1

Onderwerp: Marsepein of fondant

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat beter, makkelijker of zelfs mooier is om mee te werken marsepein of fondant. Ik heb tot nu toe 2 taarten gemaakt met fondant, maar als ik de diverse foto's bekijk en berichten lees  gebruiken de meeste mensen marsepein. Dat ziet er naar mijn idee ook wat glimmender uit. De taarten die ik met fondant heb gemaakt waren toch iets dof.
ik hoop dat iemand mij heir uitleg over kan geven.

Groetjes Ciska

2

Re: Marsepein of fondant

als je wilt dat je fondant glimt, vet hem dan na het aanbrengen heel lichtjes in met Crisco (een soort vet).
Marsepein is duurder en heeft een uitgesproke smaak, maar dat is mijn persoonlijke opvatting hoor.

3

Re: Marsepein of fondant

Hoi Cecille,

Waar kan ik dat dan kopen?

4

Re: Marsepein of fondant

Ik heb nou een taart met Fondant bekleed en 1 met Marsepein en ik vond het om te doen niet zo heel veel uitmaken. Het uitrollen en het drapperen ging zo'n beetje hetzelfde.
Wel zijn er nogal wat mensen die niet van Marsepein houden en dan zou je met fondant kunnen bekleden en opmaken met Marsepein dat is er bij het eten dan makkelijker af te halen.
Volgens mij moet je uiteindelijk gewoon doen wat je zelf (of je gasten) het lekkerst vinden.
Ik denk dat als je heldere kleuren wilt, je het beste fondant kan gebruiken omdat dat witter is, en Marsepein toch wat gelig.

Nou ja...zoals ik al zei....heb pas twee taarten gemaakt dus de echte baksters zullen ook nog wel reageren en die ervaring is misschien wat betrouwbaarder :D

Groetjes Nicole

5

Re: Marsepein of fondant

Ik kan geen antwoord geven op je vraag, want ik heb nog nooit fondant gebruikt (waar kan je dat eigenlijk halen?).
Wel wilde ik even zeggen dat ze nu bij Albert Heyn blokken marsepein verkopen die je nog kan kleuren! 250 gram voor 2.20 euro geloof ik. Goedkoper dan bij de groothandel! De kwaliteit is bij mij niet bekend, want ik heb hem nog niet gekocht. Misschien een tip voor degenen die kleurstof in huis hebben en op zoek zijn naar marsepein?

Groetjes, Minke

6

Re: Marsepein of fondant

Hoi Minke,

Fondant kun je in de webshop kopen op deze site. ik heb al een paar keer spulletjes besteld en dat gaat heel goed qua betaling en bezoging.

groetjes

7

Re: Marsepein of fondant

Het gebruik van fondant of marsepein is heel persoonlijk. Ik weet dat bijv. Marianne en Peronne van dit forum graag/liever met fondant werken en ik persoonlijk liever met marsepein. Ik vind dat je bij fondant meer ziet, marsepein laat meer oneffenheden verbloemen en ik vind marsepein sterker kleuren, fondant wordt toch iets meer pastel. Er moet meer kleurstof door.

Maar, marsepein is inderdaad iets geel en daardoor zit je soms met blauw wel tegen aqua aan qua kleur. Fondant kan ook strakker eruitzien als marsepein, dus als je taart mooi vlak is kan dat wel voor een wat mooier resultaat zorgen.

De marsepein bij AH is niet echt geschikt om te rollen, want het is meestal bedoelt om zo te eten als het in de supermarkt ligt. Er zit wel degelijk verschil in marsepein. Om te decoreren heb je rolkwaliteit nodig. Er bestaat ook vormkwaliteit. De verhoudingen zijn ook onderling verschillend, zo heb je 1:1 dat houdt in 1 deel amandelen 1 deel suiker en wij hebben in de webshop 1:3, dus 1 deel amandelen 3 delen suiker. Hierdoor is de marsepein veel minder uitgesproken van smaak en blanker! Fondant kun je ook in de webshop kopen. De kwaliteit die we verkopen is ook uitstekend! Een prima fondant, zo niet de beste :-) om mee te decoreren, ook daarin zit verschil (zoals ook ik aan den lijve heb ondervonden!!)

Groetjes, Inge

PS: Ciska, blij dat je tevreden bent over de service :D dat hoor ik erg graag!!

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

Re: Marsepein of fondant

Ik wilde even inhaken. :)

Wat bedoel je met rol- en vormkwaliteit Inge? Is het een geschikter om de taart mee te bedekken en de ander voor het "kleiwerk"? Ik vroeg me nl. al af hoe al die prachtige poppetjes en blaadjes, etc. zo mooi rechtop bleven staan.

Groetjes Evelien

9

Re: Marsepein of fondant

Ik heb inmiddels 2 taarten voor de kinderen gemaakt, de eerste met marsepein en de tweede met fondant. Ik vond het allebei even prettig om mee te werken , maar de kinderen vonden de marsepein niet zo lekker. Dus het marsepeinen kasteel bleef half opgegeten op de bordjes liggen en de diddltaart van fondant ging tot de laatste kruimel op. En als je dan toch zoveel moeite doet om  je kind lekker te verrassen is het jammer dat ze taart krijgen die ze niet lekker vinden.
Ik vind het wel jammer dat fondant wat dof er uitziet. Qua prijs is bij 'mijn' bakwinkeltje de fondant 3,50 euro voor een pond en de marsepein 5 euro voor een pond.

Groetjes Ingrid