1

Onderwerp: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Hai,

Volgende week vieren we in de klas de verjaardag van mijn collega en ondergetekende, en ik wilde een foto van de klas laten afdrukken op ouwel, en voor de rest de taart vullen/versieren.
Amandelschaafsel, of chocolade vlokken, zou ik op de zijkanten van de taart willen doen. Dat kan, neem ik aan, gewoon 'vastgedrukt' worden in een laag botercreme. Heeft iemand tips voor hoe je dat zo gemakkelijk mogelijk kan doen? Je werkt tenslotte met los materiaal op een 'muurtje' van cake.
Heeft iemand nog tips mbt ouwel?
Er komt sowieso een laag botercreme in, maar heeft iemand nog een idee voor een lekkere vulling?
Ik moet een taart bakken voor 24 stukjes, ik wilde een vierkante/rechthoekige vorm gebruiken. Welke afmetingen kan ik dan het beste nemen? Ik twijfel tussen de 30x30 bakpan en de 22,5x32,5. Misschien dat ik met de vierkante bakpan in de toekomst meer kanten uit kan?

Pfff... hoop vragen/gedachten/noem het maar op... sommige dingen horen eigenlijk in een ander onderdeel van het forum, maar ik hoop dat dit zo even mag, dan is alles even bijelkaar...

Groetjes en bedankt voor elke tip!

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

2

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Ik heb zelf een rechthoekige en een vierkant bakblik, maar om mee te starten is een rechthoek misschien beter, kan je altijd een vierkant van maken.

Om chocoladevlokken aan de zijkant te doen (misschien beter hagelslag, iets lichter) moet je de taart ietsje optillen boven de bak waar de versiering inzit (valt het 'teveel' weer terug) en dan gewoon een handjevol nemen en ertegenaan doen. Nou is een grote taart niet makkelijk op te tillen met 1 hand. Zelf heb ik bij zo'n grote gewoon smarties erlangs gegooid en daarna met een spatel tegen de zijkanten gedrukt.

Ik heb al eens in een topic gelezen waar je ouwel kan laten bedrukken, maar als je op ouwel zoekt met de zoek-button kom je het vanzelf tegen.

Kijk ook eens op www.felicitaartjes.nl voor schema's, ook handig om te weten voor hoeveel personen taarten zijn.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

3

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Je kan binnenkort bij mij ook ouwels bestellen met je eigen foto oid erop. Maar ik ben bang dat ik voor volgende week niet redt. Hangt ervan af wanneer je het precies nodig hebt.
Ik heb namelijk alle benodigde spullen gekocht, en gister ontvangen. Moet het allemaal nog installeren, printer schijnt toch beter te werken als hijis aangesloten op pc, en ik ben niet zo technisch.
Komend weekend willen we startklaar zijn dus als het meezit kan ik vanaf maandag ouwels versturen.

Enne, wat vulling betreft, wij zijn hier in huis allemaal, inclusief mijn dochter, helemaal verzot op het volgende: kersenjam, kersen, amarenen en bokkepootjescreme. Ooooh dan kunnen we niet meer ophouden met eten...

Als ik een taart maak voor op school dan vul ik hem meestal simpel met jam en nutellacreme. Als het voor de kids is, want die zitten meestal niet te wachten op ingewikkelde dingen. Mijn dochter is er dus wel dol op, op die meer ingewikkelde dingen, maar ja die is natuurlijk wel verwend als het om taarten gaat.

Of bedoel je een taart voor je collega's?

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4 Laatst bewerkt door Ikkie (20-06-2007 21:50)

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Nou Carin als je dan ook de mogelijkheid heb om ook op fondant te printen
zodat je van die schildjes krijgt heb je nu al vast je eerste klant binnen.
ik heb er 80 nodig.

Ik mail je nog wel

cateren is ook gebakjes maken :)

5

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Als het voor de kinderen is, zou ik het idd simpel houden en vullen met botercreme en jam. Klassieke combi, altijd goed. De taart voor de jarige juf van mijn oudste vorige week met deze vulling is tot de laatste kruimel opgegaan! Bijkomend voordeel: je taart hoeft niet in de koelkast, dus ook minder kans op zwetende marsepein/fondant/ouwel...

De zijkant: hangt een beetje van je bovenkant af. Wanneer er marspein om je taart zit, kun je de zijkant insmeren met wat botercreme en de taart in zijn geheel op zijn kant in een schaal/bakblik met daarop de decoratie drukken. Als je bovenkant botercreme, slagroom o.i.d. is dan kun je beter de methode gebruiken die Bien beschrijft (Handje vol ertegenaan drukken).

Groetjes en succes!

Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Mmm... ik heb in ieder geval zojuist een ouwel besteld bij Ria de Klein en zij gaat 'm zo snel mogelijk opsturen.
't Is inderdaad een taart voor de kids... Nutellacreme? Je bedoelt gewoon chocopasta? Of iets dat toch meer verwerkt is?
Op zich is het inderdaad een goed idee om voor de rechthoekige te gaan, kan er altijd nog een stukje af inderdaad...
't Begint in ieder geval hoe langer hoe meer vorm te krijgen... Van het weekend eerst maar even een proeftaartje maken en kijken of dat een beetje smaakt.

thx!

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

7

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Eugenie, ik kan niet op fondant printen. Maar ik kan (als het goed is) wel "postzegeltjes" met een kartelrandje van ouwel printen, is ook heel leuk op cupcakes.
Of het ook mogelijk is op fondant te printen moet ik onderzoeken. Volgens mij bestaan er wel icingsheets maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt. Ik ken die sheets zelf niet.

Niels, een paar lepels Nutella door botercreme roeren en klaar.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Als ik bijv. een slagroomtaart maak en hij is niet te groot (dus 30 x 40 cm) dan smeer ik de zijkant in, met in dit geval slagroom en de bovenkant doe ik nog even niet.  De nootjes of chocolade doe ik op een bord, vervolgens 1 hand op de onderkant de andere op de bovenkant van de taart en draaien maar. Dit werkt echt perfect.

De grote, 30 x 40 cm, doe ik ook gewoon met mijn hand er tegenaan.

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

Re: hoe te doen met amandelschaafsel of chocolade vlokken en nog veel meer

Hartstikke bedankt voor de tips. Inderdaad met een handje amandelen/hagelslag en dan aandrukken gaat beter dan ik had verwacht...

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl