1

Onderwerp: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Deze is echt heerlijk en niet zoet (ik heb de origineel americaans recept aangepast ;) )  Werkt perfect voor topsy turvy cakes of 3D taarten en mmmmm lekker voor cupcakes!

250g Bloem (ik heb de allergoedkoopst gebruikt)
150g Donker basterd suiker
100g Suiker (ook de goedkoopst gebruikt :+ )
75-100g cocoa
9g baking soda
5g bakpoeder
6g salt
3 eieren
235ml super sterk koffie of espresso
235ml Karnemelk (of 225ml melk met 15ml azijn en 5 min laten rusten)
120ml Maisolie (zonnebloemolie of olijfolie kan ook ik kies voor de mais olie voor de donkere kleur)
5ml vanille

Oven verwarmen tot 175C
Bakblik goed invetten/sprayen (24/25cm blik)

In de kom van je mixer (als je zo een stand mixer heb anders maakt et niet uit) zeef de bloem, cocao, witte suiker, zout, baksoda en poeder.
In een 2de kom mix de eieren, basterd suiker, koffie, karnemelk, olie en vanille gewoon lekker met een garde.
Voeg de natte mengsel bij de droge.  Met de keukenmachine 2 min mixen. 
De beslag hoort een beetje waterig te zijn.  In de vorm gieten en bakken met de handel ;)
Bak blik niet meer als 2/3 vullen tenzij je hou van je oven schoonmaken :+
Cupcake papiertjes heb ik net iets meer als voor de helft gevuld en kreeg ze net heel iets boven de papier.

Baktijden...
10-12.5cm rond of cupcakes 25-30 min
15cm rond = 35 min
20cm rond = 40-45 min
24/25 cm rond = 50 min
30 cm rond = 1 uur 

Baktijden kan per oven verschillen ;)  Niet iedereen heeft zo een wonder oven als ik  :lol:

Vanavond of morgen plaats ik wel een foto van de taart. 
De is erg donker van kleur bijna zwart.

2

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

oehhh ben benieuwd naar de foto  :9

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

3

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik heb deze taart gemaakt en nu vroeg ik mij af welke vulling ik hier voor zou kunnen gebruiken? De taart was trouwens  :thumb:   :Y

4

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

uhm ik heb et gevuld met chocolade fudge :P 
Maar iets met framboos of kersen zou lekker erbij smaken.

5

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ben ook maar met deze taart bezig gegaan en staat nu in oven....maar waar ik altijd zo gek van wordt is het zeven van de bloem enz ....al zet ik de kom in mn aanrecht wasbak  :rolleyes: alles zit altijd onder de meel :s  :s  :mad:  :mad:

Dus is dat bij jullie ook zo ....dn ow ja de chocolade fudge kan dat ook met botermix en saroma chocladepudding ,dus dat door elkaar mengen ...denk het toch wel ..en ik heb ook vlaaivulling  :Y
Koop vaak teveel en dan is het later over datum ,net al zure room en kwark ,denk ik ....och kan dit wel maken of  dat  :think: maar mn man die wil niet steeds dat ik ga bakken ....hij is bang dat hij dicht groeit en is ook suikerpatient  :s  :s
En is raar ,als ik zelf iets bak ....pak ik er zelf weinig van  :rolleyes:  :rolleyes:
En onze kinderen die vinden het wel lekker ,maar zeggen het zelfde en dit terwijl ik zo graag mag bakken en verwennen  :Y  :Y  :o  :o

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

6

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Lijkt me erg lekker! Ga ik zeker een keer maken, maar niet vandaag. Al teveel chocola, brunchhapjes, taart ed naar binnen gewerkt en voor morgen staat er nog een hele hoop :o

Want ik mag ook graag bakken en verwennen maar de enige die daar moeite mee heeft ivm gezondheid en calorien, dat ben ik  O-) :+  :lol:

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

7

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Marian57 schreef:

Ben ook maar met deze taart bezig gegaan en staat nu in oven....maar waar ik altijd zo gek van wordt is het zeven van de bloem enz ....al zet ik de kom in mn aanrecht wasbak  rolleyes alles zit altijd onder de meel huh  huh  mad  mad

Misschien een tip: maak een schone theedoek vochtig en wring deze goed uit. Leg de theedoek over de beslagkom en mixen maar, kijk wel uit als je een handmixer gebruikt dat het niet tussen de gardes komt. Met een vaste mixer kan je het allemaal beter vasthouden en de bloem (of poedersuiker) stuift niet meer in het rond.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

8

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

G.I. Jane schreef:
Marian57 schreef:

Ben ook maar met deze taart bezig gegaan en staat nu in oven....maar waar ik altijd zo gek van wordt is het zeven van de bloem enz ....al zet ik de kom in mn aanrecht wasbak  rolleyes alles zit altijd onder de meel huh  huh  mad  mad

Misschien een tip: maak een schone theedoek vochtig en wring deze goed uit. Leg de theedoek over de beslagkom en mixen maar, kijk wel uit als je een handmixer gebruikt dat het niet tussen de gardes komt. Met een vaste mixer kan je het allemaal beter vasthouden en de bloem (of poedersuiker) stuift niet meer in het rond.

Hoe kun je mixen met vochtige theedoek over beslag kom ....of knip jij er een gat in ...
En ik heb de cake/taart gemaakt en gevuld met chcolade botercreme en Nutella ....maar is niet mijn smaak vond de zonnebloemolie erg ruiken ....en ben blij dat ik hem gevuld had ...
Dus is er ook een alternatief ...

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

9

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

@marian... maiskiem olie... de gebruik ik altijd.
En ik heb de taart vandag weer gebakken... en weer vergeten een foto te nemen  :grr:

10 Laatst bewerkt door G.I. Jane (11-04-2010 20:21)

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik heb een Kenwood, daar leg ik de theedoek over de gehele kop heen en de beslagkom, even vasthouden en mixen maar. Met zeven van poedersuiker in een beslagkom leg ik hem over de gehele zeef heen, en schud de zeef voorzichtig heen en weer. Daarna schep ik voorzichtig met de theedoek er nog omheen de boter en poedersuiker doormekaar en dan ga ik mixen. Dan blijft alles tenminste in de kom. Dat kan je dus ook met bloem zo doen.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

11

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik heb weinig probleemen met et zeven van alles.. opdat ik de laaste week deze cake erg veel heb gebakken en ik een beetje lui was geworden heb ik et zo gedaan..
Bloem afwegen.. rustig zeven in een diepe kom.. cocao wegen.. en rustig zeven boven op de bloem.. zout, bak soda en poeder wegen en erboven op gooien, witte suiker erbij en roeren met een garde. 
De natte mengsel meer als voldoende om de hele bloem/suiker/cocao mensel te bedekken (in een kennie en ook in de kom van mij phillips handmixer) Dus de erin gieten en op de eerste stand mixen.
Ik krijg een bloem bende in de keuken pas als ik een zak laat vallen.. en dat gebeurd nog wel eens :+

12

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Wat een leuk en makkelijk recept! Ga ik zeker eens proberen. Is hij erg chocola-ig?

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

13

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Annemiek schreef:

Wat een leuk en makkelijk recept! Ga ik zeker eens proberen. Is hij erg chocola-ig?

heeeeeeeeeel erg :+

14

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Hallo

Als beginneling misschien een domme vraag.  Maar waarom wordt er olie in gedaan.

Ik heb het recept vanmorgen afgeprint, maar die olie "schrikte" mij wat af. 
Heb dan maar een brownieachtige taart met ganache gemaakt.

Maar wil hem wel eens maken.
(wie niet waagt, wie niet wint;-))

15

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Bij veel cake recepten wordt boter gebruikt... in deze olie. 
Je zou de olie kunnen vervangen door +/- 100 gram gesmolten boter. 
En als je maiskiem olie gebruik proef en ruik je er niks van... de is een paar centen duurder als zonnebloem olie.. maar de werkt echt super in deze recept.

16

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

wel, ik ga de uitdaging aan  :)
Hij staat op de planning voor dit weekend.  Nu nog even denken over hoe ik hem ga vullen.

Ben benieuwd

groetjes

Claudia

17

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik wil deze graag gaan maken, ik denk morgen, maar zit nog een beetje met de hoeveelheden. Voor welke maat vorm is dit recept? Dan kan ik zelf delen of vermenigvuldigen. Ben erg benieuwd!

Ik denk dat er een chocolade armagnac vulling bij komt, past vast wel...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

18

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Heb met mijn neus gelezen, er staat dat het voor 24-25 cm is...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

19

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

De recept is goed voor een 24 -25 cm bakblik... ik heb de hele recept in zo wel een 24 springvorm en 25 pme bak blik van 7.5 cm gebakken. 
Als je een hoge taart (7.5cm+) taart wil kan je em beter in 2 keer bakken.  Anders duurt et heel lang (want tja et is cake en geen biscuit ;) )  En heb je meer kans dat de niet helemaal gaar wordt.

20

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Kun je maiskiemolie overal kopen ? want het is wel zo dat het erg luchtig werd ...
Ik heb een handmixer dus ik kan er geen theedoek over heen plaatsen  :s

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

21

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C6SKGCNG.jpg

Een vraag aan Heidie .....wat voor recept is dit en vorm ...want lijkt me erg lekker en vind de vorm ook zo leuk  :Y

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

22

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Marian57 schreef:

Kun je maiskiemolie overal kopen ? want het is wel zo dat het erg luchtig werd ...
Ik heb een handmixer dus ik kan er geen theedoek over heen plaatsen  :s

Ik heb et bij super de boer gekocht.. gewoon de huismerk.. maar ik heb et ook bij AH gezien.

23

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik begrijp uit de tekst dat je dit recept ook kan gebruiken voor cupcakes. Ik ben haastig opzoek naar een lekker recept voor choco cupcakes. Weet iemand hoeveel cupcakes je kan maken met recept en hoelang en warm ze in de oven moeten???? Sorry voor al mijn vragen :o

Groetjes Danielle

24

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

hoi hoi
is dit recept ook geschikt om er bv een piraten schip van te snijden ???wil mijn pete kindje een piraten schip taart maken en zoek een lekker recept voor cake wil graag een luchtige cake  ???

25

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik heb er net een taart van gemaakt, die ik vanavond ga bekleden. Het is een vrij zware, maar toch luchtige, beetje plakkerige cake geworden, dus lijkt me ook geschikt voor 3 D...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek