1

Onderwerp: Vragen over eiwitglazuur en fondant

Hallo allemaal :)

Ik heb al de hele bibliotheek leeg geplunderd op taart/decoreerboek ( en maandag ga ik er nog meer zoeken indien er op de kinderfeest afdeling ook nog liggen schijnbaar volgends de biebsite) maar na al druk gelezen te hebben had ik toch nog wat vraagjes.
- Hoe lang kun je eiwitglazuur bewaren (gemaakt dat met eiwitpoeder ;) ) En hoe kun je het dan het beste het bewaren?
-  Kun je eiwitglazuur ook gebruiken in plaats van fondantglazuur (zoals in het boek hoe versier ik een lekker koekje wordt gedaan) of krijg je dan een minder mooie elgaale kleur?
-  waarom gebruik je nou z’on bloemnagel? Om het effect te krijgen dat de bloemblaadjes wat omhoog staan? En hoe kan je z’on effect bereiken met eiwitglazuur?
- Kun je van fondantglazuur ook figuurtjes boetseren? Zoals een roos of vierkantjes. En hoe lang is zoiets dan houdbaar?

:o Beetje veel vragen maar kon het niet vinden via de zoekfunctie ( ;) of misschien eroverheen gekeken) of in me boeken. :) Hoop dat iemand het hier weet.

Groetjes Eveline

2

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

Ik ben niet echt een icing (eiwitglazuur)-held, maar de meeste van deze vragen beantwoorden lukt me nog wel ;)

Klaargemaakte icing van eiwitpoeder kun je zeker 2 weken bewaren en ik ken meerdere forummers die het na 4 weken nog gebruiken.

Je kunt het inderdaad ook gebruiken als fondantglazuur (bijvoorbeeld op een cakeje), ik doe er dan zelf een beetje glycerine door, blijft het wat zachter.

Een bloemnagel is handig omdat je daar je bloemblaadjes op spuit, je kunt hem vast houden en draaien. Voor blaadjes-technieken moet je bij iemand anders zijn, ik ben al blij als ik een blaadje kríjg :+

Nee, met fondantglazuur/eiwitglazuur kun je geen figuurtjes boetseren, daar moet je echt marsepein of fondant voor gebruiken. Daarna zijn ze lang houdbaar hoor, echt weeeeeken. Je kunt wel van icing/eiwitglazuur roosjes spuiten (je als in: dat zou kunnen, ìk dan weer niet :D)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

Gespoten en gedroogde bloemen (o.i.d.) van icing kan je nog wel langer bewaren dacht ik.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

4

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

Hier wat antwoorden;
eiwitglazuur, je bedoelt om mee te spuiten? Dit kun je wel een tijdje bewaren in een afgesloten bakje onder huishoudfolie. Eenmaal gespoten/bewerkt kun je ze weken lang bewaren in een gesloten bakje.
Eiwitglazuur is goed te kleuren
een bloemnagel wordt gebruikt om er makkelijk bloemblaadjes e.d. op te spuiten, omdat je de nagel kan draaien. Als je de blaadjes wat omhoog wil laten staan zul je dikke eiwit massa (staat ook in het boek) moeten hebben en het bakpapier iets schuin omhoog vouwen (en ondersteunen) voor je gaat spuiten

met fondantglazuur kun je niet boetseren wel met fondant (recept op site bij recepten te vinden). Dit blijft ook wel lang goed in een doosje, is voornamelijk suiker.

ik hoop dat dit de antwoorden zijn waarop je zit te wachten.

Succes

5

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

:) Mmh verwarend want ik dacht juist dat ik dan van icing (is dus schijnbaar een ander woord voor eitwitgalzuur? :O ) van die decoratiepaddentstoeltjes en bloemtjes die ze vroeger van baukje hadden kon spuiten :) en dus een tijd bewaren ( zoals in dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=497 alleen de gebruiker evelien, die is er schijnbaar niet meer zoveel hier? want ik ze heeft geen antwoord gegeven op mijn vraagjes :O hoewel natuurlijk ook tipsie oud topic is )

6

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

heuf schreef:

Hier wat antwoorden;
eiwitglazuur, je bedoelt om mee te spuiten? Dit kun je wel een tijdje bewaren in een afgesloten bakje onder huishoudfolie. Eenmaal gespoten/bewerkt kun je ze weken lang bewaren in een gesloten bakje.
Eiwitglazuur is goed te kleuren
een bloemnagel wordt gebruikt om er makkelijk bloemblaadjes e.d. op te spuiten, omdat je de nagel kan draaien. Als je de blaadjes wat omhoog wil laten staan zul je dikke eiwit massa (staat ook in het boek) moeten hebben en het bakpapier iets schuin omhoog vouwen (en ondersteunen) voor je gaat spuiten

met fondantglazuur kun je niet boetseren wel met fondant (recept op site bij recepten te vinden). Dit blijft ook wel lang goed in een doosje, is voornamelijk suiker.

ik hoop dat dit de antwoorden zijn waarop je zit te wachten.

Succes

:) Oh jouwn bericht had ik nog helemaal niet gezien, ik bedoel inderdaad op te spuiten dan niet om te bewaren om nog te gebruiken.
;) Hahha ik moet toch beter me teksten doorlezen merk ik, ik bedoelde ook fondant zo ja :) geen galzuur. :) Mooi dat goed lang blijft! Kun je ongeveer een schatting geven hoe lang? Want ik ga het gebruiken dan voor cupcakes maken en ik wou het niet bv elke week gaan doen dus gemaakte decoraties moeten langer goed blijven

7

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

Flien schreef:

alleen de gebruiker evelien, die is er schijnbaar niet meer zoveel hier? want ik ze heeft geen antwoord gegeven op mijn vraagjes :O hoewel natuurlijk ook tipsie oud topic is )

:D:D Ja je had wel een heeeeel oud topic voor je vraagjes uitgekozen ;) En Evelien is er nog wel eens hoor, maar ze kijkt niet meer elk topic na, denk ik ;) In 2005 lukte dan nog wel :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

:O Weet het, kwam hem tegen tijdens mij speurtocht in oude topic ( ;) om alle kwijlcreaties te bekijken "voorn mij tijd" ) ;) hoopte dat ze hem zou zien hahah maar goed :)

9

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

Flien schreef:

:) Mmh verwarend want ik dacht juist dat ik dan van icing (is dus schijnbaar een ander woord voor eitwitgalzuur? :O ) van die decoratiepaddentstoeltjes en bloemtjes die ze vroeger van baukje hadden kon spuiten :) en dus een tijd bewaren ( zoals in dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=497 alleen de gebruiker evelien, die is er schijnbaar niet meer zoveel hier? want ik ze heeft geen antwoord gegeven op mijn vraagjes :O hoewel natuurlijk ook tipsie oud topic is )

Hoi,

Die gespoten en gedroogde figuurtjes van eiwitglazuur (royal icing) zijn inderdaad net zoiets als de paddestoeltjes en bloemetjes van Baukje. Die zijn dan ook heel erg lang houdbaar. Zeker maandenlang, misschien wel jaren, maar zo lang krijgen ze bij mij de kans niet. Je hoeft ze dan niet in een te goed afgesloten bakje te bewaren (hoeft dus niet luchtdicht) want als ze nog niet goed genoeg droog waren toen je het bakje sloot heb je kans dat ze nooit hard worden of zelfs weer zachter worden. Ik zou ze wel afgedekt bewaren omdat er anders stof op valt :)

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

10

Re: Vragen over eiwitglazuur en fondant

Lonnes schreef:
Flien schreef:

:) Mmh verwarend want ik dacht juist dat ik dan van icing (is dus schijnbaar een ander woord voor eitwitgalzuur? :O ) van die decoratiepaddentstoeltjes en bloemtjes die ze vroeger van baukje hadden kon spuiten :) en dus een tijd bewaren ( zoals in dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=497 alleen de gebruiker evelien, die is er schijnbaar niet meer zoveel hier? want ik ze heeft geen antwoord gegeven op mijn vraagjes :O hoewel natuurlijk ook tipsie oud topic is )

Hoi,

Die gespoten en gedroogde figuurtjes van eiwitglazuur (royal icing) zijn inderdaad net zoiets als de paddestoeltjes en bloemetjes van Baukje. Die zijn dan ook heel erg lang houdbaar. Zeker maandenlang, misschien wel jaren, maar zo lang krijgen ze bij mij de kans niet. Je hoeft ze dan niet in een te goed afgesloten bakje te bewaren (hoeft dus niet luchtdicht) want als ze nog niet goed genoeg droog waren toen je het bakje sloot heb je kans dat ze nooit hard worden of zelfs weer zachter worden. Ik zou ze wel afgedekt bewaren omdat er anders stof op valt :)

:) Dankjewel voor je antwoord, ;) mijn fantasie slaat alweer op hol. Want als je niet zoveel taarten/cupcakes maakt is dit wel erg handig :D