1

Onderwerp: Meringuetoren

Het recept komt uit het boek:
Taarten voor kids van Annie Rigg

voor ongeveer 12 stuks:
300g kristalsuiker
150g eiwit (5 grote eiwitten)
kleurstoffen
1 el cacaopoeder (voor de bruin gekleurde)
bakplaten met bakpapier bekleed

Verwarm de overn op 200graden
Stort de duiker in een kleine braadslee en verwarm 7 minuten tot hij heet aanvoelt. Schakel de oven naar 110graden

Klop intussen de eiwitten in een kom met een handmixer tot ze schuimig zijn. Voeg ineens alle hete suiker toe en blijf circa 10 minuten op de hoogste stand kloppen tot de meringue heel stijf, wit en koud is.

Verdeel het schuim over 3 kommen. Voeg met een spies een klein beetje kleurstofpasta aan een kom toe en meng heel luchtig tot het een gemarmerd schuim is.

Vorm met 2 eetlepels 4 bollen van gelijk formaat op de voorbereide bakplaat. Doe hetzelfde met een andere kleur in de tweede kom.

Zeef de cacao in de laatste kom met schuimdeeg, spatel hem erdoor tot het schuim gemarmerd is en vorm er bollen van.

Bestrooi alle schuimpjes met eetbare zilverpilletjes of andere gekleurde musket en laat ze gedurende 1 1/2-1 3/4 uur drogen. Stapel ze op een taartschaal op elkaar. en krijg het volgende resultaat:
http://94.100.122.167/932500001-932550000/932513201-932513300/932513203_5_lKd8.jpeg

Re: Meringuetoren

Mjummie!!!

Kijk voor al mijn creaties ook eens op http://taartenvanbianca.hyves.nl/

3

Ohhhh dat ziet er lekker uit!!

Schijnt de zon niet, stiekem schijnt ie toch!!

4

Ooh dat klinkt heerlijk! Ga ze morgen uitproberen!

Maar is het wel oke om de eiwitten te gebruiken zonder ze te verwarmen?

Make cake, not war!

dat drogen, is dat in de oven? op welke temperatuur?

I never met a calorie I didn't like....

6

taartenprinsesje schreef:

meijelin schreef:

Schakel de oven naar 110graden

(Alleen bij mij worden merengues altijd bruin als ik de oven boven de 100 graden zet. Ik doe ze liever een uurtje of 3 op 80 graden)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Mirjam5 schreef:
taartenprinsesje schreef:

meijelin schreef:

Schakel de oven naar 110graden

(Alleen bij mij worden merengues altijd bruin als ik de oven boven de 100 graden zet. Ik doe ze liever een uurtje of 3 op 80 graden)

Ik denk dat het een kwestie van je oven uitproberen is want zoals je op de foto ziet zijn ze niet bruin geworden en hadden ze gezien de binnenkant nog wel langer gemogen.

8

Klopt! Maar die 80 graden is bij mij dan ook op een oventhermometer en niet de stand van de knop.  ;) (knop gaat bij mij op 100 en de ovendeur op een kier met een blikje er tussen, want mijn oven is op de 1 of andere manier zo goed geisoleerd dat het niet droogt in een dichte oven. :s

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9 Laatst bewerkt door Siënna (30-07-2010 13:18)

Mmmmm 1ste poging mislukt  :grr:
Kreeg het mengsel gewoon niet stijf geklopt. Heb 20 min staan kloppen  :/
Zou het dan toch komen door dat ieniemienie puntje eigeel, het was zo weinig dat het moeilijk te zien was.....

10

Deze wil ik ook maken, wat een feestelijk geheel, bedankt voor het recept

11

Siënna schreef:

Mmmmm 1ste poging mislukt  :grr:
Kreeg het mengsel gewoon niet stijf geklopt. Heb 20 min staan kloppen  :/
Zou het dan toch komen door dat ieniemienie puntje eigeel, het was zo weinig dat het moeilijk te zien was.....

Jep dat komt echt soor dat ene puntje eigeel dat maakt meteen dat het niet stijf wordt!