1

Onderwerp: problemen met webshop biscuit mix

Ik heb gisteren voor de eerste keer de webshop biscuit mix gebruikt. nu is hij echter op verschillende manieren mislukt. Ik had een rond bakblik van 24 cm zoals op de gebruiksaanwijzing gebruikt met 330 gram mix. Hij liep echter over het bakblik heen. Daarnaast had ik een enorme luchtbult in het midden (bult in het midden). En het derde probleem wat ik had dat op de bodem (wat later dus de bovenkant wordt) een soort boter laagje (of ei laagje) had wat hard was. Vond ook dat het niet erg luchtig was maar wat stijf, terwijl ik toch zeker 10 minuten heb gemixed.

Heb nu twee keer zelf met bloem biscuit gemaakt en deze waren beide goed gelukt.

Heeft iemand ervaringen met deze problemen en hoe ik ze kan oplossen. (want ik had direct maar twee kilo gekocht, aangezien iedereen er zo over te spreken was)

groeten en alvast bedankt

Groeten Nathalie

2

Re: problemen met webshop biscuit mix

Hoi Nathalie, je kunt het bakblik het beste voor 2/3 vullen, dan heb je geen kans dat het overstroomt.
De bult in het midden kun je voorkomen door de temperatuur van de oven langzaam op te voeren, ik weet niet precies hoe dit gaat (mijn oventje kan dat niet ;) ), maar je zou even kunnen zoeken op "temperatuur". Ook is het zo dat als je de taart gelijk omkeert op een rooster de bult meestal wel wegzakt, althans bij mij.

Wat betreft de onderkant, dat is niet goed nee, misschien toch wat langer mixen, of misschien is de taart niet lang genoeg in de oven geweest. Normaal hoort dit niet hoor, tenminste dat heb ik gelukkig nog nooit gehad (wel bulten, niet gaar of rare scheve taarten :-D).

Sukses!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Re: problemen met webshop biscuit mix

Hoi Lara,

Bedankt voor je antwoord. Ik had de oven inderdaad al opgevoerd met eerst 140/160 en dan 175 dus hier ligt het dan waarschijnlijk niet aan. Ik had inderdaad wel hoger gevuld dan 2/3 dus zal daar de volgende keer op letten of een groter bakblik gebruiken. wiet weet dat iemand anders nog een tip heeft voor het laatste probleem.

groeten Nathalie

Groeten Nathalie

4

Re: problemen met webshop biscuit mix

Het enige wat ik me kan bedenken voor een niet luchtig kapsel, is dat je mischien niet genoeg eieren hebt gebruikt? Voor die hoeveelheid mix, had je er 5 moeten hebben. Heb ook wel eens gelezen dat de eieren kamer temperatuur moeten hebben. Mischien werkt dat? Verder zou ik het echt niet weten, wat jammer joh!

5

Re: problemen met webshop biscuit mix

Ik gebruik altijd de mix van de webshop (tot nu toe, ik heb nu een baal van 25 kilo besteld bij Hanos) en dan gaan er 5 eieren op 330 gram. 10 minuten mixen op de hoogste stand.
Als ie uit de oven komt (na 40 minuten op 175) direct storten op een met suiker bestrooide theedoek. Dus niet eerst laten staan in het blik. Ook tussentijds de ovendeur niet openen.
Dat gaat bij mij altijd goed.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Re: problemen met webshop biscuit mix

IK druk hem met een vochtige thee doek even aan alsie net uit de oven komt. dat haalt de bult prachtig weg......

7

Re: problemen met webshop biscuit mix

misschien waren de eieren niet op kamertemperatuur ?

8

Re: problemen met webshop biscuit mix

Grappig hoe iedereen hem anders maak, ik heb hem nl 45 minuten in de oven, eerst 150 graden, dan 160 en op het eind 175. Laat het even in het bakblik staan en stort hem dan. Eieren inderdaad op kamertemperatuur (die liggen standaard buiten de koelkast) en 10 minuten mixen en de kom zo af en toe draaien anders zie je soms een beetje een gelig randje. Tot een paar dagen geleden mislukte ie nooit, maar momenteel hebben meerdere problemen met het kapsel, zal het weer wel zijn!

Verder bekleed ik mijn bakblik ook altijd met bakpapier zodat ie hoger kan zijn en de hele mix erin kan.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

9

Re: problemen met webshop biscuit mix

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Het lijkt er toch op dat ik alles wel goed heb gedaan 5 eieren op kamertemperatuur etc etc. Nou wellicht gewoon pech en wordt hij de volgende keer beter.

Groeten Nathalie

10 Laatst bewerkt door wietske (17-06-2007 10:24)

Re: problemen met webshop biscuit mix

Hoi Nathalie, volgens mij was je kapsel nog niet gaar. Ik heb dat een keer gehad met de blokkerbol, er zat toen op de bodem helemaal zo'n harde gele korst op, en het stevige duidt er vaak op dat hij gewoon nog niet gaar is, kan je ook zien als je hem hebt gestort en het midden van je kapsel zakt wat in. Dus als er een deuk in je taart komt, dan is ie ook vaak nog niet gaar. En als je hem net uit de oven haalt en je stort je taart dan is ie vaak heel erg flubberig (hier spreekt een ervaringsdeskundige op het gebied van ongare taarten ;) )

Volgende keer inderdaad je eieren op kamertemp. zeker 10 min. mixen en daarna nog even 2 minuutjes op de laagste stand mixen om de grootste luchtbellen er uit te krijgen. Niet meer dan 2/3 vullen, als je nog wat deeg over hebt gewoon even in een klein bakblikje heb je nog eens een taartje voor tussendoor :9

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

11

Re: problemen met webshop biscuit mix

Grappig detail: mijn eieren liggen wel in de koelkast en ik gebruik ze altijd direct uit de koelkast vandaan...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

12

Re: problemen met webshop biscuit mix

Je zou eens kunnen kijken hoeveel liter er in je bakblik gaat en dat vergelijken met het schema van felicitaartjes.nl. Je hebt namelijk bakblikken die 7 cm hoog zijn en die 5 cm hoog zijn. Maar voor 2/3 vullen kan natuurlijk ook. Daarnaast weeg ik mijn eieren af. Laatst had ik voor een taart 7 eieren nodig, maar toen ik ging afwegen  waren het er toch echt bijna 9 :/  het waren denk ik kleine eitjes :lol:
Je kunt als er behoorlijk wat baktijd is verstreken ook even in je kapsel prikken met een sat

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties