1

Onderwerp: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

ik ben bezig een taart te bekleden, met botercreme onder de marsepein. Maar het is zo warm weer, dat het lijkt te gaan smelten. Moet ik hem nu in de koelkast zetten of niet!!!
Of gaat hij dan erger smelten, of als hij er morgen weer uitkomt!!

Graag jullie advies!

2

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Geen idee...heb nog nooit een taart in de koelkast gehad
Als je een koelkast hebt en je kunt je taart met doos en al in een koekast zetten waar je de stand wat minder koud van zet is het misschien een goed oplossing.

Misschien heb je koelementen in je diepvries die je (in een theedoek)op je taartdoos kunt leggen ?

3

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Het nadeel van in de koelkast, is dat als-ie er uitkomt het temperatuurverschil zo groot is, dan wordt-ie helemáál nat. Maar als je botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Hoi

Ik heb gisteren een taart gemaakt ook met botercreme en marsepein en wilde het risico niet nemen dat hij zou bederven. Toch in de koelkast gezet en vandaag gegeten. Het marsepein is wel wat gaan glimmen of zweten hoe je het ook wilt noemen, maar het viel mij niet tegen.

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

5 Laatst bewerkt door karentje (08-06-2007 21:45)

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Ik heb vandaag ook een taart gemaakt. Hij is net af.
Wat een ellende, door deze vochtige warmte was de fondant (ballina) precies een enorme kauwgum. Rekken, scheuren...
Hij lag er op en scheurde alsnog in twee. Even kon ik wel een potje janken. Want het is voor een onbekend iemand.
Dan er terug afgehaald, terug gekneed (alhoewel er botercreme tegen hing) en poging twee.
Ik heb alles wel kunnen camoufleren, het is de bumbataart, camouflage onder andere het verdiep waar de olifant op staat. (zat een scheur in)
Gewoon in een kast gezet, in de gang, ons koelste plaats en hopen dat hij het overleeft tot morgen.
Nu wil ik airco!!!!
Vreselijk dit weer !
Dus ik weet het ook niet, maar koelkast , dat durf ik ook niet doen.

Wat ik net bedacht, misschien is het met dit soort weer wel zinvol om er gewoon een handje tylose onder te doen? Het zal niet keihard worden maar de boel toch wel wat verstevigen ????

6

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

karentje schreef:

Ik heb vandaag ook een taart gemaakt. Hij is net af.
Wat een ellende, door deze vochtige warmte was de fondant (ballina) precies een enorme kauwgum. Rekken, scheuren...
Hij lag er op en scheurde alsnog in twee. Even kon ik wel een potje janken. Want het is voor een onbekend iemand.
Dan er terug afgehaald, terug gekneed (alhoewel er botercreme tegen hing) en poging twee.
Ik heb alles wel kunnen camoufleren, het is de bumbataart, camouflage onder andere het verdiep waar de olifant op staat. (zat een scheur in)
Gewoon in een kast gezet, in de gang, ons koelste plaats en hopen dat hij het overleeft tot morgen.
Nu wil ik airco!!!!
Vreselijk dit weer !
Dus ik weet het ook niet, maar koelkast , dat durf ik ook niet doen.

Wat ik net bedacht, misschien is het met dit soort weer wel zinvol om er gewoon een handje tylose onder te doen? Het zal niet keihard worden maar de boel toch wel wat verstevigen ????

rolfondant kun je gewoon in de koelkast plaatsen hoor, geen probleem !!!
ik heb mijn taartje van vandaag er ook gewoon in staan !

7

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Maar die hoeveelheid condens als je het eruit haalt, zeker voor de figuurtjes lijkt me niet bevorderlijk. Dat is toch een flinke hoeveelheid vocht.

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Ja je kunt er zeker tylose door doen met dit weer. Gewoon om te zorgen dat het wat flexibeler wordt en minder snel scheurt. Een aanrader zelfs.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

9

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Ja, Sas, dat dacht ik ook, alleen te laat!!! ;)

10

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Gisteren taart gemaakt  Fondant en vandaag uit de koelkast. Ging inderdaad erg glimmen dat kun je volgens mij niet voorkomen. Taart stond in een doos in de koelkast maar buiten is het nu gewoon TE Warm. ACH glimmende taarten hebben ook wel iets en dat is altijd nog beter dan smeltende taarten.... :-(

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

11

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Ik heb ergens op dit forum gelezen van iemand die de taart met marsepein in de koelkast deed en hem 2 uur voor hij geserveerd moest worden eruit haalde en dan de ventilator ervoor zette. Ik geloof dat het Wendy was die deze tip gaf maar weet het niet helemaal zeker meer.

groetjes Annemieke

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

12 Laatst bewerkt door Patricia Pie (09-06-2007 17:57)

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Ik heb de taart toch maar gewoon in de gang gezet. De volgende ochtend gelijk kijken en hij zag er nog perfect uit! Hij glimde een heel klein beetje! Ik zal hem zo in de show off zetten!

Oh nee dat kan niet, ik heb tijdelijk een ander computer! Hij volgt dus later!

13

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

ik heb zelfs een complete taart in de vriezer gestopt (gemaakt voor moederdag maar ging onverwachts wat anders doen) kompleet met botercreme, gevuld met chipolata/slagroom en bekleed met rolfondant en het resultaat viel me echt niet tegen. laten ontdooien in de kamer, een beetje zweten maar dat zag ik alleen maar. voor herhaling vatbaar. afgelopen weekend heb ik er een gemaakt en in de koelkast bewaard, ook prima. nu ga ik zo'n koeltas kopen bij de sligro die je om een boodschappenkrat kan doen, lijkt me geweldig makkelijk om eea te vervoeren.

wil je zien wat ik gemaakt heb, kijk dan even op www.soetenzo.nl]

14

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

De taartjes die ik tot nu toe heb gemaakt zijn allemaal direct nadat ze klaar waren de koelkast in gegaan. Wel in een afgesloten doos (taartdoos van Curver) of dichte glazen schaal. Heb geen gekke dingen gezien, ging volgens mij prima.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

15

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

Een afgesloten doos...super idee! Ik heb restjes van mijn taart wel eens in de koelkast op een bord laten staan. Nou lekker, zo'n knoflook taart Yeeegh!

16

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

je kan bij de makro grote vierkante koelboxen kopen van een soort hard piepschuim.
Er zijn verschillende maten en je moet er koelelementen in doen. Deze doos is ook makkelijk te vervoeren, het blijft heel lang koel.
succes

17

Re: Te warm weer in koelkast of niet!!! SPOED!!

heb mijn marsrepein taarten ook altijd in de koelkast bewaard, en er is niks mee gebeurd!