1 Laatst bewerkt door Jeetje (29-05-2010 21:52)

Onderwerp: Nog nooit eerder gehad: fondant scheurde enorm! Waarom?

Vandaag een voetbalshirt gemaakt voor de overbuurman die jarig is. Nu heb ik toch al een taartje of 25/30 gemaakt inmiddels en nog nooit reuze scheurproblemen gehad, of eigenlijk zelfs helemaal niet tot nu toe. Dus wat me vanmiddag overkwam, geen idee?!?

Ik had donkerpaars nodig, dus had bedacht daar wat voorgekleurd marineblauwe fondant (nieuw blok van Tastyshop) voor te gebruiken en deze wat opgelicht en paars gekleurd met witte fondant (Bakels, 5 kg. emmer waar ik al meerdere taarten zonder problemen mee heb bekleed/gedecoreerd). Uiteindelijk bleek het toch nog lastig paars te krijgen, dus heb er redelijk wat Violet (CK) en Purple (AmeriColor) aan toe moeten voegen.

Vanmiddag bij het bekleden scheurde en brak 't fondant echter constant. Het leek er af en toe bijna op dat het letterlijk compleet rondom langs de randen af zou scheuren.  :mad:  :s Wat een ramp, ik was bijna van plan het maar op te geven en alleen een plak paarse fondant bovenop af te snijden en alleen dat maar te decoreren. Uiteindelijk lag het er na de 6e keer proberen dan op, vol scheuren langs de randen en onderkant, die ik maar heb weggewerkt achter extra sierrandjes. (foto's volgen later vanavond ;) )

Maar ik vraag me nu wel af waar ik dit breekbare fondant aan te danken had? Ergens staat me iets bij van het scheuren van fondant waar veel kleurstof aan is toegevoegd, maar kan er via de zoekfunctie ook niets over terugvinden. Klopt dat en is dat het geweest misschien?

Re: Nog nooit eerder gehad: fondant scheurde enorm! Waarom?

Ik heb het ook wel vaker gehad met kant en klare donker (groen, paars, blauw) gekleurde fondant en felblauw. Sinds ik het zelf kleur heb ik helemaal nergens meer last van.
Laatst heb ik ook een donkerpaarse taart gemaakt, ging perfect!
Ik gebruik de pasta van sugarflair, en ook een paar van wilton, maar sugarflair is wel echt favoriet!
Nadeel is alleen dat mijn zelfgekleurde fondant sneller verbleekt dan de kant en klare. Misschien doen ze er nog iets anders door om dat voorkomen....
Niet dat het na een dag al wit is, maar voor etalage materiaal is het bijvoorbeeld niet geschikt.

Het kan ook zijn dat je emmer witte fondant al te oud was, of niet goed ingepakt de vorige keer. Dat kan ook funest zijn.
Wat óók nog mogelijk is, is dat de verschillende fondants en kleurstoffen een bepaalde reactie op elkaar hebben gehad. Een vriendin van mij had dat laatst met marsepein.

In ieder geval weet je nu dat dit niet werkt, hopelijk heb je iets aan mijn verhaaltje voor de volgende keer.
Al doende leert men, zeg ik maar :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

De witte fondant was nog geen 2 maanden oud, het is de laatste 1,5 erg hard gegaan met de opdrachten hier, dus dat kan het niet geweest zijn lijkt me. ;) Extra Crisco hielp ook niks trouwens.

Dus misschien toch een bepaalde reactie van de 2 verschillende soorten fondanten gemengd, of het marineblauwe blok fondant is niet te best? Mocht ik binnenkort een taart met marineblauwe fondant willen bedekken, ga ik eerst een proeftaartje uitproberen denk ik.. :|

Ja, dat lijkt me verstandig :)
Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat, altijd ellendig dit soort dingen!

Fijn weekend :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Ik bekleed de taarten met marsepein, nou ben ik nog niet zo lang bezig...dus misschien dat dat ook meespeelt  :) ... maar bij mij scheurt de marsepein ook vrij snel. hebben jullie ook de ervaring dat marsepein sneller scheurt. Ik kleur de marsepein altijd met americolor (schrijf ik het zo goed..ach maakt niet uit).
Ik weet wel dat ik het in eerste instantie te dun uitrolde, dus het gaat al beter, maar het is nog niet helemaal goed.
Ik hoor het graag.

groetjes karin