1

Onderwerp: Strik

Ik heb wel kleine strikjes op/om taarten gemaakt en dat is reuze simpel. Nu wil ik een grote strik op een vierkante taart gaan leggen.

Vorige week heb ik het ontwerp van de strik gewijzigd naar rozen met kriebelbeestjes, omdat ik bang was dat door het warme weer, de lussen van de strik het niet zouden houden. Die taart was voor een vrouw, dus rozen geen probleem.

Deze taart is voor een man, dus daar wil ik geen rozen op leggen. Het is echt de bedoeling dat de taart in z'n geheel er als een kado uitziet.

Nu heb ik een paar vragen om de slagingskans te vergroten:

- ik gebruik vaak tragant gom door fondant, kan ik dat ook door marsepein doen? Ik heb geen tylose in huis.

- ik zie weleens dat jullie iets ín de lussen van de strik stoppen. Het lijkt op een prop papier. Klopt dat? Krijg ik dat er later weer makkelijk uit?

- fondant met gom erdoor moet je 2 uur laten rusten alvorens verder te verwerken. Kan ik het ook vanavond maken en tot morgen laten liggen voor ik de strik ervan maak?

Alvast bedankt en groetjes,
Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Re: Strik

Het beste is om de fondant met gom (of tylose) een dag van te voren te maken, dus dat is geen probleem.
De lussen van de strik worden in model gehouden tijdens het drogen met een propje papier of watten of what ever. Dat kan er na het drogen weer uit hoor. Het zit niet vast, ligt er alleen onder/tussen.
Ik heb geen ervaring met gom maar volgens mij heeft het dezelfde werking als tylose en dan moet je het ook in de marsepein kunnen doen.
Ik zou wel met dit weer de lussen minstens een nacht laten drogen en niet meteen op de taart leggen en een uur later met de klant meegeven, want dan heb je kans dat ze instorten.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

3

Re: Strik

Thanks.

Het is juist de bedoeling om alles vantevoren te hebben klaarliggen. Ik heb deze opdracht aangenomen omdat het op zich geen moeilijke of tijdrovende taart is. Zeker niet als het weer zou meewerken (hoewel ik allang blij ben dat het weer níet met de taarten meewerkt :) ). Maar eigenlijk heb ik er geen tijd voor omdat het tegelijk is met onze jaarlijkse familie-bbq (die ik organiseer en het is ook bij ons thuis).

Ik heb vanmorgen het kapsel gebakken en die wil ik morgen vullen en bekleden, en dan invriezen. Dan wil ik overmorgen de strik maken en laten drogen. De taart wordt zaterdagavond opgehaald dus die haal ik dan zaterdagochtend uit de vriezer, dan kan ik 's middags de strik erop leggen. Dat is dan het enige wat ik er zaterdag aan hoef te doen, handig, want zaterdag hebben we dus de familie-bbq.

Zo komt het dan helemaal goed met m'n alles-tegelijk-weekend.

Heb jij daar ook "last" van? Dat het alles of niets is? Voorbeeld: half juli organiseer ik onze jaarlijkse straat-bbq en nu kreeg ik voor datzelfde weekend ook een opdracht die ik zeker niet wil laten lopen: een bruidstaart. Maar w

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Re: Strik

Alles komt inderdaad meestal tegelijk. Ik heb ook al een paar keer een grote strik gemaakt van marsepein, maar ik doe er niets extra doorheen. Ik heb toen de taart de avond van tevoren gemaakt en toen ook gelijk de strik erop, vind ik makkelijk want dan kan ie gelijk op de juiste plaats drogen. Ik doe er een prop keukenpapier tussen. Je moet ook eens kijken op cakecentral en dan zoeken op bow, daar staat een how-to op

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

Re: Strik

Ja dat ken ik wel, veel tegelijk. Maar ik zou als ik jou was een boel taken van de straat-bbq delegeren want een bruidstaart en een bbq organiseren gaan meestal niet samen....

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

6

Re: Strik

Liggen de worstjes straks op de bruidstaart en de roosjes op de BBQ, hahaha

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

7

Re: Strik

Hahaha dat lijkt me wel... bijzonder...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep