1

Onderwerp: luchtbellen

Hallo,

Even een vraagje van een nieuwe taartenbakster:
Ik heb nu twee taarten gemaakt met botercreme en marsepein. In beiden gevallen is de marsepein gaan "blazen". Dus lucht onder het marsepein, terwijl het eerst strakke plaatjes waren.
Wie weet hoe dit komt en hoe ik het kan voorkomen?

Nog een garnache vraag:
Moet ik de taart eerst afsmeren met botercreme, alvorens de warme garnache er over te gieten? Lijkt mij niet?

alvast bedankt voor jullie reactie

Groetjes Monique
webadres www.tartedeco.mijnalbum.nl

2

Re: luchtbellen

hi,

heb je de marsepein aangewreven? eventueel met een smoother?
ik vermoed dat het hierdoor komt.

ganache: jawel, eerst je taart afsmeren met botercr

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

Re: luchtbellen

Met mijn handen gladgestreken en vervolgens over de randen gewreven, om de zijkanten strak te krijgen.

Las in een ander item, dat vocht ook een probleem kan zijn. In mijn recept voor botercreme staat 2 eetlepels melk na het mixen toevoegen, kan dit het probleem geven? Vraag me nu ook af of de taarten dan wel buiten de koelkast goed blijven?
Ik las nu 200gr boter en 200gr poedersuiker. Ga dit maar proberen....

Groetjes Monique
webadres www.tartedeco.mijnalbum.nl

4

Re: luchtbellen

Hoi hoi, je kunt de eventuele luchtbellen ook gewoon wegprikken met een speldje, even prikken en dan weer even eroverheen wrijven.

Voor de ganache, de botercreme eronder doe ik nooit maar is denk ik een kwestie van gewoonte. Ik heb wel een stukje geschreven over ganache bij Recepten op mijn website www.tartacadabra.nl

Sukses met je taarten!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

Re: luchtbellen

Bedankt voor alle tips op deze site. De ganache taart was prachtig en de marsepein zat dit keer strak om de taart. Ik zal de taarten met gepaste trots in de taartenparade plaatsen.
Groetjes Monique

Groetjes Monique
webadres www.tartedeco.mijnalbum.nl

6

Re: luchtbellen

ik doe geen botercreme onder de ganache; ofwel niets, ofwel abrikozengelei