1

Onderwerp: goed/werkend recept voor cupcakes

Hoi hoi,

Had vorige keer al gevraagd hoe het kwam dat mijn cakejes instorten. Dat dat was deze keer niet zo. Maar het blijven wel platte dingen!!
Heeft iemand een recept dat gewoon werkt?!
Ik hoop het, alvast bedankt!!
Bloem14

2

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Bij "ingezonden recepten" staat een recept voor cupcakes van nigella lawson

125 g boter
125 g witte basterdsuiker
2 eieren
125 g zelfrijzend bakmeel
half zakje vanillesuiker
2-3 eetlepels melk

gooi alles behalve de melk in de keukenmachine. terwijl die draait langzaam de melk erbij doen.
als je geen keukenmachine hebt: boter en suiker mixen tot creme, vanillesuiker en

3

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Ik heb ze gisteren voor het eerst gemaakt. Ging perfect. Heb gewoon het recept aangehouden wat hier op de site staat (en die hierboven dus ook al staat).

Maar hoe bedoel je "platte dingen"? Als je instorten lijkt het me dat ze helemaal inzakken, er dus een kuil komt in het midden.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

4

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Plat is de bedoeling (in ieder geval mijn bedoeling) omdat je ze dan nog kan opmaken. Als je ze met een "bult" wilt kun je beter muffins bakken.

Ik gebruik altijd heel simpel een pak cakemix van Koopmans, gaat perfect.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Heb je ze in een muffinblik gebakken of zo los op de plaat gezet, daar zit ook een hoop verschil in hoor kijk maar.... Links in blik en rechts niet!!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XIIVAX37.jpg

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

6 Laatst bewerkt door ellie (18-06-2007 20:18)

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Ik heb net het recept 2x uitgeprobeerd maar telkens bollen ze als een muffin!
Weet iemand hoe het kan? Ligt het aan de boter? Ik gebruik margarine...Op de foto hierboven is hij niet zo bol als die van mij. Het opje eraf snijden heeft geen zin want dan heb ik nauwelijks cake over.Hij smaakt wel heerlijk!
http://de-ed.hetkarretje.nl/pics/18-06-2007-011.png

7

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

ik heb ze nu ook 2 x gebakken, maar gaat goed zonder muffinblik, gewoon in een papiertje, mooie rechte en platte cakjes

8

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst in een muffinblik gebakken, werk perfect want dan lopen ze ook niet uit !!!!!!! En zaten ze mooi in vorm !!!!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

9

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Ellie, probeer het anders een keer met roomboter. Ik merk dat als ik met margarine mix maak, dat ik meer 'massa' heb dan met roomboter, dus misschien komt daar jouw puntje ook wel vandaan. Of misschien iets lagere temperatuur en dan langer in de oven?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10 Laatst bewerkt door ellie (19-06-2007 08:52)

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Ik heb hem vanochtend weer gemaakt en hij is weer niet gelukt! Heb de eieren en boter op kamertemperatuur, temperatuur op 180 ipv 200. lager in de oven geplaatst...pfff.. maar bedankt voor de tip! Ik ga hem vanmiddag proberen met roomboter. Maken jullie je beslag ook heel glad? Of zitten er nog stukjes boter in..bij mij zie ik soms nog wel van die kleine stukjes boter.

2e pic: vanochtend
http://de-ed.hetkarretje.nl/pics/cupcake3.png

Grrrrr :-)

11

Re: goed/werkend recept voor cupcakes

Hallo Ellie,

Zorg dat de boter op kamertemperatuur is, als je nog stukjes boter ziet is het niet goed gemengd. Sowieso moeten alle ingredienten bij voorkeur op kamertemperatuur zijn, dus ook de eieren en de melk. De oventemperatuur kun je beter langzaam laten opkomen, als je normaal 20 minuten op 200 graden doet, doe dan nu 5 min. op 150 graden, 10 min. op 170 en dan nog ca 5 minuten op 200. Dan komen ze geleidelijk aan omhoog en dan krijg je niet van die punten. Aan je cupcakes te zien zou ik ze ook iets voller doen. En wel even voelen aan het einde van de baktijd of ze nog langer moeten bakken.

Binnenkort trouwens te koop in de webshop: extra cake mix voor overheerlijke cake en cupcakes van banketbakkerskwaliteit... maar ja, daar heb je nu niets aan :S

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat