1

Onderwerp: harde randen biscuit mix

Hai,

Zojuist heb ik mijn nieuwe vorm (rechthoekige bakvorm van de webshop) eens uitgeprobeerd. Ging prima.
Omdat ik laatst een keer heb gehad dat er nog natte plekken in de cake zaten nadat hij uit de oven was gehaald, laat ik 'm over het algemeen iets langer in de oven staan, dan volgens de aanwijzingen moet.
Echter, vandaag had ik een keiharde rand om het deeg heen zitten die erg vies smaakte. Als je die rand openmaakt, dan is het feitelijk een luchtig geheel, maar wel heel hard.
Wat kan ik hier tegen doen? Ergens las ik dat je langer moest mixen, maar ik heb het volgende gedaan:

1e helft gemixed - 10 minuten topsnelheid - 2 minuten langzaam - gestort in vorm;
2e helft gemixed - 10 minuten topsnelheid - 2 minuten langzaam - gestort in vorm;
vervolgens de boel goed verdeeld over de vorm en dicht en glad gestreken.

Baktijden:
15 min 150 gr
15 min 160 gr
15 min 170 gr
12 minuten extra op 170

Zou het werkelijk aan het mixen liggen? Of misschien toch iets anders?

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

2

Re: harde randen biscuit mix

Hoe groot is je vorm? Want ik vind je baktijd zo lang?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: harde randen biscuit mix

Het klinkt als te lang gebakken. Is die rand net als beschuit?

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Re: harde randen biscuit mix

De rand is morgen waarschijnlijk zacht...bij mij is hij ook vaak hard als hij net gebakken is maar dat is de volgende dag helemaal weg.

5

Re: harde randen biscuit mix

Ik vind het ook klinken alsof hij te lang gebakken is....
Voor een normaal formaat kapsel (24-26cm) is meestal alles in

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Re: harde randen biscuit mix

Nee hoor, ligt niet aan het mixen. En in twee keer mixen voor een grote taart doe ik ook vaak. mijn kenwood kan maximaal 9 eieren aan.
Wat ik wel eens doe als hij er iets te lang ingestaan heeft, dan doe ik er de pendaalemmerzak omheen als de taart nog wat warm is. De volgende dag is hij dan zacht.
Op zich zou in totaal 45 minuten zat moeten zijn hoor. Ik druk na 40 minuten altijd even op het gebak, veert hij terug, dan is hij gaar, zo niet, dan geef ik het weer 5 minuten voor ik weer voel. Op dit punt stort het niet meer snel in hoor als je de ove opent.
Succes.

7

Re: harde randen biscuit mix

Ik denk ook dat het aan het bakken ligt, ik doe altijd
15 minuten 150 graden
15 minuten 160 graden
15 minuten 175 graden

Dit is voor een ronde vorm van 24 cm, bij een rechthoek, doe ik 3 x 17-18 minuten

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

Re: harde randen biscuit mix

Hai,

Ik heb een taartvorm van 23 bij 33 cm. Da's dus een flinke. Vandaar de lange baktijd (had het ook berekend n.a.v. de welbekende schema's). Het is een vorm waar 4 liter water in gaat.
Het harde gedeelte lijkt een beetje op de bruine randjes die je kunt krijgen als je een ei bakt. Dus vandaar dat ik ervan uit ga, dat het op de een of andere manier de ei is die zo hard wordt. Ik heb wel een turboknopje op mijn mixer, maar die kan ik moeilijk 10 minuten gaan indrukken. Denk ook niet dat de mixer dat overleeft ;-)
Het was overigens in dit geval (gelukkig) niet de hele rand, maar stukjes van de rand, die boven de vorm uitpiepten (ook niet helemaal, want er waren daar ook stukken van die wel goed waren).
Volgende keer iets minder beslag erin, zodat ie niet net boven de vorm uitkomt. Hij is (na verwijderen van die stukjes) overigens wel lekker. Maar ik baal daar dan wel van. Ik wil de perfekte taartbasis maken!  :)

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

9

Re: harde randen biscuit mix

Gewoon in een zak doen , dan is het de volgende dag een heerlijke smeuige taart zonder harde korstjes.

10

Re: harde randen biscuit mix

Kijk, dit is wat ik bedoel (en soms is het nog erger, omdat de baktijd dan nog niet helemaal voorbij was, en dus de rand nog veel donkerder werd):

http://members.home.nl/dracul/rand.jpg

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

11 Laatst bewerkt door Carin (24-06-2007 14:37)

Re: harde randen biscuit mix

Oooooooooh is dat het...

Dat hebben mijn taarten heel vaak en het is morgen verdwenen als je hem in een plastic zak doet. Het hoort er gewoon bij, heeft niets met het al dan niet perfect zijn, te maken!

Maarrrrr in deze taart zie ik een deuk in het midden, bij mij betekent dat meestal dat 'ie nog niet gaar is.

Ik gebruik overigens altijd de eieren direct uit de koelkast.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

12

Re: harde randen biscuit mix

Aha... mmm... ben 'm nu aan het besmeren met botercreme, maar hij is wel volledig gaar. Op de een of andere manier komt er een luchtbel tijdens het bakken. De bovenkant laat dus los... Heb jij een tip? In dit geval heb ik de bovenkat eraf gesneden.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

13

Re: harde randen biscuit mix

Daar ben ik nog een keer. ;)
Ik herken het wel.
In princiepe is er al een korstlaagje gevormd op de taart bij de eerste baktijd. Daarna word de temp opgevoerd en rijst hij weer waardoor de nog vloeibare vulling ineens onder de al wat gevormde laag vandaan komt piepen. De rand lijkt nog het meest op een lange vinger die iets meer smaakt naar eierkoek vind ik, is erg luchtig en hard maar op zich wel lekker.
Ik heb dat ook als ik (mijn grote taarten) bij mijn vriendin bak. (ik heb een kleine oven) Waarom weet ik niet eigenlijk. Thuis heb ik het niet, daar bak ik in eenn hetelucht oven en zet hem gewoon bij die mat blik 40 minuten op 150 graden en klaar ia klara. (of wendy in dit geval)