1

Onderwerp: Gluten- en eivrije kapsel / cake

Hoi,

Mijn zoon is binnenkort jarig en ik wil graag een taart voor hem bakken. Hij heeft gluten- en eiallergie.

Ik ben vandaag inmiddels mijn zesde kapsel/cake gebakken en dit was het eerste keer dat het eetbaar was, maar het was zeker niet lekker.

Kapsel/cake was droog en niet luchtig. Daarnaast is het kapsel/de cake direct na het bakken heel zacht, maar als het eenmaal afgekoeld is, is het vrij hard en de volgende dag is het nog harder.

Ik ben uitgegaan van het recept voor glutenvrije kapsel op dit forum en heb ipv ei eivervangers gebruikt. Rijstemeel heb ik vervangen door Mix C en Maizena. Ik vond rijstemeel heel droog. Roomboter heb ik door margarine vervangen.

Wat kan ik doen om de taart luchtiger, zachter en minder droog te maken?
- Spa rood gebruiken?
- meer margarine of juist minder?
- of juist olie gebruiken ipv margarine?
- meer vocht of juist minder vocht?
- meer suiker of juist minder suiker? Ik gebruik basterdsuiker.
- ik laat de margarine smelten in de magnetron. Is dit goed?
- meer Maizena of juist minder Maizena? Of juist aardappelmeel gebruiken?
- meer Mix C of juist minder? Of juist een andere Mix of meel gebruiken?
- meer of juist minder eivervangers gebruiken? Ik gebruik No egg.  Of moet ik juist is anders gebruiken.
- meer of minder bakpoeder. Ik gebruik Wijnsteembakpoeder.
- meer of minder Xanthan Gom. Ik gebruik Xanthan Gom als bindmiddel.
- etc
- etc

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.  Alvast bedankt voor jullie tips, reactie en voor het meedenken.

2

Re: Gluten- en eivrije kapsel / cake

Heb jij deze recept gebruikt? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=31844

Deze recept heb ik ooit gemaakt.. Gewoon zoals et staat dus met rijstemeel en echte ei. En et smaakte super. 
Ik denk dat je beter echte roomboter kan gebruiken.. en langzaam smelten (et moet niet geel worden) dus 10 sec in de magnetron ff roeren weer 10 sec in de magnetron.......
Oh ja en geen basterd suiker maar gewoone of fijne suiker gebruiken.. basterd suiker is te zwaar dan zakken je taarten makkelijker in ;) 

Als je persee Mix C wil gebruiken is er ook iets verder na beneden op de link een andere recept
Voor taartvorm Ø 23 cm
Ingrediënten
4 grote eieren
100 gram witte basterd suiker (witte)
100 gram gezeefde c-mix vanShär
2 theelepels bakpoeder van dr oetker.

Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Klop de eierenen de  suiker 'au bain marie' op totdat de suiker opgelost is en er een schuimende massa ontstaat. (niet te heet laten worden dan gaat het klonteren)

Ikzelf verwarm de eieren van te voren en mix 10 minuten.

Klop de massa nu koud op tot een stevige schuim. Spatel de gezeefde bloem er voorzichtig door.

Stort het beslag in een ingevette taartvorm.

Bak de taartvorm in ongeveer 40 minuten af.

3

ff gegoogled.. en ik lees alleen maar slechte dingen over NO egg :S
Maar heb wel andere ei vervangers gevonden.. mssn werkt een van deze beter in deze recept
•1 ei = 2 tl water + 1 tl olie + 2 tl bakpoeder
•1 ei = 60 ml soja yoghurt naturel
•1 ei = 1 el gemalen lijnzaad in 3 tl water
•1 eiwit = 1 tl agar poeder opgelost in 1 tl water, kloppen, koelen en nog een keer kloppen

4

Ik heb inderdaad dat recept gebruikt, maar met rijstmeel zonder eieren was heel droog. Dus daarom had ik half Mix C en half Maizena gebruikt (dat heb ik ook hier van het forum).

Ik had het recept met Mix C ook al geprobeerd, maar dan zonder eieren en met No egg en dat is ook mislukt.

Ik zal zo fijne suiker halen en kijken of het dan beter gaat. Mijn broer heeft lactoseintolerantie, dus heb ik margarine gebruikt ipv roomboter. Ik had ergens gelezen dat margarine luchtiger zou zijn dan roomboter. Roomboter gebruik men voornamelijk voor de smaak. Klopt dat?

Ik heb de methode met bakpoeder al geprobeerd, maar was niet zo'n succes. De rest ga ik uitproberen. Ik ga eerst uitzoeken welke vervangers ook luchtig zijn. Agar Agar is meer als bindmiddel en dat geldt ook voor lijnzaad.

5

Zo, wat is dat moeilijk zeg! Mijn eerste baksel ligt in de prullenbak! Niet eens gefotografeerd voor het Oeps topic!!!!  :lol:

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

6

Ik heb uiteindelijk het recept van bananencakjes uitgeprobeerd en dat was lekker en een beetje luchtig vergeleken met andere baksels.