1

Onderwerp: chcoladetaart

Hallo!
Ik heb het biscuitdeeg van de webshop hier (bevalt erg goed) nu vroeg ik me af of ik daar ook cacao aan toe kan voegen zodat ik een luchtige chocoladetaart krijg? Weet iemand dit? en hoeveel voeg ik dan toe?
Ik ben nl op zoek naar een snel recept voor chocoladetaart zonder dat daar voor het deeg gesmolten chocolade in moet (want dat doe ik er al overheen en hij wordt zo snel machtig) Ik vul hem nl ook nog met chocoladecreme vandaar :)

Hoor het graag
Groetjes Marloes

2

Re: chcoladetaart

Hoi Marloes,

Als je aan 330 gram biscuitmix 40 gram cacaopoeder en 25 gram poedersuiker toevoegt krijg je chocoladetaart! Doe het dus bij de mix meteen, en zeef het even dan. Anders krijg je klontjes! Daarna pas eieren en water toevoegen, zelfde hoeveelheden hanteren.

Ik weet niet meer of je ook de botercreme mix hebt van de webshop? ook daar kun je heel eenvoudig chocolade creme van maken door cacao toe te voegen aan het mix-poedersuiker mengsel, nl. 12,5 gram per 100 gram mix. Daarna (100 gram)suiker en water (200 ml) toevoegen. Uiteraard moet hierna dus nog de boter (250 gram) romig geklopt worden en daarna het cacaomixmengsel erdoor heen.

Heel veel succes! En als je wilt laten weten hoe het smaakte en eruitzag?? Graag!

Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Hoi Inge,

Bedankt voor je snelle antwoord. Heb het gelijk uitgeprobeerd. Hij is goed gelukt, alleen wat minder gerezen, komt dat door de cacao misschien?
Ik had een klein beetje in een papierencakevormpje gedaan zodat ik ook al wat kon proeven en de smaak is prima!!
De taart heb ik volgende week pas nodig, dus deze gaat nog even de vriezer in en binnenkort bak ik er nog 1 bij zodat ik ze wel in 3 lagen kan snijden. Deze gaat nl maar net 1 x door midden vrees ik.
Als hij helemaal lukt dan stuur ik wel een foto op.

Bedankt
groetjes Marloes

4

Hoi Marloes,

Op zich zou het rijzen geen probleem moeten zijn, misschien kun je íets meer ei toevoegen een volgende keer, dat zou hem dan weer iets luchtiger moeten maken. Een minuutje of 2 langer kloppen kan misschien ook nog iets uitmaken.

Goed dat het alvast lekker is!! Succes verder.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge

5

Hoi Inge,

De chocoladetaart was uiteindelijk goed gelukt hoor.  heb  hem gevuld met een chocolademengsel en plakjes verse aardbei, daarna chocoladeglauur erover van chocolade koffie en poedersuiker. Bij het versieren van de taart ging wel wat fout, hetgene wat ik erop schreef ging niet goed. Kleine paniek!! Heb toen die plek maar met gesmolten witte chocolade weggewerkt . Ik was hierdoor niet zo tevreden, maar de rest dacht dat het zo hoorde.; en ;-) 
Hij was voor een collega bij mij op het werk, dus ook ik heb er nog van kunnen genietn. De foto volgt nog een keer, maar ik zit nog niet helemaal in het digitale tijdperk dus jawel mijn rolletje is nog niet vol.
Bedankt voor de tips.

Groetjes Marloes

6

Hallo allemaal,,

ik heb het recept voor de choolade biscuit-taart van Inge uitgeprobeerd en ik vond hem heerlijk, maar een beetje droog. Wat is dan beter om er bij te doen: nog 1 ei of wat water?

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

7

heb even een ouder topic naar boven gehaald want mijn chocoladetaart van gisteren was ook erg droog. ik las hier in een ander onderwerp van iemand die wat melk toevoegde.

wat zijn jullie tips voor een minder droge taart?
ik had hem wel getrempeerd met suikersiroop.

verder was hij zo erg gerezen dat het deeg over de vorm liep, precies een vulkaan die aan't uitbarsten was. het bovenste van de taart was al hard geworden maar aan de randen kwam alles er uit, daarna is het bovenste ingestort :(

alle tips over deze problemen zeker welkom.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

8

mijn tip voor een minder droge taart is "korter in de oven".
En de lagen besprenkelen met siroop.

Groeten van Andre

9

Hoi Catherine,

Ik denk dat je hem in je hete oven plaatst en gewoon de baktijd aanhoudt? Mijn tip is dan om de temperatuur een flink eind lager in te stellen, bijv. zo'n 30 tot 40 graden lager, en de taart dan de eerste 1/3 van de tijd op deze temperatuur te bakken (dus stel hij moet er 45 minuten in, bak je hem dus 15 minuten op deze lagere temperatuur). Dan ga je iets omhoog met de temperatuur, ca. 15-20 gradan heter. Dat weer die 1/3 van de tijd en het laatste stuk van de tijd op de aangegeven temperatuur. Als de tijd is afgelopen, altijd je taart controleren. Ik prik er nooit in, ik druk altijd voorzichtig mijn hand op de bovenkant van de taart. Als die goed tegendruk geeft is hij gaar. Als hij nog meeveert dan nog even 5 minuutjes laten staan en weer controleren. Evt. de temperatuur weer iets omlaag als je de taart te donker vind kleuren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het gaat erom dat de taart niet te snel dichtschroeit aan de bovenzijde. Hierdoor ontstaat het scheuren van de korst omdat de taart nog  omhoog moet, maar niet meer kan doordat de bovenzijde al dicht zit. Dan bouwt de warmte zich op in het midden. Je ziet dan ook vaak een bult en soms barst die ook nog open! In ieder geval je vorm ook niet te vol doen, maximaal tot 2/3 vullen.

Succes ermee!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge