werkte ook nog haha!

maar niet te lang want dan kan die gaan scheuren..

je kunt ook gewoon de taart omdraaien, net zo makkelijk! :D

13

Ehh, Konijntje073. Het is je vast niet opgevallen, maar dit is een vraag uit 2005. Dus ik vermoed dat de TS óf al lang weet wat er fout is gegaan, óf niet meer bakt :lol:  :lol:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

14

Ottolien schreef:

Ehh, Konijntje073. Het is je vast niet opgevallen, maar dit is een vraag uit 2005. Dus ik vermoed dat de TS óf al lang weet wat er fout is gegaan, óf niet meer bakt :lol:  :lol:

:lol:  :lol:  ;)

15

http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fyqxrw73ra.jpg
Dat doen we ermee. :+

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

16

Pooh schreef:

OMG............da's wel een hele oude  :cool:  :lol: koe, bedoel ik dan  ;)

17

ahahasorry was me niet eens opgevallen! blunder!  :o

18

Pooh schreef:

ieuw........................................................ :lol: