1 Laatst bewerkt door Nisa's Sas (28-05-2010 21:25)

Onderwerp: kleffe ballen...

Gisteren van boerencake met botercrème uit de webshop cakeballetjes-op-een-stokje geprobeerd te maken...

Cake lukte prima, goed laten afkoelen voor het verkruimelen.
Botercrème ook simpel gelukt.
Recept hier ergens zei 100gr cake / 80 gr botercrème en ik heb die verhouding niet overschreden, in de mixer gekeken en steeds 1 eetlepel creme toegevoegd per keer.

Mijn balletjes heb ik met een mini ijsbolletjesschep gedaan, dus pingpongbal grootte of iets kleiner.
De chocola erom had ik niet dus candymelts eromheen gevloekt.

Maar ik vond het nogal een kleffe hap, niet vies, ook niet zo dat je na een de andere laat staan ( ze waren zomaar ineens op en ik had er met een halve cake 12) maar toch, niet dat ik het iemand zou voor zetten...

Heb ik iets vreselijk verkeerds gedaan of vergeten? ( behalve echte goede dip-chocola?)

Niels & ik vonden dat er eigenlijk een goed smakelijk spekje in de kern moest, dan de kleffe cake en dan chocola... maar ja hóe?

alvast bedankt voor ev. tips want Luna wil ze eigenlijk over een kleine 2 week trakteren: Jee die zijn léuk mam!

Oh en wat doen jullie voor stokjes? Mijn balletjes zakten eromheen en draaiden, wat de choco-erop-smeer-actie niet echt vergemakkelijkte.

(Klink weer als absolute keukenprinses, hihi)
( ik ben wel erg goed met de afwasmachine)

Groetjes Sas

Re: kleffe ballen...

hmmmm, ik kan je niet helpen want ik heb ze nooooit gemaakt.
mij lijken cakekruimels met botercreme idd wel wat plakkerig
ik hoop dat iemand anders je verder kan helpen.

liefs marieke

3

Ik dacht dat de meesten cakeballetjes maken met biscuit en niet met cake.
In cake gaat boter en in biscuit niet, misschien is dat de oorzaak?

Groetjes Melanie

4

Ik heb ze laatst ook gemaakt voor de traktatie van mijn dochter. Ik maak ze liever met cake dan met biscuit, want met biscuit vond ik er weinig smaak aan zitten. Ik heb maar kleine balletjes gemaakt (1 afgestreken eetlepel). Zorg dat de balletjes goed koud zijn dan blijven ze wel op het stokje zitten. Als ze te warm worden zakken ze inderdaad.

Als je ze te klef vond kan biscuit misschien wel, maar dan zou ik wel een smaakje aan de botercreme geven.

Over spekjes in de kern heb ik geen idee. Misschien spekjes heel klein knippen en door het hele mengsel kneden?

5

Ik gebruik altijd CC's en/of kapsel; de combinatie van beiden vind ik het lekkerst.
Beetje BC doorheen doen; niet teveel. Begin met 2 soeplepels en voeg iets meer toe als het nodig is. In mijn kennie wordt het meestal een kruimelig mengsel; dan zet ik hem nog heel even op volle kracht en dan is het meestal net goed. Daar draai je dan bolletjes van en die zet je even in de diepvries (ze moeten niet door en door bevroren zijn; maar minstens de buitenkant moet bevroren zijn).
Candy melts zijn net prima hiervoor; ik vind ze beter dan gewone chocolade!
Dan smelt je dus candy melts of chocolade en haal je de eerste paar bolletjes (niet meer van 5 vind ik een goede hoeveelheid) uit de diepvries. Doe je stokje in de gesmolten chocolade, niet helemaal, maar net tot waar het bolletje op het stokje moet. Duw dan je stokje met chocolade in het bevroren balletje en doop dat dan in de chocolade. Even tegen de rand tikken zodat het teveel aan chocolade eraf gaat en dan in een blok oasis of piepschuim zetten zodat de overige chocolade er nog af kan druppelen. Mislukt niet snel bij mij, tenzij ik teveel bc gebruik. Ook niet met teveel tegelijk uit de diepvries halen; dan smelten ze en haalt het dus niet uit dat je ze er überhaupt in had gelegd.
En die spekkies... Tenzij je heel goed bent in handmatig rollen zou ik ze inderdaad heel klein maken en door al je beslag doen.

Veel succes iig!

6

Moest erg om je titel lachen........ :lol:

Groetjes San