1

Onderwerp: Hoe origineel.. weer een 'hoeveel biscuit heb ik nodig' vraag!

Hallo,

Ik heb 2 bakvormen van PME de 10 en 15cm van 10 cm hoog.
Tot op heden heb ik 3 van 10cm vanillebiscuits gebakken en 1 chocobiscuit van 15cm. De inhoud was gebaseerd op een eerder topic waarin ik om hoeveelheden vroeg 1 ei, 66gram mix en 6,6 gram water voor de 10cm en het dubbele voor de 15cm. Voor het chocoladekapsel van 15 cm heb ik andere verhoudingen aangehouden omdat ik dat hier ergens op het forum las: 83 gram mix, 19 gram water en 1 ei en dat keer 2.

Nu wil ik meer hoge bakvormen aanschaffen van PME maar ik kan dus nergens de goede hoeveelheden vinden. Aangezien de meeste geloof ik in een lage bakvorm bakken, heb ik niets aan de tabellen. NU ben ik dus op zoek naar een formule oid.
Ik las dat lengte x breedt x hoogte = de inhoud van je bakblik en voor elke 500ml moet je dan 1 ei nemen oid. Als ik dat toepas op de 15cm vorm zou ik ipv twee 4,5 dus 5 eieren moeten nemen, want lengte [15] x breedte [15] x hoogte [10] = 2250. 2250/500 = 4,5.

Hoe zit het nou? Ik wil namelijk gewoon verschillende vormen van 10cm hoog kunnen aanschaffen en ze gebruiken zonder voor elke vorm telkens een topic te moeten openen.
Het is vast heel makkelijk..

2

Re: Hoe origineel.. weer een 'hoeveel biscuit heb ik nodig' vraag!

Hallo krullebol

ik lees altijd met verbazing de vragen over hoeveel biscuit heb ik nodig.
Moet ik zeggen dat ik kapselmix heb van een bakkers groothandel.
ik maak altijd de hoeveelheid van 500 mix 400 eieren 50 water.De bakvorm doe ik altijd verhogen en vullen voor 2/3.
Wat ik over heb daar vul ik een andere vorm mee of een aantal kleine vormen en die bak ik dan ook.
wat ik dan niet gebruik vries ik in zodat ik altijd een kapsel heb om onverwachte taartjes mee te maken.

geen getel of gezoek van hoeveel moet er in welke bakvorm. Gewoon vullen tot 1/3  onder de rand ;)

groetjes Colinda

groetjes Colinda   mijn motto : bijzonder feest , eigen taart
                              www.bijzondertaartje.nl

3

Hier kun je vinden hoeveel je per bakvorm nodig hebt:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf
Als je naar beneden scrollt krijg je de hoeveelheden van nog meer soorten bakvormen te zien.

Groetjes Laura!

4

Linneke schreef:

Hallo krullebol

ik maak altijd de hoeveelheid van 500 mix 400 eieren 50 water.De bakvorm doe ik altijd verhogen en vullen voor 2/3.
Wat ik over heb daar vul ik een andere vorm mee of een aantal kleine vormen en die bak ik dan ook.
wat ik dan niet gebruik vries ik in zodat ik altijd een kapsel heb om onverwachte taartjes mee te maken.

geen getel of gezoek van hoeveel moet er in welke bakvorm. Gewoon vullen tot 1/3  onder de rand ;)

groetjes Colinda

Maar niet iedereen heeft de ruimte om nog kapsels in te vriezen, en voor sommige maten bakvormen is meer dan 500 gram mix nodig. Daarom zijn de tabellen juist wel heel erg handig.

Groetjes Laura!

5

Ik heb inderdaad weinig vriezerruimte maar wist ook helemaal niet dat ik beslag kon invriezen. Al heb ik liever wel wat duidelijke 'recepten' :)
De link van felicitaartjes had ik al bekeken maar daar heb ik niets aan omdat die op 7,5 cm gebaseerd zijn.
Thanks anyway :)

6

Misschien dat je hier iets aan hebt?http://www.mariekesnijder.nl/taarten/Bestanden.htm

7

het beslag kan je ook niet invriezen, het reeds gemaalte kapsel wel als je daar de ruimte voor hebt

8

Lautje. schreef:
Linneke schreef:

Hallo krullebol

groetjes Colinda

Maar niet iedereen heeft de ruimte om nog kapsels in te vriezen, en voor sommige maten bakvormen is meer dan 500 gram mix nodig. Daarom zijn de tabellen juist wel heel erg handig.

beslag vries ik ook niet in,maar het kant en klare kapsel.
en sorry wilde niemand tegen de schenen schoppen dacht ik vertel even dat het ook kan zonder gereken en getel  :o
Voor mij werkt dit gemakkelijk

groetjes Colinda   mijn motto : bijzonder feest , eigen taart
                              www.bijzondertaartje.nl

9 Laatst bewerkt door Sannn (31-03-2010 19:13)

Linneke schreef:
Lautje. schreef:
Linneke schreef:

Hallo krullebol

groetjes Colinda

beslag vries ik ook niet in,maar het kant en klare kapsel.
en sorry wilde niemand tegen de schenen schoppen dacht ik vertel even dat het ook kan zonder gereken en getel  :o
Voor mij werkt dit gemakkelijk

Als ik twijffel tussen de hoeveelheid mix, neem ik altijd 2 bakblik maten meer. In plaats van bijvoorbeeld 20ø neem ik 24ø. En net als Colinda, wat ik over heb, doe ik in een andere vorm en vries het in. Of geef een mini taartje weg aan de buren. Vorige week kreeg de juf van mijn zoon een mini zwangere buik taartje. Ik maak dan wel voor mezelf een lijst met de hoeveelheden, en kijk hoeveel ik over heb.

Groetjes San

10 Laatst bewerkt door Rozemarijke (31-03-2010 20:37)

Ik heb juist voor mezelf even zitten zoeken hoe je dat nou even uit kunt rekenen :)
De inhoud van je taartvorm bereken je idd met lengte x hoogte x breedte. Je kunt natuurlijk ook simpel even vullen met water en wegen (elke gram is 1 ml) of teruggooien in een litermaat.
Maar als je wilt verhogen is dat wat ingewikkelder :)

Voor een ronde vorm kun je bovenstaande rekensom trouwens niet maken: dan moet je (zoals ik dus juist heb opgezocht) even een wiskundeformule gebruiken :D. Namelijk:
oppervlakte van de circel bereken je met pi x (r in het kwadraat).
Oftewel: r is de straal van de circel. Dat is de helft van je diameter. En pi is grofweg 3,14. Voor een ronde vorm van 15 cm wordt dat dus:
3,14 x (7,5 x 7,5). Dat is dan: 176,625
Wil je 'm 15 cm hoog hebben, dan doe je deze uitkomst dus maal 15. In dit voorbeeld: 15 x 176,625= 2649,375.
Dan heb je je inhoud in kubieke cm's. Je schuift de komma 3 plaatsen naar links. Dan krijg je: 2,649375 kubieke decimeter. Omdat 1 kubieke decimeter gelijk is aan een liter, is de inhoud van je vorm dan dus 2,65 liter.
Een ei per halve liter, dus in dit voorbeeld 5 eieren en evt een halfje erbij :)

Succes!

11

als ik bijvoorbeeld 5 eieren en 333 gram mix nodig heb voor mijn 7,5 hoge 24 cm ronde pan, dan pak ik voor mijn 10 cm pan gewoon 400 gram mix en 6 eieren.

niet te moeilijk denken joh!

en als dat goed gelukt is, schrijf je het op en weet je het voor de volgende keer.

12

Lief dat jullie zo met me meedenken :)
Ben helaas lastig haha
Ik heb toevallig al een minivorm [die van 10cm] en de blanda schalen 5 en 12 cm dus restjes zouden in theorie gebakken kunnen worden. Ik vind het alleen lastig dat ik dan nooit dezelfde biscuits krijg omdat ik niet de juiste hoeveelheid weet [vullen met 2/3 is ook maar bewerkelijk] en mini's vullen, levert weer baktijdproblemen op  :P

@ Rozemarijke: wat een ingewikkelde formule, maar ik snap het wel. Echter dan heb ik dus 5,5 ei, terwijl die andere formule 4,5 ei aangaf en ik genoeg had aan 2 eieren. Ben bang als ik er teveel in doe dat het gaat overstromen.. Ik bak de 10cm nu eerst 10 minuten op 175 graden en dan 8 minuten op 150 graden en dan is het taartje 10cm hoog tot aan de rand. Rijst het dan extra oid waardoor ik dan minder eieren nodig heb? Ik heb eieren maat L gebruikt.

@Chantal1980: als het gelukt is schrijf ik het ook zeker op.

Vrees dat er geen logica inzit op een logiritme oid. Irritant wel. Dan maar veel experimenteren [niet goed voor de al krappe portomonee  :/ ]

13

Ik heb niet alle tussen-antwoorden gelezen, maar de eerste vraag  is vrij simpel op te lossen:  de tabellen zijn voor 7 tot 7,5 hoog, en 10 cm is daarvoor 1/3 meer. Je neemt dus van alle hoeveelheden 1/3 erbij.

(Bv. in de tabel staat 3 eieren? 1/3 is dus 1 ei meer: 4 eieren heb je dan nodig.)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

14

@Krullebol: volgens mij gaat de tabel uit van eieren M. Dat zal ook meespelen :)

Mijn ervaring is iig dat als ik verhoog, ik een cm of 5 over moet hebben om de biscuit lekker omhoog te laten komen...

15

ik maak altijd de hoeveelheid van 500 mix 400 eieren 50 water

Neem aan dat dit een tik-fout is???????????????? *D

16

500 mix = 500 gram mix
dus 400 eieren = 400 gram eieren.

17

Sorry, maar wat doen jullie allemaal ingewikkeld. Ik bereken zelf ook de inhoud, maar als je dat te moeilijk vindt vul je toch gewoon je bakvorm met water en dan weet je toch de inhoud?  ;)  Per 1/2 ltr 1 ei (M).

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

18

haha lastig :P
ik hou zelf van de wat hogere taarten. en ik zat laatst ook met de hoeveelheid te stoeien.
ik wou een taartje van 20cm maar het recept was voor 24cm (basisrecept biscuit). ik heb de rand verhoogt. en hij was super!

dus voor hogere taarten kun je dus 4 bakmaten meer nemen.
dus een 10cm vorm die hoog moet worden: neem je de hoeveelheid van 14cm

maarja ik ben dr geen held in hoor ;)

Enthousiaste groet, Maxime

19

Rozemarijke schreef:

Ik heb juist voor mezelf even zitten zoeken hoe je dat nou even uit kunt rekenen :)
De inhoud van je taartvorm bereken je idd met lengte x hoogte x breedte. Je kunt natuurlijk ook simpel even vullen met water en wegen (elke gram is 1 ml) of teruggooien in een litermaat.
Maar als je wilt verhogen is dat wat ingewikkelder :)

Voor een ronde vorm kun je bovenstaande rekensom trouwens niet maken: dan moet je (zoals ik dus juist heb opgezocht) even een wiskundeformule gebruiken :D. Namelijk:
oppervlakte van de circel bereken je met pi x (r in het kwadraat).
Oftewel: r is de straal van de circel. Dat is de helft van je diameter. En pi is grofweg 3,14. Voor een ronde vorm van 15 cm wordt dat dus:
3,14 x (7,5 x 7,5). Dat is dan: 176,625
Wil je 'm 15 cm hoog hebben, dan doe je deze uitkomst dus maal 15. In dit voorbeeld: 15 x 176,625= 2649,375.
Dan heb je je inhoud in kubieke cm's. Je schuift de komma 3 plaatsen naar links. Dan krijg je: 2,649375 kubieke decimeter. Omdat 1 kubieke decimeter gelijk is aan een liter, is de inhoud van je vorm dan dus 2,65 liter.
Een ei per halve liter, dus in dit voorbeeld 5 eieren en evt een halfje erbij :)

Succes!

gewoon water in je bakblik per halve liter 1 ei
als ik ronde vorm bak van 25 cm doe ik dus
5 ei 250 mix en 25 water
wil je verhogen reken je gewoon 1 ei per 5 cm
maat m gaat bij mij altijd goed hoor

20 Laatst bewerkt door dtmslingerland (12-04-2010 18:51)

Ik heb even meegelezen en ben blij met de tabellen want een rekenwonder ben ik niet dus die helpen me om de juiste hoeveelheden te krijgen.

Maar ik zie nergens de baktijd of graden staan, houd ik dan gewoon de graden aan wat er op het pak staat ?

Sommigen van jullie voeren de graden langzaam op geloof ik, wat is daar nou het voordeel van ?

21

het fijne er van is:
1: het wordt een vlakkere taart
2: de randen worden beter gaar en rijzen beter
3: taarten zakken minder snel uit
4: minder droog
5: de rand is mooi goudbruin en de binnenkant ook goed gaar

misschien zijn er meerdere punten ;)
maar dit waren de dingen die ik op merkte, toen ik het deed!

succes :)

Enthousiaste groet, Maxime