1 Laatst bewerkt door MoBos (06-03-2010 16:23)

Onderwerp: zelfs dat gaat niet

Gisteren lid geworden van het forum, zo groen als gras wat betrefd het bakken van taarten laat staan vullen en bekleden.
Heel veel tips en trics na gelezen voor ik begonnen ben.

dus gisteren alles gehaald en vandaag begonnen, laat ik het mezelf makkelijk maken en eerst eens alleen het bisquit proberen te maken, jeetje dat valt tegen........alles gedaan zoals het op deze website stond, ik heb een blik van 26 cm ( rond), dus mss dat het daaraan lag, het recept is natuurlijk voor een iets minder groot blik.............blik was 7 cm hoog, de bodem is wel geteld 4.5 cm tot 5 cm op sommige stukken, nog te dun...........iemand idee welke verhoudingen ik moet hebben voor dit blik, eens kijken of het dan wel lukt..........baal ervan als een stekker, hoopte dat ik wat beginnersgeluk zou hebben.

Heb hem gebakken zoals beschreven ( 10 minuten 16 graden, daarna 10 minuten 170 graden en daarna 10 minuten op 185 graden) beetje multepegok, omdat ik op de oven alleen duidelijk 150 en 200 graden kan aflezen.
ik heb een hete lucht oven, na een 30 minuten sate stokje erin geschoven kwam er schoon uit, hij is nu nog warm maar als je hem beweegt klinkt hij nog nat en soppig van binnen

Groetjes Monique

2

Re: zelfs dat gaat niet

Dat hij nat en soppig klinkt is niet zo'n ramp, dat klinken gare biscuits ook. 30 minuten is wat aan de krappe kant, de mijne gaan er iets langer in. Ligt ook wel aan het soort oven. Hoeveel eieren, mix en water heb je gebruikt? Voor een 26cm gebruik ik 6 eieren en bijbehorende hoeveelheid mix en water.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

ik heb dit gebruik

Ingrediënten
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout
, dus zonder water, ik heb recept gevolgd op deze site.
in de hete lucht oven, maar zoals ik al zei dat is een beetje multepegok, qua tempratuur, dus we lastig

Groetjes Monique

4

Ik zou iets meer van alles gebruiken, voor een 26 cm vind ik het te weinig. Qua temperatuur zit je goed :Y Heb je ook 10 minuten de eieren gemixed?

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

ja heb ik ook gedaan wekker gezet en mixer aan, beslag was mooi lucht en luchtig.........maar ik had ook choco beslag gemaakt voor CC's en die haal ik net uit de over, ook nat, ik denk als ik de bodem straks aan snijd dat die ook nog te nat is, dus zal er wat langer in moeten denk ik en idd wat meer, mijn over is wat ouder.
dank voor je antwoord

Groetjes Monique

6

Als je twijfels hebt over de temperatuur van je oven dan kan je een oventhermometer gebruiken en dan zie je hoe warm hij echt gaat.
En dan ook een beetje proberen elke oven is anders. Ik volg zelf bv geen schema gewoon alles op 180° en veel korter dan beschreven want mijn oven is nogal snel (thans ook 12 jaar oud).

groetjes Carla

7

Ik bak met mijn hetelucht tegenwoordig op 150gr en dat bevalt goed, idd net als de anderen zeggen, dat is erg persoonlijk en moet je echt zelf uitproberen.

Je hebt een hoge vorm, ik gebruik voor 26cm 6 eieren, maar je moet eigenlijk je vorm vullen met water en kijken hoeveel dat dan is, en dan omgerekend 1 ei per half liter water. (3 liter = 6 eieren)

En dan gaat een 26cm bij mij bijna een uur in de oven....
Succes ermee!

Groetjes, Dorothea.