1 Laatst bewerkt door petrawb (17-04-2010 14:06)

Onderwerp: meteen weer invriezen of haalt hij het??

ik zit weer met een probleempje...
mijn moeder zou volgens het originele plan maandag weer in NL zijn dus ik ben een taart aan het maken. taarten liggen in de vriezer, de vullingen (slagroom met bonbonbloc en slagroom met chocola) en de botercreme ben ik al aan het ontdooien...
nu krijg ik net een mailtje dat als ze het luchtruim weer veilig achten, ze miss morgen toch niet mee kan omdat de gestrande passagiers voorrang krijgen...

de vullingen hebben voordat ik ze in de vriezer deed, 3 dg in de koelkast gestaan en de botercreme heb ik meteen na mijn paastaartje ingevroren.... als ik hem vandaag vul, tot wanneer blijft de vulling dan goed? ik zit er zelf aan te denken hem te vullen en bekleden en dan weer in te vriezen.

de overige decoraties liggen al dagen te drogen dus die kunnen er nog niet op, maar ik heb altijd nog de hele ochtend als ik een OK heb op haar vlucht....

wat zouden jullie doen? het zou jammer zijn als ze er woensdag of donderdag pas is en de taart dan bedroven is.... of zal ik een andere vulling erin doen??? ik heb hazelnootpasta in de kast staan... wit en bruin....

2 Laatst bewerkt door RedRose18 (17-04-2010 16:02)

Re: meteen weer invriezen of haalt hij het??

vervelend voor je moeder ook dat ze nu ergens vast zit. lastige rookwolk ook....

maar goed,... mijn tips ;)

petrawb schreef:

de vullingen hebben voordat ik ze in de vriezer deed, 3 dg in de koelkast gestaan en de botercreme heb ik meteen na mijn paastaartje ingevroren.... als ik hem vandaag vul, tot wanneer blijft de vulling dan goed? ik zit er zelf aan te denken hem te vullen en bekleden en dan weer in te vriezen.

voordat je je vulling hebt ingevroren heeft het 3 dagen in de koeling gestaan?? dat zou ik er sowieso niet meer in doen. slagroom mag je max 3 dagen na het maken nog eten, want het vergaat snel. wanneer je het 3 dagen in de koeling hebt gehad, en je doet het nu nog in een taart, moet je binnen 1 dag de hele taart op eten... ervaring leert bij mij hier dat er meestal meerdere dagen van de taart wordt gegeten.

BC heb je de dag van het maken ingevroren? neem aan dat dit dan wel een paar dagen goed blijft, maar altijd eten ruiken/proeven voor gebruik.

vullingen ontdooien, taart vullen en weer invriezen is ook niet aan te raden. je mag namelijk nooit 2x iets invriezen, althans dat is mij geleerd ;)

petrawb schreef:

wat zouden jullie doen? het zou jammer zijn als ze er woensdag of donderdag pas is en de taart dan bedroven is.... of zal ik een andere vulling erin doen??? ik heb hazelnootpasta in de kast staan... wit en bruin....

ook al doe je er andere vulling in, kun je em nog niet zo lang laten staan. dan droogt je biqsuit uit en is het niet lekker meer. dan krijg je "oude" taart.
ik zou je bisquit in de vriezer gooien, nieuwe vulling maken en direct in de vriezer doen. BC in de koeling.
als je dan weet wanneer ze thuis komt, bisquit en vullingen ontdooien, vullen, bekleden en decoreren.

ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

3 Laatst bewerkt door petrawb (17-04-2010 16:21)

oh, oke. ik dacht dat slagroom ook 5 dg goed bleef.... tja, ik eet het zelf nooit (koemelk allergie ;) )
dan is het maar goed dat ik de taarten er nog niet uit gehaald hebt... dan zal het toch maar de avond ervoor moeten... gelukkig dat het dan alleen om het bekleden gaat ;)

Thanks!!!!

4

hoor hier ook regelmatig, vulling met slagroom niet langer dan 3 dagen.
en wanneer je het zelf niet even kan proeven, zou ik het helemaal niet doen ;)

succes met maken!

5

bedankt!! ze zit trouwens niet vast hoor... ze is gewoon thuis en komt op vakantie :D

6 Laatst bewerkt door RedRose18 (17-04-2010 16:31)

ahhh k, ze woont in het buitenland?
maar goed, met die aswolk is de kans wel aanwezig dat ze niet met geplande vlucht kan. lijkt me wel vervelend, die onzekerheid